سرنوشت قرارداد هندی‌ها برای تجهیز بندر چابهار چه می‌شود؟

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه هنوز هند لغو مناقصه‌های خرید تجهیزات و جرثقیل برای بندر شهیدبهشتی چابهار را رسما به ما اعلام نکرده است، گفت: «فرمت قرارداد با هندی‌ها نهایی شده و تا دو هفته آینده پس از تایید در معاونت حقوقی رئیس‌جمهور منعقد خواهد شد.»

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری ترابران مبنی بر اینکه لغو مناقصات خرید جرثقیل و تجهیزات بندری برای بندر شهیدبهشتی چابهار از جانب هند چه تاثیری بر نتیجه مذاکرات و قرارداد هندی‌ها با ایران دارد، اعلام کرد: «فرمت قرارداد هندی‌ها با ایران برای توسعه و تجهیز بندر شهیدبهشتی چابهار بالاخره پس از 12 سال به تعویق افتادن، به‌صورت کامل جمع‌بندی شده است که ظرف یک تا دو هفته آینده به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور برای بررسی در گروه مربوطه ارسال می‌شود. همین فرآیند را هند هم با مجموعه دولتی خودش خواهد داشت.»

او با بیان اینکه در صورت تایید همین فرمت قرارداد نهایی و منعقد خواهد شد، گفت: «هنوز شرکت IPGL به‌صورت رسمی لغو مناقصات را به ما اعلام نکرده است.»

صفایی خاطرنشان کرد: «ما قرارداد را طوری دیده‌ایم که در هر صورت منافع ایران را تامین خواهد کرد. اکنون نیز منتظر هستیم این خبر به‌صورت دقیق و رسمی به ما برسد تا معاونت حقوقی سازمان رسیدگی کند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا امضای تفاهم‌نامه ایجاد کریدور عرب-مد به معنی کناره‌گیری هند از چابهار نیست، گفت: «کشورهای مختلف در راستای منافع خود فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند با این حال در قالب مذاکراتی که با هندی‌ها داشتیم آنها چنین تصمیمی نداشتند. ما هم در چهارچوب منافع ملی خودمان این موضوع را می‌بینیم.»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله ارزیابی کریدور عرب- مد و تاثیر آن بر چابهار هستیم، گفت: «این کریدور ترکیبی از مدهای مختلف حمل‌ونقلی است و وقتی از نظر فنی و قیمت تمام‌شده به آن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که شاید مباحث سیاسی وزن بیشتری در اعلام کریدور عرب – مد داشته باشد.»

هند کناره‌گیری کند، کشورهای دیگر جایگزین می‌شوند

در همین رابطه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش ایلنا گفت: «به‌زودی قرارداد نهایی با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی چابهار به امضا می‌رسد، مذاکراتی با هندی‌ها انجام شده و طرف هندی برای ادامه کار در بندر چابهار مصمم است و اگر هم هند تمایلی به ادامه فعالیت در بندر چابهار نداشته باشد این بندر به‌اندازه‌ای جذاب است که هر کشوری به سرمایه‌گذاری در آن تمایل دارد و با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی به ارزش‌افزوده این بندر اضافه می‌شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.