پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مرزی با ایران

رشید مرادف وزیر امور خارجه ترکمنستان در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجاری و بازرگانان در پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان (ایران‌پروژه) با بیان اینکه تبادل نظر برای توسعه مبادلات تجاری، جست‌وجو برای مسیرهای جدید همکاری و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود سه هدف برگزاری نشست مشترک اقتصادی با ایران است، اظهار کرد: ترکمنستان دارای اقتصاد فعال، ذخائر طبیعی و… است و ما فرصتهای زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می‌کنیم.

رشید مرادف افزود: یکی از اولویت‌های ما ارتقای همکاری ترکمنستان و ایران است. در بخش تجارت، روابط تجاری ایران رشد مستمری دارد و در حوزه‌های نفت، گاز و سایر بخش‌ها سهم عظیمی در این مراودات دارد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در حال پیگیری است، گفت: به ایران پیشنهاد می‌دهیم در منطقه سرخس و اینچه‌برون ایجاد منطقه اقتصادی مشترک را بررسی کند.

وی با یادآوری اینکه “در دوره‌های قبلی صادرات گاز به ایران تجارب خوبی کسب کرده‌ایم”، اضافه کرد: این تجربه‌ها مبنای مناسبی برای صادرات گاز و افزایش آن است. امروز سوآپ گاز بین دو کشور در حال انجام است و ما به‌دنبال گسترش بیش از پیش چنین همکاری‌هایی با ایران هستیم.

معاون وزرای کابینه ترکمنستان با اعلام اینکه “امروز برای افزایش سطح صادرات گاز به ایران با وزیر راه و شهرسازی مذاکره می‌کنیم”، گفت: به شرکت‌های ایرانی پیشنهاد می‌کنیم با توجه به فناوری بالایی که در اختیار دارند با ما همکاری داشته باشند.

مرادف تأکید کرد: ترکمنستان چند میلیارد دلار در توسعه تولید فرآورده‌های نفتی و گازی هزینه کرده است و آماده همکاری با برادران ایرانی در این بخش‌ها هستیم.

وی همچنین به همکاریهای ایران و ترکمنستان طی سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: از شرکت‌های ایرانی می‌خواهیم در بازسازی جاده‌های موجود و ورود تجهیزات و فناوری‌های جدید به ما کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به احداث شهر جدید آرکادا، بیان کرد: این شهر هوشمند بر اساس سیستم شهرسازی و بالاترین استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است، همچنین با توجه به برنامه ساخت فاز 2 شهر عشق‌آباد، خوشه‌های صنعتی آن برای حضور شرکتهای ایرانی جزو مسائل مهم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.