بذرپاش: خط‌آهن رشت-آستارا تا ۳ سال آینده تکمیل می‌شود

مهرداد بذرپاش اظهار کرد: ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی به ویژه برای حمل کالاها از دبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیانه میانه از مسیر ایران با حمل و نقل ریلی وجود دارد.

وی با اعلام این‌که ایران آماده همکاری و مساعدت با شرکت‌های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم است، افزود:‌کریدور بین المللی شمال-جنوب می تواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بین المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در زمان حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچه برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیر آباد برقرار است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول 164 کیلومتر است که یکی از پروژه های اولویت دار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا 3 سال آتی هستیم.

بذرپاش یادآور شد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.

وی افزود: این مسیر ریلی، در حقیقت، آسان‌ترین و سهل‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا، راه آهن خاش – زاهدان به طول 157 کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد، کل مسیر ریلی چابهار – زاهدان بیش از 60 درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.

وی با اشاره به این‌که کریدورهای بین المللی ریلی مختلفی از ایران عبور می کنند، گفت: از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب، کریدور ریلی قزاقستان -ترکمنستان – ایران، کریدور ریلی اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی ـ بندرعباس و آلماتی ـ تهران – استانبول اشاره کرد.

وی با بیان این‌که حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر کشوری است که می‌توان آن را به عنوان شاخصی از میزان توسعه یافتگی، پیشرفت و پویایی اقتصاد یک کشور قلمداد کرد، اضافه کرد: در این بین حمل‌ونقل ریلی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می‌کند و یکی از عوامل مهم در نیل به توسعه پایدار به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آب‌های آزاد بین المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساخت‌های موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی در مرکزیت بزرگترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا به حساب می آید.

وی اعلام کرد: توسعه و ‌فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی ریلی که از ایران می‌گذرند از جمله برنامه‌های اولویت دار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این بین گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مورد تاکید رئیس جمهور محترم کشور ایران است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.