گزارش اجمالی از همایش اقتصاد دریا محور ایران

همایش اقتصاد دریا محور ایران ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به همت انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته ایران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته ایران ، تشکل ملی کشتیرانی بر اساس وظایف حرفه ای و با هدف جامعیت بخشی به توسعه دریا محور،  همایش اقتصاد دریا محور را از سال ۱۳۹۴ بصورت دوسالانه با موضوعات کاربردی و بصورت بین المللی برگزار نموده است .

به همین منظور همایش اقتصاد دریا محور ایران ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه سال ۱۴۰۲  در مرکز همایش های صدا و سیما با برنامه های ویژه ای به همت انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته ایران برگزار گردید.

این همایش متشکل از پنل های مختلف آموزشی ،سخنرانی ، نمایشگاه  ، تقدیر از شرکت های برتر در زمینه حمل و نقل دریایی و… بود که در ذیل این گزارش اختصارا به آنها می پردازیم.

سخنرانان این همایش ازافراد لشکری ، کشوری ، مسئولین و صاحب نظران بنام حوزه لجستیک  بوده اند که از جمله می توان به حضور آقایان حجت اله عبدالملکی مشاور رئيس جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي ، امیر دریادار حبیب اله سیاری رﯾﺎﺳﺖ ﺳﺘﺎد و ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﮐﻨﻨﺪه ارﺗﺶ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ، علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، سید میعاد صالحی معاون وزیر و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، علی اکبر صفائی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران ، محمد مهدی سالاری مشاور وزیر صمت و دبیر شورایعالی صنایع دریائی کشور ،امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی ،مجید ورشوساز رئیس هیئت مدیره انجمن ، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی ، محمد سیاوشی مدیرعامل هلدینگ توسعه لجستیک آداک ، علیرضا چشم جهان کارشناس لجستیک دریایی و بندری ، بهمن عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی تهران ، آنوش رحام  مشاور و دستيار رييس كل سازمان توسعه تجارت در امر احيا كريدورها و تحلیلگر ارشد لجستیکی و تجارت خارجی، سبحان نظری رئیس هیئت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اشاره نمود.

مجموع شرکت کنندگان در این همایش به طور میانگین روزانه ۶۰۸ نفرتخمین زده شده که در مجموع به صورت میانگین می توان گفت ۱۲۱۶ نفر در این همایش شرکت نموده اند.

همچنین این همایش پنل های مختلفی را  با موضوعات ۱- حمل و نقل دریایی و خدمات بندری (لجستیک دریایی و بندری)۲- حمل و نقل زمینی، بنادر خشک و پایانه های مرزی (لجستیک در پسکرانه)-۳- نقش دولت ها در تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت -۴- انتظارات ذینفعان زنجیره ارزش -۵- جمع بندی پنل ها برای حصول وضعیت مطلوب در خود جای داده بود که  به ریاست آقایان خسرو سرائی ، امین ترفع، بهمن عشقی و میر هادی سیدی برگزار شد.

لازم به ذکر است در این همایش روسای شرکت های بین المللی از کشور های امارات ، هندوستان ، قطر، عمان ، کره جنوبی ، ترکمنستان،بنگلادش ، عربستان ، ترکیه ، روسیه و….حضور داشتند.

در بخش دیگری از این همایش ، از تندیس بهره وری بایندر که به یاد دریادار بایندر نام گذاری شده است رونمایی گردید که قرار است به فعالان و موثرین صنفی که از طریق شرکت در ارزیابی این تشکل برگزیده می شوند اهدا شود.

در انتهای این همایش نیز  بیانیه ای از سوی انجمن کشتی رانی  و خدمات وابسته ایران صادر گردید که متن آن به شرح ذیل می باشد:

به نام خدا

با توجه به نقش تاریخی جغرافیای ایران در تبادلات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تمدنی شمال-جنوب و شرق-غرب ، ضرورت تقویت همگرائی با کشورهای منطقه آسیا و اروپا اهمیتی کلیدی دارد.

بی تردید توسعه آشکار در ترانزیت و نقش آفرینی در زنجیره تولید ارزش بین‌المللی، بدون مواجهه هوشمندانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش ریسک‌های مالی و تجاری در سطح منطقه در کنار توسعه زیرساخت‌های اتصال پایدار حمل‌و‌نقلی با کشورهای همسایه بر مبنای سیاست راهبردی اتصال و دیپلماسی راه و اصلاح و یکپارچگی زنجیره فرایندهای لجستیکی و کنترلی برای عبور و تردد بدون توقف از قلمرو ایران رخ نخواهد داد.

لذا دستیابی به هدف توسعه پایدار راهگذر شمال جنوب و راهگذر شرق به غرب از مسیر ایران مستلزم الزاماتی به شرح ذیل می‌باشد.

۱.ایجاد دبیرخانه راهگذر شمال جنوب با هدف رصد ، پایش و مطالبه‌گری نیازهای توسعه پایدار این راهگذر توسط بخش خصوصی

۲.توجه به ضرورت بهبود رتبه کشور در زمینه شاخص های مهم لجستیکی و کشتیرانی در عرصه رقابت های بین المللی

۳.ایجاد و التزام عملی به مدیریت واحد ترانزیت کشور

۴.کاهش تصدیگری دولتی با رویکرد بکارگیری حداکثری ظرفیت‌های تشکلی وفق قانون بویژه در حوزه اجرایی و مسئولیتی معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی

۵.ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیریهای تجاری توسط دولت

۶.اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی و بازارسازی برای جذب محمولات ترانزیتی به مسیر ایران با نقش آفرینی و مشارکت ذینفعان بین المللی

۷.توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی متخصص حوزه لجستیک با مشارکت‌های بین‌المللی

۸.احیا و تجهیز صندوق توسعه حمل و نقل کشور ، صندوق توسعه صنایع دریایی و وجوه اداره شده  با هدف توسعه ناوگان و تامین تجهیزات لجستیکی بخش خصوصی

۹.استقرار مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی

۱۰.استفاده از استعداد و ظرفیت‌های ناوگان ملی برای توسعه شبکه ترانزیت کالا از مسیر ایران

۱۱.ایجاد قطارهای برنامه‌ای با ورود و تامین ناوگان جدید ریلی با مشارکت بخش غیردولتی و کشورهای منطقه

۱۲.ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بین‌المللی در راستای توسعه لجستیک کشور

۱۳.تنظیم روابط تعرفه‌ای و حذف موانع اجرایی و قانونی راهگذر شمال جنوب خصوصاً با کشورهای همسایه و ذینفعان منطقه‌ای

۱۴.تبادل الکترونیک اسناد و اطلاعات تجاری و لجستیکی میان کشورهای مسیر راهگذر شمال جنوب

پایان

همچنین لازم به ذکر است که در حاشیه ی این همایش، نمایشگاهی با حضور شرکت های مختلف از جمله کشتی رانی آبدیس مارین ، بیمه پاسارگاد ، انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته ایران ، ایندیاپورتس  گلوبال ، دریا پرتو گیتا و توسعه خدمات دریایی و بندر سینا برگزار گردید .

گزارش تصویری این همایش می توانید روی سایت انجمن ببینید
بخش اول گزارش تصویری.
بخش دوم گزارش تصویری

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.