صادرات ایران به ونزوئلا از صفر به بیش از ۳.۵ میلیارد دلار افزایش یافت

معاون اقتصادی وزیر خارجه، قرارداد ۳.۶ میلیارد دلاری ایران با ونزوئلا طی سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین را به عنوان نقطه آغاز تحول دوباره روابط سیاسی و اقتصادی ایران با آمریکای لاتین تلقی کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، مهدی صفری در ارتباط تلفنی با برنامه ثریا در مورد سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: قرارداد ۳.۶ میلیارد دلاری ایران با ونزوئلا طی سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین به عنوان نقطه آغاز تحول دوباره روابط سیاسی و اقتصادی ایران با آمریکای لاتین تلقی می‌شود.

وی افزود: در بخش‌های مختلف انرژی، ساخت پتروپالایشگاه‌ها، تجهیزات مخابراتی، نانو، بخش‌های گوناگون صنعتی، مونتاژ و اتومبیل سازی، تراکتورسازی و مهم‌تر از همه در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، نیروگاه سیکل ترکیبی، خدمات فنی و مهندسی، ٢٧ توافقنامه به امضا رسیده که ناشی از عزم جدی ایران در برقراری ارتباط دوباره تجاری و اقتصادی با آمریکای لاتین است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه بیان کرد: معادن سنگ، طلا و آهن در این منطقه با مشارکت ایران به بهره‌داری خواهد رسید و خط تولید دارو و تکنولوژی نانو نیز از دیگر برنامه‌های ایران در آمریکای لاتین و به خصوص ونزوئلاست.

صفری با بیان اینکه فضای بسیار خوبی برای صدور خدمات مهندسی، ساخت ترمینال و ساخت پالایشگاه در ونزوئلا وجود دارد، افزود: سال گذشته نمایشگاهی از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در این کشور برگزار شد و توانستیم چندین قرارداد در حوزه‌های پمپ‌های گاز، ساخت ترمینال، مخابرات و تجهیزات مخابراتی و کشاورزی منعقد کنیم.

وی به کشت فراسرزمینی به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری تهران و کاراکاس اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش نانو سیستم‌هایی داریم که می‌تواند تا ۳۰ درصد بهره وری در بخش کشاورزی را افزایش دهد.

صفری در عین حال با یادآوری اینکه ایران در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی رقبای جدی همچون چین و ترکیه دارد، اظهار داشت: در این سفر حدود ۲۷ سند امضا شد که مربوط به بخش‌های فرهنگی و قضائی بود ضمن آنکه در حوزه صنعت و بخش‌های اقتصادی نیز هشت قرارداد بسیار خوب بسته شد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو کاری که ۹ سال راکد مانده بود، در این سفر احیا شد، اظهار داشت: نخستین مورد مربوط به تراکتورسازی بود که دوباره آغاز به کار کرد و موضوع بعدی درباره تولید خودرو در ونزوئلا بود که کارخانه آن احیا شد؛ قبل از آن ما توانستیم حدود چهارهزار اتومبیل را به‌طور کامل بفرستیم که به فروش برود و می‌توانیم این کار را ادامه دهیم.

صفری با بیان اینکه ونزوئلا نیز صاحب صنایعی است که ایران به آن نیاز دارد، افزود: در حوزه پودر آلومینیوم، معدن طلا و سنگ آهن رؤسای جمهور توافق کردند که فعالیت‌های بزرگ‌تری شکل بگیرد.

وی به همکاری دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و امکان راه اندازی خط تولید داروهای نرمال در ونزوئلا اشاره کرد و ادامه داد: در بخش تجهیزات پزشکی و دارو، فضای بسیار خوبی وجود دارد؛ ما در تکنولوژی‌های نو، بایو، نانو، آی تی و بخش روانشناختی جزو برترین‌ها هستیم.

وی با یادآوری اینکه قراردادهایی در بخش نیروگاه سیکل ترکیبی و سدسازی در حال بسته شدن است، گفت: در بخش تکنولوژی‌های نو، صدور خدمات مهندسی، ساختمان‌سازی، اتومبیل‌سازی و تراکتورسازی و بازار خوبی وجود دارد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه یادآور شد: بازار خوبی برای فروش اتومبیل‌های ایران وجود دارد و علاوه بر ونزوئلا، کشورهای همسایه مانند نیکاراگوئه، کوبا، اکوادور، بولیوی، اروگوئه می‌توانند منطقه کانونی ما باشند.

صفری به راه اندازی خطوط کشتیرانی اشاره و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم ماهانه و هر ۱۵ روز یکبار کالاهای ایرانی را به بازار ونزوئلا رساند.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.irna.ir/news/85139957

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48598

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.