کارگاه آموزشی طرح تضمین کانتینر در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد

اتاق بازرگانی تبریز میزبان یک کارگاه توجیهی و آموزشی با عنوان “طرح تضمین کانتینر” یا همان “طرح بازگشت سالم کانتینری” بود. این کارگاه با همکاری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برای گروهی از فعالان اقتصادی و تجاری برگزار شد.

به گزارش سی نیوز، کارگاه مذکور در دو بخش بررسی و معرفی آیین‌نامه استفاده از کانتینر و تشریح مزایا و خدماتی که طرح تضمین تعهدات تحویل‌گیرندگان کانتینر (مالکان) می‌تواند ارائه دهد، برگزار گردید. در این کارگاه، روزبه مختاری، عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و وحید حائری، نماینده بیمه پاسارگاد به تدریس مطالب پرداختند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، در این مراسم  گفت: برگزاری این دوره توجیهی و آموزشی بسیار اهمیت دارد. در این کارگاه، آیین‌نامه روابط تحویل‌گیرندگان کانتینر و طرح بیمه کانتینر بررسی شدند و تعاریف جامعی از آیین‌نامه روابط تحویل‌گیرندگان کانتینر و فعالیت‌های حمل و نقل دریایی و خدمات بندری مرتبط با کانتینر ارائه شد. همچنین، روابط فرستندگان و گیرندگان کالا از طریق حمل دریایی و حقوق هر کدام از این فعالان این حوزه تشریح شد.

مسعود پل مه تاکید کرد: در این کارگاه، طرح بیمه کانتینر(با همکاری مشترک انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیمه پاسارگاد) نیز به منظور بهبود فضای کسب و کار، تسهیل فرایند‌های اسنادی و کاهش هزینه‌های دریافت ترخیصیه برای شرکت‌کنندگان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی  بیان کرد: بخش عمده‌ای از صادرات و واردات کالاهای ایران از طریق کانتینر انجام می‌شود و عدم آگاهی مردم از حقوق خود در این زمینه ممکن است منجر به تعارضات حقوقی و شکایت از معامله‌گران شود. به همین دلیل، آشنایی با قوانین ترخیص کانتینر بسیار ضروری است که مهمترین نکته مورد تأکید مسئولان در این کارگاه، اطلاع رسانی و آشنایی ذینفعان با حقوق و قوانین مرتبط با ترخیص کانتینر بود.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: قبل از سال 1401 و راه‌اندازی این سامانه، برای ترخیص کانتینر، افراد مجبور بودند به شرکت کشتیرانی مراجعه کرده و وجوهی تحت عنوان سپرده نقدی و اسناد تضامنی (معمولاً چک) را پرداخت کنند که بین دو الی سه روز زمان‌بر بود و هزینه سنگینی را به معامله‌گران تحمیل می‌کرد.

پل مه خاطرنشان ساخت: در این راستا، با راه‌اندازی سامانه تحویل ترخیصیه کانتینر، فرآیند ترخیص کانتینر بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد امکان‌پذیر شده است.  با راه‌اندازی سامانه تحویل ترخیصیه کانتینر، این فرآیند تنها دو ساعت طول می‌کشد و معامله‌گران با مراجعه به سامانه می‌توانند کالاهای خود را ترخیص کنند، بدون اینکه هیچ وجه یا چکی را به شرکت کشتیرانی پرداخت کنند.

 

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47529

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.