انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران 54 ساله شد

انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران به پنجاه و چهارمین سالگرد تاسیس خود رسید.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر، مروری خواهیم داشت بر تاریخچه شکل گیری و تاسیس این انجمن و خدمات آن تا به امروز.

به گزارش سی نیوز، پنجاه و چهار سال پیش، در تاریخ ۲/۲/۱۳۴۸، به دنبال تلاش و فعالیت سه شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی، انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران تأسیس شد.

در آن زمان، شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایرانی به تعداد کم و محدود بودند و حمل و نقل برون مرزی کالا عمدتاً توسط فورواردرهای خارجی صورت می گرفتند که نمایندگان یا دفاتری در ایران داشتند.

این تجمع صنفی با نام “سندیکا” آغاز به فعالیت نمود و در تاریخ ۲۹/۶/۱۳۵۲ به عضویت سازمان جهانی فياتا (FIATA) پذیرفته شد. وظیفه اصلی این سندیکا بر اساس اساسنامه خود،  شامل هماهنگی و ارتقاء وضعیت و کیفیت کار اعضا بود و در عین حال مسئولیت توزیع كارنه تير را بر عهده داشت.

پس از انقلاب اسلامی در ایران، دولت جمهوری اسلامی به دنبال سیاست‌هایی بود که فعالیت و حمایت از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران را گسترش دهد. در نتیجه  تعداد این شرکت‌ها بیشتر شده و به دنبال آن، تعداد اعضای سندیکا نیز افزایش یافت.

با تصویب قانون جدید تشکل‌های صنفی، نام “سندیکا” در سال ۱۳۷۴ به “انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران” تغییر یافت. در سال‌های پس از انقلاب، علیرغم گسترش دامنه فعالیت این انجمن، موقعیت و میزان پذیرش آن در بین اشخاص، مسئولین و متولیان حوزه حمل و نقل، فراز و نشیب داشته و نگرش‌های منفی در سال‌های ابتدایی به تدریج  منجر به قبول و پذیرش و همکاری در سال‌های اخیر شده است.

با تغییر نگرش دولت و مقامات نسبت به نقش و اهمیت تشکل‌های صنفی، انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی نیز در هر زمینه و تا حد امکان خود، با مسئولان و متوليان  حوزه حمل و نقل و سازمان‌های مرتبط با این فعالیت همکاری و همیاری کرده است. در حال حاضر، تعداد اعضای انجمن به بیش از ۶۰۰ شرکت افزایش یافته است.

از لحاظ طرح‌های تضمین و پوشش بیمه‌های دسته جمعی، می‌توان ادعا کرد که انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران به عنوان یکی از انجمن های کم‌نظیر و در رده معدودی از انجمن‌ها در سطح جهان، توانسته است در زمینه‌های حائز اهمیت و اساسی مانند: تضمین حقوق و عوارض گمرکی، مسئولیت مدنی حمل‌کنندگان و حقوق صادرکنندگان بارنامه و راهبارنامه (CMR)، پوشش بیمه‌های مطلوب و مناسبی را برای اعضاء خود فراهم نماید.

علاوه بر خدمات مذکور، هیئت مدیره و کارشناسان انجمن، خدمات مشاوره و رايزني‌هايخود را در اختیار مسئولان و متولیان حوزه حمل و نقل قرار داده و تاکنون در تنظیم قوانین، آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با حمل و نقل بین‌المللی نقش فعالی داشته‌اند. آنها امیدوارند که با توجه به همکاری و دوستی حاصل شده بین بخش‌های دولتی و خصوصی و در کنار برنامه‌ریزان و سیاستگذاران حوزه، با ساماندهی، پیشبرد و ارتقاء سطوح کیفی و کمی خدمات حمل و نقل و سرمایه‌گذاری لازم، گام‌های بلندتر و مؤثرتری را برداشته و با کمک خداوند موجبات کسب اعتبار و ارتقاء حیثیت این حرفه و صنف را فراهم آورند.

در حال حاضر، انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران خدمات متنوعی در بخش آموزشی ارائه می‌دهد. از جمله مهم‌ترین فعالیت های این انجمن، برگزاری دوره‌های متعدد فیاتا و فارغ‌التحصیلی بیش از ۱۰۰۰ مدیر شرکت است. هم‌اکنون، انجمن به عنوان نماینده رسمی سازمان فیاتا در منطقه فعالیت می‌کند و در برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع بارنامه‌های فیاتا در کشور اقدام می‌نماید.

از جمله خدمات دیگری که اعضاء شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران  از آن ها بهره مند هستند، می‌توان به توزیع برگ‌های تردد، بازدید از دفاتر شرکت‌ها، استفاده از راهنماهای CMR، بارنامه‌های فیاتا، پوشش‌های بیمه برای آن‌ها، حل اختلافات بین شرکت‌ها و صاحبان کالا، تایید و تمدید پروانه فعالیت، اعزام مدیران به نشست‌ها و کنفرانس‌های داخلی و خارجی با سازمان‌ها و مراجع ذیربط و … اشاره کرد.

لازم به ذکر است انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و انجمن حمل و نقل بین المللی ایران از تازه ترین همکاری های مشترک بین دو انجمن است.

تحقیق و انتشار: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48897

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.