لایروبی ولگا؛ از دستور پوتین تا پیشنهاد مشارکت شرکت‌های ایرانی

کریدور شمال–جنوب که از دو مسیر زمینی و یک مسیر دریایی–زمینی، روسیه را از طریق ایران به خلیج فارس و هند پیوند می دهد، در مسیر دریایی از ظرفیت کشتیرانی در رودخانه ولگا و دریای خزر بهره می گیرد و راه بدون واسطه تجارت ایران و روسیه است.

آنگونه که مقامات فدراسیون روسیه گفته اند، با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور، رودخانه ولگا در سال جاری میلادی (۲۰۲۳ ) لایروبی خواهد شد تا حمل بار و کشتیرانی در این رودخانه به عنوان پرآب ترین رود اروپا متصل به آب های آزاد تا دریای خزر شتاب گیرد.

وُلگا رودی است در غرب روسیه که پس از طی مسیر سه هزار و ۶۹۲ کیلومتری به دریای خزر می‌ریزد. این دریا از طریق این رودخانه، توسط کانال ولگا–دن به آب‌های آزاد متصل است.

عزم تهران و مسکو برای فعال سازی کریدور شمال – جنوب

به گفته کارشناسان، مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه به عنوان یکی از دروازه های ورودی کالا به اروپا در شرایط صلح، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

با تقویت مناسبات تهران – مسکو، تقویت کریدور شمال – جنوب در دستورکار مسئولان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه قرار گرفته است.

مسیرهای شرقی و غربی این کریدور از کشورهای دیگر عبور می کنند و مسیر آبی از طریق دریای خزر، مسیر بدون واسطه ایران و روسیه در مبادلات تجاری است.

بندر ماخاچ قلعه تنها بندر روسیه در دریای خزر است و بنادر مهم دیگر این کشور در حاشیه رودخانه ولگا قرار دارند.

به گفته کارشناسان، یکی از مسائل مهم در این رودخانه ولگا طی ۶ سال گذشته، مشکل عدم لایروبی و پایین آمدن سطح آب کانال است که به همین دلیل کشتی‌ها مجبور هستند با آبخور ۳.۷ متر در این کانال تردد کنند که همین مسئله باعث می‌شود تا ناوگان کشتیرانی نتواند به طور کامل از ظرفیت اسمی خود استفاده کند و کشتی‌ها تنها با ۷۰ درصد ظرفیت بارگیری کنند.

کارشناسان بر این باور هستند که لایروبی کانال ولگا و رساندن آبخور آن به ۴.۵ متر برای تردد کشتی‌ها با ظرفیت کامل بسیار ضروری است.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMyZv

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47982

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.