رفع موانع و حذف مقررات زائد بین ایران، روسیه و هند در توسعه کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و فدراسیون روسیه در گفتگو با خبرنگاران پیرامون نتایج و تصمیمات این نشست، از تصمیم راهبردی و عزم سه کشور ایران، روسیه و هند در توسعه و تقویت هرچه سریع تر کریدور شمال-جنوب خبر داد.

به گزارش سی نیوز، مهرداد بذرپاش گفت: هدف هر سه کشور یک تصمیم راهبردی است که این کریدور را هرچه سریع تر تقویت کنند و هم توسعه بدهند. در این نشست، همانطور که میهمانان بخش خصوصی حاضر بودند، فرصتی فراهم شد که نکات و مشکلات شان را مطرح کنند که در نتیجه چند موضوع به تایید طرفین رسید.

وی افزود: این کار نیازمند راه اندازی یک سامانه دبیرخانه ای دائمی بین 13 کشور عضو  است که به نوعی مؤسسان مسیر کریدور شمال به جنوب هستند. هدف این دبیرخانه دائمی مدیریت بخش های دولتی کشورهای عضو پروژه کریدور شمال به جنوب و ساماندهی بخش خصوصی برای مدیریت و پاسخ به نیازهایشان و نیز ارائه مشورت ها به شرکت ها و حل مشکلات آنها به عنوان یک تسهیل گر است.

بذرپاش اظهار داشت: طبق توافقی، قرار شد وزارت امور خارجه ایران نامه نگاری به 10 کشور دیگری که سفیران‌شان در این نشست حضور داشتند انجام دهد تا قبل از پایان سال میلادی جاری نشست 13 کشور را نیز برگزار و دبیرخانه اش را همانجا راه اندازی کنیم.

سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای توسعه کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر توافقات این نشست افزود: در این نشست سه جانبه توافق شد که با همین وضع موجود، حداکثر تسهیل را برای رفع موانع و حذف مقررات زائد بین سه کشور(ایران، روسیه و هند) برقرار کنیم؛ یعنی هم موانع حوزه بندری و موانع موجود در بخش تعرفه ها و نیز موانعی که در بازرسی های ورود و خروج و بازرسی هایی که در پایانه های مرزی و ترانزیتی درکشورها با آنها مواجه هستیم را به حداقل برسانیم تا با همین ظرفیت موجود، تسهیلات خوبی را بتوانیم رقم بزنیم.

وی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای توسعه کریدور شمال-جنوب گفت: ما با کشور روسیه توافق خوبی کردیم و به زودی موافقت نامه این توافق هم امضا خواهد شد و اینکه از شمال ایران از منطقه آستارا به بندر عباس خط مستقیم هم ایجاد خواهیم کرد تا کریدور شمال به جنوب ما با سرعت بیشتری بتواند بار را حمل کند.

بذرپاش اظهار داشت: امروز موافقت نامه اجرایی رشت-آستارا به امضای طرفین رسید و موضوعات اجرایی توافق نامه هم بعد از موافقت نامه ای که مدتی قبل در حضور رؤسای جمهور امضا شده بود، مورد توافق قرار گرفت و به امضا رسید و اجرای کار آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: محور بعدی، توسعه زیرساخت ها برای توسعه گردشگری بین کشورهاست. مستحضرید یکی از زیرساخت های اصلی گردشگری، حمل و نقل است. بخشی از استفاده کنندگان ظرفیت های ترانزیتی که در بخش ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی، مسافر است؛ مسافرانی که با هدف مقاصد گردشگری به کشورهای همدیگر می روند و امیدواریم بتوانیم توسعه گردشگری را داشته باشیم.

بندرعباس یکی از بخش های کریدور شمال- جنوب خواهد بود

وی ضمن تاکید بر توسعه ظرفیت های بندری و قرارداد ایران و کشور هند در پروژه بندر چابهار و سایر بنادر خاطرنشان ساخت: هند برای سرمایه گذاری در چابهار بسیار استقبال کرده که قصدمان توسعه این کار است. بندر شهید رجایی واقع در بندرعباس هم قرار شد یکی از بخش های کریدور شمال- جنوب باشد. درمورد بنادر شمالی هم صبحت‌های خوبی شد و خبرهای خوبی را امسال در این خصوص برای مردم عزیزمان خواهیم داشت که این بنادر به زنجیره کریدوری دریا به دریا یا شمال به جنوب ما هم اضافه خواهد شد.

بذرپاش با اشاره به ارجحیت موضوع کریدور شمال-جنوب گفت: درست است که ارجحیتی در بخش ریلی کریدور شمال به جنوب وجود دارد، ولی شقوق مختلف حمل و نقل را در آن قائل هستیم؛ هم جاده در کنار ریل و بنادر دریایی و بخش هوایی که مکمل این موضوع هستند.

وزیر راه و شهرسازی درباره یکسان سازی تعرفه جاده ای بیان نمود: در این باره کارشناسان و نمایندگانی از هر دو طرف تعیین شد که با هم مذاکره کنند تا در نشست بعدی که خواهیم داشت و کشورهای دیگر هم حضور دارند، تعرفه جاده ای مان را یکسان و حداقل کنیم تا حمل کالا از طریق جاده هم افزایش پیدا کند و در نتیجه استانداردسازی و وحدت رویه را شاهد باشیم؛ چون کشورهای دیگری هم خواهان پیوستن به این زنجیره کریدوری هستند.

توسعه بنادر جنوبی در دستور کار هست

بذرپاش درباره توسعه بنادر جنوبی بیان داشت: ما در چابهار با کشور هند قرارداد خوبی داریم که قرارداد بلند مدت آن هم بزودی امضا خواهد شد. بندر شهیدرجایی در بندرعباس در زنجیره کریدوری قرار خواهد گرفت. طبق کنسیرسیومی که در حال شکل گیری است در بخشی از بندر شهید رجایی هم برای بهره برداری، سرمایه گذاری خواهد شد.

وی گفت: در سایر بنادر جنوب مثل بندر امام خمینی(ره) که کریدور شمال به جنوب غرب کشور ماست؛ یعنی از بندر امام خمینی(ره) شروع می شود و از مرز بازرگان در شمال ایران خارج می شود ما این فرصت های سرمایه گذاری را اعلام کردیم و بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری است. همین میزان در بنادر شما هم مورد توجه ماست. در آینده نزدیک بندر کاسپین هم به شبکه ریلی متصل خواهد شد و در نتیجه کریدور شمال به جنوب هم از بندر کاسپین از طریق دریا می تواند متصل گردد.

سرمایه گذاری کشورهای جنوب ایران در بنادر خلیج فارس

وزیر راه و شهرسازی درباره تمایل سرمایه گذاری کشورهای جنوب ایران در بنادر خلیج فارس اظهار نمود: کشورهای قطر، امارات، عمان مایل به سرمایه گذاری هستند. هم نیاز آنهاست که بتوانند به زنجیره ایران راه متصل شوند، کالاهایشان را به شمالی و آسیای میانه و قفقاز منتقل کنند و هم کشورهای شمال دریای خزر تمایل دارند که به دریای آزاد دسترسی پیدا کنند و بتوانند کالاهایشان را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال افریقا و حتی خاور دور  منتقل کنند.

 

انتشار اختصاصی: سی نیوز

منبع: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49391

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.