دریا می‌تواند عامل رشد تولید و مهار تورم باشد

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که بر اساس آن ۴۰ درصد مرز آن را دریا تشکیل می‌دهد، گفت: دریا می‌تواند عامل رشد تولید و مهار تورم در کشور باشد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، کمال علیپور خنکداری اظهار داشت: از مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی بابت برگزاری چنین همایشی قدردانی می‌کنیم و امیدوار هستیم این همایش‌ها به سرانجام برسد و ثمره آن را به عینه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: باید از طریق کمیته‌ها و کارگروه‌های مربوطه پیگیری مقالات علمی ارائه شده در دستورکار قرار گیرد و صرف برگزاری همایش کافی نیست و باید به صورت عملیاتی از مقاله‌های علمی استفاده کرد.

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۲۳۴ بندر در کشور داریم و حدود ۳۰ تا ۴۰ بندر فعال هستند، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه علم کشور ما جزء کشورهای پیش‌رو به شمار می‌رود و علم زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که اثر کاربردی داشته باشد.

باید سهم دریا در GDP افزایش یابد
علیپور خنکداری با تاکید بر اینکه در حوزه حمل‌ونقل دریابی باید رقابت خوبی با دنیا داشته باشیم، اظهار داشت: کشور ما از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است؛ این بدان معناست که ۴۰ درصد مرز کشور، دریایی است و باید از ظرفیت دریایی و ساحلی به بهترین شکل استفاده کرد.

وی ادامه داد: ۱۱ میلیارد تن کالا از طریق حمل‌ونقل دریایی در دنیا جابجا می‌شود، بنابراین باید همانند کشورهای مختلف و توسعه یافته سهم GDP کشور از دریا افزایش یابد.

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید شاهد حضور مردم در نوار ساحلی باشیم، گفت: بنابر منویات مقام معظم رهبری، سواحل مکران ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند زمینه‌ساز رقابت با دنیا در حوزه حمل‌ونقل دریایی، شود.

دریا می‌تواند عامل رشد تولید و مهار تورم باشد
علیپور خنکداری با بیان اینکه چشم‌انداز ۵ ساله طبق برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد، عنوان کرد: از طریق دریا می‌توان در راستای رشد تولید و اقتصاد و نیز مهار تورم در کشور اقدام کرد و اواسط خرداد ماه سال جاری برنامه هفتم توسعه چکش‌کاری خواهد شد و مسائل دریایی و بندری مدنظر قرار گیرد و باید بیش از ۱۰ حکم دریایی و بندری در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم که امیدواریم از طریق سازمان بنادر و دریانوردی این مسئله محقق شود.

وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذار خارجی در بنادر باید مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: این آمادگی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که از گستره دریایی کشور استفاده کنیم؛ کشوری مستعد و استراتژیک در منطقه هستیم که در سواحل آن بیش از ۲۲ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کند و ۷ استان کشور به دریا متصل هستند و با ساحل ارتباط دارند.

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کشوری که دارای دریا است نباید مردم آن فقیر باشند، تاکید کرد: دریا می‌تواند مهار تورم و ایجاد امنیت را به دنبال داشته باشد و هر چه سواحل کشور، پسکرانه‌‌ها، حمل‌ونقل ترکیبی توسعه یابد و به‌روز شوند به طور حتم در این مسیر موفق‌تر خواهیم بود.

توجه ویژه مجلس به توسعه حمل‌ونقل دریایی در برنامه هفتم توسعه
علیپور خنکداری با اشاره به اینکه باید شاهد ترافیک بندری هرچه بیشتر در کشور باشیم، اظهار داشت: باید در بندر تولید صورت گیرد و بلافاصله صادرات انجام شود مسئله ای که علاوه بر توسعه بندر نیازمند توسعه ریلی و دسترسی به ریل است.

وی افزود: مجلس شورای سلامی به توسعه حمل‌ونقل دریایی توجه ویژه دارد و در برنامه هفتم توسعه به این مقوله عنایت خواهد داشت تا شاهد تصویب قوانین مورد نیاز در برنامه هفتم توسعه باشیم.

 

دریافتی

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/62787

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47345

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.