حذف تعرفه تجاری کالاهای ایران و سوریه

وزیر راه و شهرسازی، توافقات انجام شده با سوریه در حوزه‌های مختلف بانک و بیمه، حمل‌ونقل، تجارت، گردشگری، ارتباطات، ترانزیت و نفت را تشریح کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری برنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز دوشنبه ۹ مردادماه در ساختمان دادمان برگزار شد، گفت: حذف تعرفه تجاری کالاهای دو کشور در توافقنامه دو رئیس جمهور به امضا رسید و امروز تقریبا همه کالاها تعرفه تجاری به صفر رسیده و به زودی به گمرک نیز ابلاغ می‌شود.

وی افزود: بنابراین تجار می‌توانند همه کالاهای مورد نظر خود را با تعرفه صفر به سوریه صادر یا از آن کشور وارد کنند.

بذرپاش خاطر نشان کرد: اعزام زائرین به سوریه برای زیارت و گردشگری پس از سال‌ها معطلی با چند پرواز آغاز شد و سالی ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه اعزام می‌شود که البته این رقم باید افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اپراتور سوم و فعال سازی شرکت‌های اپراتور سیار ایرانی در سوریه نیز مورد توافق با وزارت اتصالات و ارتباطات سوریه قرار گرفت و پروژه دیگری بعد از سال‌ها در حال اجرایی شدن است که خبر بسیار خوبی برای حوزه ارتباطات کشور است.

بذرپاش در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه تسهیل ترانزیت و فعالسازی زیرساخت‌های ترانزیتی در حوزه‌های جاده ای، ریلی و خطوط کشتیرانی اشاره‌ کرد و گفت: در این زمینه‌ها توافقات خوبی به نتیجه رسید و انضباط در ارسال کشتی‌های ایرانی به بنادر سوریه و بالعکس مورد توافق قرار گرفت.

وی افزود: مقرر شد این اتفاق با زیرساخت بندری مناسب در قالب یک بندر خاص یا یک اسکله مشخص برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ‌تر محقق شود یا پس کرانه‌هایی در بنادر فعال سوری در اختیار ایران برای ترخیص بار و کالا انجام شود تا هزینه حمل به حداقل برسد.

رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه خاطر نشان کرد: مسیر ایران_ عراق_ سوریه یک مسیر کریدوری بسیار خوب برای سه کشور است که دسترسی از طریق سوریه به اروپا از این مسیر به صرفه‌تر و آسان‌تر است.

بذرپاش ادامه داد: زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای هم موجود است که البته به ازسازی‌های اساسی نیاز دارد و قرار شد این کریدور برای سهولت بهتر تردد کامیون‌ها و قطارها تجهیز شود.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.borna.news/fa/tiny/news-1505502

لینک کوتاه: https://seanews.ir/50215

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.