یک کشتی باری به مقصد ایران در ولگا به گِل نشست
مسکو- ایرنا- سرویس مطبوعاتی وزارت شرایط اضطراری فدراسیون روسیه در منطقه آستراخان اعلام کرد که یک کشتی باری که به مقصد ایران در حرکت بود، هنگام عبور از رودخانه ولگا به سمت دریای خزر به گِل نشست.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، این کشتی فلهبر باری با نام “ولگو-بالت-۲۳۲” از آستراخان راهی ایران بود.بنا بر این گزارش، این کشتی حامل دو هزار و ۹۴۷ تن محموله ذرت در مسیر منتهی به بندر ایرانی در جنوب دریای خزر بود.
بر این اساس، استفاده از یدک کش برای شناور کردن مجدد این کشتی باری و ادامه مسیر آن به سمت ایران در دستور کار قرار گرفته است.به گل نشستن این کشتی باری، موجب اختلال در خط کشتیرانی در این مسیر نشد و نشت نفتی از این کشتی گزارش نشده است.
کریدور شمال – جنوب که از دو مسیر زمینی و یک مسیر دریایی – زمینی، روسیه را از طریق ایران به خلیج فارس و هند پیوند می دهد، در مسیر دریایی از ظرفیت کشتیرانی در رودخانه ولگا و دریای خزر بهره می گیرد و راه بدون واسطه تجارت ایران و روسیه است.
آنگونه که مقامات فدراسیون روسیه گفته اند، با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور، رودخانه ولگا در سال جاری میلادی (۲۰۲۳ ) لایروبی خواهد شد تا حمل بار و کشتیرانی در این رودخانه به عنوان پرآب ترین رود اروپا متصل به آب های آزاد تا دریای خزر شتاب گیرد.
وُلگا رودی است در غرب روسیه که پس از طی مسیر سه هزار و ۶۹۲ کیلومتری به دریای خزر میریزد. این دریا از طریق این رودخانه، توسط کانال ولگا–دن به آبهای آزاد متصل است.
پیش از این، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان فدراسیون روسیه در دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی جدید کریدور شمال-جنوب ناشی از تحولات منطقهای، گفته بود: از نظر دولت فدرال روسیه، این کریدور یک مسیر اصلی قلمداد میشود و برنامهریزی شده تا در یک افق و دورنمای بزرگ، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقا نیز در این راهگذر استفاده کنیم.
ایلیا ولینسکی با اشاره به مشکل عمق آب کانال ولگا گفت: ولادیمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه در سخنرانی خود که چند ماه پیش در مجلس دومای روسبه انجام شد وعده داد که عمق کانال دسترسی منتهی به بندر آستاراخان را به ۴.۵ متر میرساند تا رفت و آمد کشتیهای تجاری با سرعت و سهولت انجامپذیر باشد.
وی افزود: سهم بنادر روسی دریای خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه با جامعه بین الملل کمتر از یک درصد است و اکنون روسیه می کوشد تا با افزودن کشتیهای چند منظوره کانتینربر و بهبود عمق اصلیترین بندر خود در نوار ساحلی دریای خزر یعنی آستاراخان، بر میزان استفاده خود از ظرفیت کریدور شمال – جنوب بیفزاید
نظرات بسته شده است.