توافق «مخفیانه» روسیه و اوکراین لغو شد!

به گزارش سرویس بین الملل سی نیوز ، روسیه و اوکراین به مدت دو ماه بصورت مخفیانه با میانجی گری ترکیه مذاکراتی را در خصوص ایمنی حمل و نقل در دریای سیاه انجام داده بودند تا بتوانند یک توافق برای ایمنی حمل و نقل در دریای سیاه را به دست آورند که بصورت یک طرفه توسط اوکراین لغو گردید.
آن‌ها توافقی روی متن این توافقنامه داشتند که انتظار می‌رفت توسط ترکیه اعلام شود، اما ناگهان اوکراین از مذاکرات منصرف شد همچنین لازم به ذکر است که  این مذاکرات به دنبال فشارهایی بود که از سوی سازمان ملل متحد به دوکشور روسیه و اوکراین آمده بود.

این توافق  بعنوان “اطمینان از ایمنی حمل و نقل تجاری در دریای سیاه “در ماه مارس شکل گرفته بود که اگرچه اوکراین تمایلی به امضای رسمی آن نداشت، اما کی‌یف به رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، اجازه داد آن را  اعلام کند.

منابع خبری می گویند اوکراین در لحظه‌ی آخر، انصراف داده و توافق لغو شده است؛ این در حالی است که روسیه، اوکراین و ترکیه هیچ واکنش رسمی به این موضوع نداشته اند.

دلایل خروج اوکراین از مذاکرات مشخص نیست ، حتی  افرادی که با رویترز در این خصوص صحبت کرده اند ، اعلام کردندکه دلیل تصمیم کی‌یف را نمی‌دانند.

رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، در ماه فوریه اظهار کرده بود که بدون کمک نظامی جدید از طرف ایالات متحده، اوکراین نخواهد توانست به دفاع از مسیر حمل و نقل در دریای سیاه بپردازد.

این مذاکرات که پیشتر گزارش نشده بودند، نشان دهنده دیپلماسی مخفیانه‌ای است که به صورت محرمانه در حال انجام است و به بعضی از کشور ها به دنبال یافتن راهی برای مذاکره بین دو طرف درگیر جنگ هستند، حتی اگر این مذاکرات فقط در زمینه حمل و نقل تجاری باشد.

دریای سیاه؛مسیر حیاتی برای روسیه و اوکراین

دریای سیاه به عنوان یک مسیر حیاتی برای هر دو کشور، روسیه و اوکراین، برای صادرات محصولات مهمی مانند غلات، کود، و نفت به بازارهای جهانی شناخته می‌شود. با این حال، از زمان شروع جنگ، حجم حمل و نقل دریایی به شدت کاهش یافته است.

تضمینات امنیتی

طبق توافق در 30 مارس، مسکو و کی‌یف باید تضمینات امنیتی را به کشتی‌های تجاری در دریای سیاه ارائه می‌دادند؛ این تعهد می گوید تا زمانی که کشتی ها خالی هستند یا بار غیرنظامی حمل می کنند، نباید به آن‌ها حمله کرده و یا توقیف و جست وجو کنند

اجرای توافق

ترکیه به دبیرکل سازمان ملل اعلام می‌کند که توافق به دست آمده و از طریق  ترکیه قرار است اجرا شود،که ناگهان اوکراین توافق را یک طرفه فسخ می کند!

 

آنطور که مشخص است این توافقات به دلیل فشارهای مختلف داخلی یا خارجی  ،لغو شده است. این نشان می‌دهد که تنش و درگیری ها همچنان مابین روسیه و اوکراین در سطح بالایی قرار دارد و  برای رسیدن به یک توافق دائمی و پایدار برای ایمنی در حمل و نقل در دریای سیاه ،زمان خوبی نبوده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.