تقاضای تن مایل در بازار فله خشک درحال افزایش است
ترجمه سیدابوالفضل جعفری نژاد
مقدمه:
این گزارش به تحلیل و بررسی تقاضای تن مایل در بازار فله خشک و تأثیر تحولات جنگ روسیه در اوکراین بر تجارت بینالمللی زغال سنگ در هند میپردازد. مطابق با تحلیلها، تقاضای زغال سنگ در هند به منظور تولید برق در حال افزایش است و این کشور به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و واردکنندگان زغال سنگ در جهان شناخته میشود. آقای فوتیس کاناتاس، تحلیلگر حمل و نقل بینالمللی، به افزایش واردات زغال سنگ هند از کشورهایی مانند روسیه و اندونزی اشاره کرده است. همچنین، نقش زغال سنگ در صنعت فولاد هند و تقاضای افزایشی برای آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش مذکور در پایان نتیجه می گیرد که اگر روند واردات زغال سنگ هند از کشورهای دور ادامه یابد، ممکن است نرخ تجارت این صنعت افزایش یابد. در ادامه این گزارش را مرور مینماییم.
به گزارش سی نیوز، تداوم جنگ در اوکراین منجر به تحولات مهمی در تجارت بینالمللی زغال سنگ از طریق دریا شده است. به طوری که باعث شده واردات زغال سنگ هند از طریق روسیه به یک تجارت بزرگ تبدیل شود و بر تقاضای جهانی برای این منبع انرژی در مقیاس تن مایل تأثیر قابل توجهی بگذارد.
کارگزار حمل و نقل زنجیرهای در آخرین گزارش هفتگی خود گفت:«هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زغال سنگ و یکی از بزرگترین واردکنندگان زغال سنگ در جهان است. زغال سنگ در هند به طور عمده برای تولید برق به کار میرود و این کشور سومین مصرف کننده بزرگ انرژی است که زغال سنگ را به یک کالای حیاتی برای هند تبدیل میکند.»
بنابر گزارش رویترز، انتظار میرود تقاضای زغالسنگ در هند برای تولید برق با تمرکز در سال 2023-2024 به 821000 کیلوتن برسد که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.
به گفته آقای فوتیس کاناتاس، تحلیلگر و پژوهشگر حمل ونقل بین وجهی،«با نگاهی به واردات زغال سنگ هند از طریق دریا، مشاهده میشود که این واردات از سال 2021 تا 2022 با یک افزایش 19 درصدی همراه بوده و به میزان 208,034.13 کیلوتن رسیده است.
وی افزود:«امسال این کشور تاکنون وارداتی به حجم 76728.95 کیلوتن زغال سنگ داشته است که معادل 37 درصد حجم واردات سال گذشته است.با ورود به نیمه دوم سال، انتظار میرود این رقم افزایش یابد و نیاز به مقادیر بیشتری از زغال سنگ برای تأمین نیاز برق کشور وجود داشته باشد».
کاناتاس اظهار داشت:«نگاهی دقیق تر به واردات زغال سنگ در یک فصل نشان می دهد که سه ماهه دوم سال های 2021 و 2022، به ترتیب با 51859.07کیلوتن و 64261.28 کیلوتن قوی ترین دوره بوده است.»
این تحلیلگر حمل ونقل بین وجهی بیان کرد: «این امر منطقی است زیرا اوج فصل برق هند در ماه های تابستان است و برای اطمینان از امنیت انرژی به ذخیره سازی نیاز است.»
وی خاطرنشن ساخت:«در بخش صنعت فولاد، هند در حال توسعه است. برآورد میشود در سال ۲۰۲۳، تقاضای فولاد در هند حدود ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلی متر تن باشد که نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش خواهد داشت.»
کاناتاس گفت:«با نگاهی به واردکنندگان برتر هند، میتوان گفت این چهار کشور عبارتند از: اندونزی، استرالیا، آفریقای جنوبی و روسیه. صدور محموله ها از اندونزی به هند از سال 2021 افزایش یافته است و احتمالاً این روند ادامه خواهد داشت.»
وی اظهارداشت: «حجم محمولههای وارداتی از اندونزی به هند در سال 2021 در مجموع 49417.93 کیلوتن بوده است. در سال 2022، این عدد به 86675.97 کیلوتن افزایش یافته و در سال 2023، در حال حاضر به 31530.67 کیلوتن رسیده است. این مقدار حدوداً 36 درصد از حجم واردات سال گذشته را تشکیل میدهد.»
کاناتاس در ادامه افزود: «در مورد استرالیا و آفریقای جنوبی میتوان گفت که صادرات زغال سنگ این دو کشور به هند از سال 2021 کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، استرالیا در سال 2021 مجموعاً 68003.09 کیلوتن زغال سنگ صادر کرده است. در سال 2022، این رقم به 55440.31 کیلوتن کاهش یافته و در سال 2023، تاکنون به مقدار 13384.15 کیلوتن صادرات داشته است. این اندازه تقریباً 24 درصد از حجم صادرات سال گذشته را تشکیل میدهد».
با توجه به گفته های آقای کاناتاس، آفریقای جنوبی تاکنون 24347.48 کیلوتن زغال سنگ را در سال 2021، 17255.53 کیلوتن در سال 2022 و 9230.68 کیلوتن در سال 2023 صادر کرده است. این مقدار 53 درصد از حجم صادرات سال 2022 را تشکیل میدهد که رقم قابل توجهی است. آفریقای جنوبی به عنوان بزرگترین کشور در بین چهار کشور صادرکننده برتر قراردارد.
تحلیلگر حمل و نقل بین وجهی عنوان کرد:«همین وضعیت درباره روسیه نیز صادق است. در سال 2021، هند مجموعاً 6987.85 کیلوتن زغال سنگ وارد کرد. در سال 2022، این آمار به 18941.25 کیلوتن افزایش یافت. تاکنون در سال 2023، هند به مقدار 9523.40 کیلوتن زغال سنگ وارد کرده است که تقریباً شامل 50 درصد از حجم واردات سال گذشته میشود.»
در حالی که قیمت زغال سنگ روسیه پس از حمله به اوکراین سودآورتر شده است، این مسئله را می توان با قیمت پایین تر زغال سنگ آفریقای جنوبی در مقایسه با زغال سنگ استرالیا توضیح داد.
در سال جاری، بیشترین درصد حجم ارسالی به هند نسبت به سال گذشته از سوی آفریقای جنوبی و روسیه است که نشان دهنده علاقه شدید به ادامه این مسیر است.
این بدان معنی است که تقاضا برای تن مایل در حال افزایش است و این امر به نوبه خود از نرخ حمل و نقل پشتیبانی می کند. در این تجارت، انواع کشتیهایی مانند: کامسارمکس و کپسایز بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
آقای کاناتاس نتیجه گیری کرد: اگر این روند ادامه یابد و هند بیشتر به واردات زغال سنگ از کشورهای دور ادامه دهد، ممکن است نرخ تجارت افزایش یابد.
تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز
منبع: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-ton-mile-demand-is-increasing/
لینک کوتاه: https://seanews.ir/48986
نظرات بسته شده است.