ارتقا و بهبود وضعیت 22درصدی شاخص های ایمنی عملیات بندری در بنادر کشور

در همایش ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری فرصت مهمی پیش آمد تا در این باره با کارشناسان، متخصصین، صاحبنظران و مسئولان متولی گفتگویی داشته باشیم.

در ادامه دعوت می کنیم تا گفتگوی کوتاهی که در این خصوص با دکتر عبدالله جعفری، مدیر HSEسازمان بنادر و دریانوردی توسط خبرنگار سی نیوز انجام شده را بخوانید.

مهم ترین اقدامات حوزه HSE در بنادر برای نگهداری و حمل کالاهای خطرناک چیست؟

مدیریتHSE سازمان بنادر به عنوان متولی امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست کلیه بنادر و شرکت های خصوصی فعال در بنادر اقدامات، اهداف، انتظارات و نقشه راهی را بویژه برای سال 1402 تدوین کرده که از طریق یک منشور راهبردی و از طریق مکاتبات رسمی به کل بنادر ابلاغ کرده و بزودی هم بصورت یک جلد کتاب در اختیار بنادر و شرکت های خصوصی قرار می گیرد.

در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، اقدامات متعددی متصور هست که با تمرکز بر بخش خصوصی و فعالیت HSE شرکت های خصوصی قرار هست که انشاءالله وضعیت ایمنی بنادر ارتقا پیدا کند.

تاکید ما بر کنترل، حذف و یا به صفر رساندن حوادث انسانی ناشی از کار با انجام مدیریت و ارزیابی ریسک، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در زمینه های مختلف HSE و همچنین ارزیابی شرکت های خصوصی از منظر شاخص های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سال 1402 به عنوان یکی از مهم ترین اهداف است.

در نتیجه اقداماتی که طی یکسال اخیر انجام شده، مفتخریم عنوان و اعلام کنیم که کل بنادر کشور نسبت به سال گذشته بنادر ایمن تری شدند و آمار و ارقام ناشی و حاکی از این است که ما حدودا 24درصد از حوادث  انسانی به وقوع پیوسته در بنادر را حذف کردیم و کاهش دادیم.

13درصد حوادث آتش سوزی کاهش پیدا کرده و 47درصد از حوادثی که عواقب و نتایج شدید داشتند، در بنادر حذف شده و خوشبختانه بر اساس شاخص های ایمنی عملیات بندری، بنادر ما نسبت به سال گذشته 22درصد ارتقا و بهبود وضعیت داشتیم.

به نظر شما دستاوردها و هدف همایش ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری چه خواهد بود؟

یکی از برنامه هایی که در راستای توسعه فرهنگ ایمنی در جامعه بندری و دریایی از طریق مدیریت HSE و اداره کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی برنامه ریزی شده است، برگزاری نشست ها، گردهمایی ها و همایش های تخصصی و عمومی با حضور و مشارکت مدیران، کارشناسان هم از بخش بنادر و هم از بخش شرکت های خصوصی است تا بتوانیم در طی این همایش ها هم اهداف، اقدامات و انتظارات را به هم منتقل کنیم و هم فرصتی پیش بیاید که گروه های هدف از جامعه بندری و دریایی با موضوعات تخصصی و نقشه راه سازمان بنادر بیشتر آشنا بشوند.

قطعا این دست از همایش ها و نشست ها در همین امسال و سال های آینده ادامه و تداوم خواهد داشت تا ما هرچه بیشتر بتوانیم در بدنه جامعه بندری و دریایی این آگاهی را ایجاد و فرهنگ ایمنی را نهادینه  کنیم تا بنادر ایمن تری داشته باشیم.

 

انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49575

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.