دبیر کل انجمن کشتیرانی: دولت در رفع مشکلات توافق ایران و هند در بندر چابهار جدی است

به گزارش سی نیوز، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: دولت سیزدهم دررفع مشکلات توافق ایران و هند و تحقق قرارداد اثر گذار با هندی‌ها در بندر چابهار، جدیت خود را نشان داده است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز به تکالیف خود در توسعه بندر چابهار عمل کرده است.

مسعود پل‌مه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به ویژگی های بندر چابهار اشاره کرد و گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که از نظر سوق الجیشی قبل از تنگه هرمز قرار دارد و طبیعتا با بسیاری از مخاطراتی که سایر بنادر در زمان بحران با آن مواجه می شوند، روبرو نیست.

وی افزود: علاوه بر این ، بعد مسافت و دسترسی به سرزمین اصلی از طریق اتصال به آب های آزاد، از دیگر مزیت های بی نظیر بندر چابهار تلقی می شود.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه نزدیکی بندر چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان و امکان انتقال بار از مسیر این بندر به کشورهای آسیای میانه و روسیه اهمیت استراتژیک این بندر را دو چندان می کند، عنوان کرد: ایجاد زیرساخت های لازم برای اینکه بندر چابهار بتواند نقش مهمی را در فرآیندهای اقتصادی کشور ایفا کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه رونق و توسعه بندر چابهار نیازمند مشارکت تمامی بخش های مرتبط و دستگاه های مربوطه است، گفت: به طور حتم بندر چابهار از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد ایران برخوردار است و توسعه آن می تواند بار سنگینی از اقتصاد کشور بردارد.

پل‌مه افزود: بخشی از زیرساخت های مورد نیاز در بندر چابهار آماده شده است و بخشی نیز همانند اتصال ریلی هنوز تکمیل نشده و از نظر افزایش حجم تخلیه و بارگیری و انبارش کالا هم نیازمند تامین تجهیزات لازم به منظور تحقق ماموریت های پیش بینی شده برای این بندر هستیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اینکه سعی و تلاش بسیاری صورت گرفته تا بندر چابهار به مرحله ای از آمادگی برای فعالیت های لجستیکی برسد، افزود: انصافا سازمان بنادر و دریانوردی به تکالیف خود در توسعه بندر چابهار عمل کرده اما متاسفانه سایر ارگان های مرتبط در بخش تسهیلات مالی آنگونه که باید، عمل نکرده اند.

به گفته پل مه، بخشی از عوامل اصلی و راهبردی که مانع از استفاده تمامی ظرفیت های بندر چابهار می شود، مربوط به وجود بار و ایجاد انگیزش برای صاحبان کالا و همچنین مالکان کشتی و سایر شقوق بخش خصوصی است که خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص نیز اقدامات شایسته ای را انجام داده است .

وی با تاکید بر اینکه از نظر انبارش کالا مشکلی در بندر چابهار نداریم، عنوان کرد: از نظر توسعه امور زیر بنایی و ایجاد زیر ساخت ها و اسکله های مورد نیاز نیز سازمان بنادر اقدامات مناسبی انجام داده اما در مورد تجهیزات تخلیه و بارگیری همچنان دچار مشکل هستیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: البته اسکله ها نیازمند ساخت و سازهای بیشتری است و اگر تجهیزات استراتژیک فراهم شود، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی با تناژ بسیار بالاتری را خواهیم داشت.

پل‌مه در مورد قرارداد با هندی ها در زمینه توسعه بندر چابهار نیز اظهار داشت: طرف هندی موظف بوده سرمایه گذاری 220 میلیون دلاری که بخشی از آن معادل 85 میلیون دلار در حوزه تجهیزات است را انجام دهد اما تعهدات اولیه خود را اجرا نکرده اند که دولت سیزدهم دررفع مشکلات توافق ایران و هند و تحقق قرارداد اثر گذار با هندی‌ها در بندر چابهار، جدیت خود را نشان داده و امیدواریم قرارداد با هندی‌ها بصورت بلند مدت و در قالب یک قرارداد با ضمانت اجرایی و به صورت تکلیفی صورت گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.