جداسازی صف کشتی‌ها در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به افزایش غیرمترقبه ورود کشتی‌های غیراستاندارد کانتینری به بندر شهید رجایی، گفت:‌زمان انتظار نوبت کشتی‌های استاندارد و بزرگ کاهش یافت.

حسین عباس‌نژاد با یادآوری این‌که طی چند سال گذشته ورود کشتی‌های کوچک و غیر استاندارد کانتینری به بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری کشور افزایش چشمگیر و غیرمترقبه‌ای داشت، اظهار کرد: آمار تردد این دسته از شناورها 2 برابر افزایش یافته، در حالی که طراحی، ساختار و تجهیزات موجود در این بندر متناسب و مخصوص کشتی‌های استاندارد و بزرگ کانتینری است.

وی ادامه داد: در نتیجه حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش ریسک‌های عملیاتی و کاهش ضریب ایمنی به لحاظ ساختار غیر استاندارد این شناورها در تطابق با شناورهای استاندارد کانتینری که عامل افزایش حوادث تلقی می‌شود را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه کاهش نُرم‌های عملیاتی و در نتیجه کاهش بهره‌وری عملیات تخلیه و بارگیری کشتی‌ها از دیگر مشکلات به وجود آمده است، افزود: استهلاک شدید تجهیزات تخلیه‌ و بارگیری و اعلام نارضایتی مستمر اپراتورهای این تجهیزات مبنی بر شرایط سخت و غیر ایمن انجام عملیات روی این شناورها از دیگر موارد قابل اشاره است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: براساس منابع حاصل از بررسی حادثه کشتی SL Star ( اسفند ماه سال 97)، عوامل پیش گفته و عدم امکان رعایت اصول ایمنی در تخلیه و بارگیری این‌گونه شناورها منجر به بروز حادثه شد.

عباس‌نژاد اضافه کرد: افزایش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ و بعضاً لاینری به دلیل صف طولانی ایجاد شده توسط شناورهای کوچک که مرتباً و در فاصله‌های زمانی کوتاه به بندر وارد می‌شوند و بعضاً نسبت به تخلیه یا بارگیری ده‌ها کانتینر اقدام می‌کنند، دیگر مشکل به وجود آمده ناشی حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد است.

وی با بیان اینکه بررسی‌های به عمل آمده بیانگر آن است که یکی از دلایل افزایش حضور شناورهای کوچک به دلایل اقتصادی و پایین بودن هزینه‌های استفاده از این شناورها به جای استفاده از شناورهای بزرگ است، اظهار کرد: عموماً شناورهای بزرگی که به بندر رفت و آمد دارند با ظرفیتی به مراتب پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود در حال جابجایی کانتینر در همان مسیر تردد شناورهای کوچک هستند و بعضا چند روز معطل دریافت کانتینر برای تکمیل ظرفیت خود در لنگرگاه می‌شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: با توجه به مشکلات حادث شده و در راستای رفع چالش‌های موجود به منظور افزایش ایمنی عملیات و همچنین کاهش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ، اقدامات مهمی از جمله افزایش ظرفیت عملیات یدک‌کشی از طریق خرید یا اجاره یدک‌کش‌های جدید و همچنین کاهش زمان خارج از سرویس تجهیزات بندری تخلیه و بارگیری کانتینرها در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی و بندر شهیدرجایی قرار گرفت.

عباس‌نژاد گفت: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به انجام تعمیرات و راه‌اندازی تجهیزات مستقر در ترمینال قدیم کانتینری و در نتیجه افزایش ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر به میزان 500 هزار TEU کانتینر در سال و تخصیص اسکله‌های یاد شده برای عملیات شناورهای کوچک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جداسازی صف نوبت کشتی‌های سایز بزرگ با صف کشتی‌های کوچک مدنظر قرار گرفته است، تاکید کرد: این اقدام به نحوی صورت گرفته که ترمینال یک کانتینری برای پهلودهی شناور‌های کوچک و ترمینال دو کانتینری برای ارائه خدمات به کشتی‌های بزرگ اختصاص یافته است.

وی افزود: اطلاع‌رسانی به انجمن‌ها و شرکت‌های کشتیرانی در خصوص اجرا رویه جدید پهلودهی شناورها و توصیه به استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای تردد کشتی‌های کوچک دیگر اقدام مهم صورت گرفته است.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه پس از تمهیدات انجام شده شاهد کاهش انتظار نوبت کشتی‌های استاندارد و بزرگ به بندر شهیدرجایی بوده‌ایم، بیان کرد: انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ و استاندارد از متوسط 56 ساعت در فروردین سال جاری به متوسط 48 ساعت در شهریور امسال کاهش پیدا کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.