سیاست‌های کنونی، باعث حذف ایران از مسیرهای ترانزیتی می‌گردد

عضو دبیرخانه مشترک انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی گفت: در حال حاضر برخی از کشورهای منطقه، ایران را از مسیر ترانزیتی خود حذف کرده اند.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه خبری ترابرد، محمد عددیان نیشابوری اظهار کرد: متاسفانه نهادها و دستگاه های متعددی در بخش ترانزیت دخیل هستند. تعدد دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر در کشور ما سبب شده است با آغاز به کار بندر فاو و قوانین جدید دولت عراق برای عبور از این کشور و سوریه به دریای مدیترانه وارتباط کشورهای خلیج به ترکیه، دریای مدیترانه و اروپا برقرار شود.

نیشابوری بیان داشت: این بدان معناست که ایران را از مسیر ترانزیت کنار گذاشته شده است. مسیر کراچی به سمت افغانستان نیز ایران را در مسیر ترانزیتی حذف کرده است. البته ناگفته نماند دستورالعمل ها، بخشنامه ها و قوانین خلق الساعه، دریافت عوارض، حق راه و نامشخص بودن وضعیت سوخت به چنین وضعیتی دامن زده است که ایران از مسیر ترانزیتی حذف شود. آن چه که مسلم است استقبال سایر کشورها از مسیر ترانزیتی ایران نیازمند قوانین روان و سهل است.

وی تصریح کرد: اگر مسیر ترانزیتی ایران روانسازی شود قطعا عایدی خوبی نصیب دولت در این حوزه خواهد شد. متاسفانه وضعیت به گونه ای است که کشورهای منطقه، ایران را از مسیر ترانزیتی خود حذف کردند، چنان که به تدریج ایران از مسیر شرق به غرب، شمال به جنوب، جنوب به شمال و … حذف خواهد شد. این در حالی است که درآمد حاصل از ترانزیت می تواند جایگزین بسیار خوبی برای درآمد نفتی باشد. رونق مسیر ترانزیتی الزاماتی دارد که آن الزامات، قوانین و امکانات باید توسط دولت پیش بینی شود.

دبیرخانه مشترک کانونی یک صدا برای بیان مطالبات حوزه ترانزیت
وی افزود: پیشنهاد اولیه تشکیل دبیرخانه مشترک انجمن های حمل و نقل بین المللی سال 96 از سوی انجمن ایران مطرح شد و سایر انجمن ها به ویژه انجمن خراسان از این طرح استقبال خوبی کردند اما حرکتی در جهت تاسیس و دایر شدن این دبیرخانه نشد. سال 99 بار دیگر انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان بر تشکیل این دبیرخانه تاکید داشت اما این طرح از سوی مسئولین وقت انجمن ایران استقبال نشد.

عضو دبیرخانه مشترک انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خاطرنشان کرد: پس از روی کار آمدن هیات مدیره فعلی انجمن ایران به انجمن خراسان پیشنهاد شد تا دبیرخانه فعال شود و انجمن خراسان بسیار مشتاقانه این طرح را پذیرفت. در همین راستا نخستین نشست در استان خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست مقرر شد که رسما دبیرخانه با انجمن های استانی، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اغاز به کار کند. دبیرخانه مشترک در تهران و تحت نظر انجمن ایران و از اسفندماه 1401 به طور رسمی آغاز به کار کرد.

عددیان افزود: دبیرخانه متشکل از 8 عضو اعم از انجمن ایران، انجمن خراسان رضوی، انجمن شمال غرب، انجمن آذربایجان غربی، انجمن گلستان، انجمن سیستان و بلوچستان، انجمن اردبیل و انجمن کشتیرانی و خدمات تابعه است. شنیده ها حاکی از آن است که انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی کردستان نیز تاسیس شده است. قاعدتا از عضویت این انجمن نیز استقبال خواهیم کرد، چرا که در این صورت است می توان با قدرت، پتانسیل بیشتر و یک صدا در بیان مطالبات مان در حوزه ترانزیت گام برداریم.

عضو دبیرخانه مشترک انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی تصریح کرد: دومین و سومین نشست دبیرخانه نیز به ترتیب در تهران و تبریز برگزار گردید. در این نشست ها از مدیران مربوطه دعوت به عمل آمد و خوشبختانه مسئولین از این نشست استقبال خوبی داشتند. این مهم حکایت از آن دارد که مسئولین، دبیرخانه را به رسمیت شناخته اند به طوری که مسئولین مربوطه، حل مشکلات را مستلزم پیگیری و مکاتبه دبیرخانه مشترک می دانند.

