ایران و عمان کریدور شمال – جنوب را فعال می کنند

سفیر جمهوری اسلامی در «مسقط» درباره اهمیت نخستین سفر «هیثم بن طارق» به تهران گفت: موقعیت ایران در ترانزیت منطقه‌ای و بین‌المللی ویژه و برجسته است؛ موقعیتی که نه می‌توان آن را حذف کرد و نه نادیده گرفت. بویژه آنکه با تحولاتی که بعد از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد، موقعیت جمهوری اسلامی برجسته شد. عمان هم از موقعیت مشابهی بهره‌مند است؛ هم دروازه‌ای برای آفریقا محسوب می‌شود و هم در یک منطقه استراتژیکی به نام خلیج فارس و دریای عمان واقع است.

علی نجفی افزود: تهران و مسقط با توجه به این موقعیت مهم در گذشته به توافقاتی دست یافته بودند از جمله این توافقات می‌توان به موافقت‌نامه چهارجانبه «عشق‌آباد» میان عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان اشاره داشت.

وی درباره گشایش چشم‌انداز تازه‌ای در رابطه با کریدور شمال – جنوب با توجه به پیوستن عمان به این محور بیان داشت: کریدورهایی که ایران به آن ملحق شده است؛ مانند کریدور شمال- جنوب، ایران، هند و روسیه، طبیعتاً می‌تواند برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و شبکه منطقه‌ای به خدمت گرفته شود.

سفیر جمهوری اسلامی در «مسقط»خاطرنشان ساخت: در همین زمینه قرار است بزودی اجلاسی در تهران در زمینه حمل و نقل برگزار ‌شود. ایران و عمان با یکدیگر توافق کرده‌اند که این کریدور را فعال کنند؛ حمل بار آزمایشی از این مسیر یکی از روش‌ها است؛ تقویت حمل و نقل دریایی نیز برای تکمیل این شبکه و ارتباطات حمل و نقلی و ترانزیتی حائز اهمیت است.

لازم به توضیح است که دولت عمان درخواست رسمی خود برای الحاق به موافقتنامه کریدور شمال-جنوب را رسما به جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان موافقتنامه ارسال کرده است.

 

تنظیم و بازنویسی خبر: سی نیوز

منبع: https://www.fardanews.com/fa/tiny/news-1223709

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47909

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.