وی اظهار داشت: تاکنون در پی برگزاری این نشست ها، بخشی از مشکلات با رویکرد مثبت حل و فصل شده است، به طور مثال حل و فصل مشکلاتی مانند حق توقف ها در بندرعباس، مسائل گمرکی، تخفیف مشکلات و مسائل مربوطه به ویزا، همگرایی در حل مسائل مرزی نیز از دیگر دستاوردهای تشکیل این دبیرخانه بوده است. این نشست ها حدود 3 ماه یکبار به صورت مشترک برگزار خواهد شد. پیش بینی می شود که ارومیه میزبان چهارمین نشست مشترک دبیرخانه باشد.

عددیان یادآور شد: به نظر می رسد از این پس می توان مطالبات فعالان حوزه ترانزیت را در حوزه های گمرک، اداره گذرنامه، وزارت راه و کانون جهانگردی از یک کانون به دوایر و نهادهای دولتی منعکس کرد و متقابلا آنان نیز دستورالعمل های صادره را به ما منعکس کنند. هدف ما از تاسیس این دبیرخانه آن است که با خرد جمعی و تعامل بتوانیم قدرتمندانه مطالباتمان را به گوش مسئولین برسانیم.

فرآیند دشوار اخذ ویزا در حوزه ترانزیت
وی با بیان اینکه اعضای دبیرخانه دارای اهداف مشترکی هستند، چرا که کمبودها، مشکلات و چالش های اعضای دبیرخانه یکسان است، اظهار کرد: مطالبات دبیرخانه به کوتاه مدت و بلندمدت قابل تقسیم است، در حقیقت مطالبات کوتاه مدت مربوط به یکسری از مسائل و مشکلات روزمره است در مقابل مطالبات بلندمدت شامل یکسری از مسائل مانند ویزا است که معطوف به آینده می باشد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی بنا به دلایلی از اعطای ویزا امتناع می کنند به طوری که در شرایط فعلی تنها 20 ویزا در هفته از سفارت ایتالیا دریافت می کنیم که این میزان نسبت به حجم مبادلات بسیار کم ارزیابی می شود. مکاتباتی در این رابطه با وزارت امور خارجه و وزارت راه صورت گرفته اما تاکنون به نتیجه مطلوبی در این حوزه دست نیافتیم.

عضو دبیرخانه مشترک انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خاطرنشان کرد: در گذشته بیشترین ویزا از کشور آلمان اخذ می شد که متاسفانه این کشور 2 سال است که از اعطای ویزا به ما سرباز می زند. کشورهای دیگری در حوزه اتحادیه اروپا هستند که با ما مبادلات سنگینی دارند به طور مثال در حال حاضر ما مبادلات سنگینی با بلژیک، هلند، لهستان و … داریم اما از اعطای ویزا به نسبت حجم مبادلات مان شانه خالی می کنند علت این مساله آن است که این کشورها به نوعی پیرو سیاست های کشور آلمان هستند. بنابراین زمانی که کشور آلمان از اعطای ویزا به ما سرباز می زند به دشواری می توان با کشورها مذکور برای اعطای ویزا به توافق رسید. به نظر می رسد که مسائل سیاسی و تحریم ها قطعا در این حوزه تاثیرگذار است.

عددیان یادآور شد: دبیرخانه به طور ساعتی با اعضای خود به منظور حل مشکلات در ارتباط است. لذا نیازی به استخراج اطلاعات نیست، چرا که اعضای دبیرخانه با این مشکلات دست به گریبان هستند و می توانند آمار و اطلاعات بنادر و مرزهای ایران را در لحظه کسب کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما چیزی تحت عنوان لجستیک وجود ندارد، چرا که ورود به این مستلزم الزماتی است تا زمانی که زیرساخت ها فراهم نشود نمی توان از لجستیک سخن گفت. به طور مثال جاده های فاقد استاندارد کشور، فرسودگی ناوگان، کمبود سوخت، گرانی لوازم یدکی، فقدان امنیت راه ها، هزینه سرسام آور تعمیرات و … سبب شده است بخش ترانزیت در حوزه زمینی از پویایی و بالندگی لازم برخوردار نباشد. در بخش دریایی نیز با قوانین خلق الساعه، کمبود تجهیزات و فقدان استانداردهای لازم تجهیزات دریایی مواجه هستیم. بخش ریلی نیز تا حدود زیادی دولتی است، به غیر از خطوطی که به طور سنتی فعالیت دارند، لذا بر این حوزه نیز خیلی نمی توان تکیه کرد.

عضو دبیرخانه مشترک انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی اظهار کرد: در بخش هوایی نیز وضعیت ما بهتر از سایر حوزه ها نیست. افزایش سرسام آور هزینه ها از جمله مهم ترین چالش های این حوزه است که قطعا این مساله بر هزینه تمام شده کالا و خدمات اثرگذار است. سیاستگذاری کلان اقتصادی باید برای بهبود وضعیت ترانزیت تدبیری بیاندیشد.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.itca-kh.com/?id=53492

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48331

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.