ضرورت توجه به مرجعیت بخش خصوصی برای اجرای توسعه و اقتصاد دریایی

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در مراسم رو نمایی از کتاب «توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» ضمن خیرمقدم به میهمانان ویژه این مراسم و به نمایندگی از جامعه دریایی و بندری کشور و تبریک به مهندس راستاد(نویسنده کتاب) گفت: به بهانه رونمایی از این کتاب، این رویداد محل خیر و برکتی شد که امروز این جمع عزیز در این محفل حضور پیدا کردند و همچنان که همه می دانند امروز دریا تنها مفر نجات و تنفس اقتصادی کشور است ولی همچنان مغفول مانده است.

دکتر مسعود پل مه، ضمن اشاره به خاطره ای درباره عدم اطلاع و آگاهی یکی از مسئولین وقت در سال های گذشته در خصوص وجود داشتن کشتی در حمل و نقل بیان نمود: فارغ از اینکه در دهه سی شمسی در کشور کشتی و شرکت کشتیرانی و از دهه چهل شمسی کارخانه کشتی سازی داشتیم، امروز هم در یکی از معاونت های وزارت راه با مشکلی مواجه هستیم که می گوید «دریا فقط رابطه بین دو بندر است!» و حمل ونقل دریایی را حمل و نقل بین المللی نمی داند و مداخله ای در امر حمل و نقل جاده ای است!

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره عدم آگاهی این ارگان مسئول افزود: اگر بدانند که معاش بالغ بر650هزار راننده و کمک راننده به بندر و دریا و بیش از 400هزار حق العمل کار، بارنامه،کارگر و …  به کالایی که از بندر به کشور وارد می شود گره خورده است و بر اساس نگاره های صحیح علمی بیش از 2میلیون نفر در دریا و بندر مستقیما کار می کنند و کثیری از جامعه کارگری بصورت غیر مستقیم هستند دیگر به جای هم افزایی ملی واقتصادی، پرچم تمامیت خواهی بر نمی دارند.

وی افزود: همه ما اعتقاد داریم که بیش از 90درصد تبادلات جهان، دریامحور است. ولی این رقم در ایران بیش از 95درصد است. تمام نهاده های دامی و سبد کالاهای اساسی، پتروشیمی، نفت، گاز، محصولات تبدیلی، مواد اولیه و خام ما، همه از دریا می آید و سه درصد جاده در حمل و نقل سهم دارد!

پل مه تاکید کرد: همه اینها نشان دهنده جهل مرکبی است که متاسفانه در شقوق مختلف نسبت به دریا وجود دارد.این کتاب خوشبختانه به زعم اینجانب یک فرهنگ عمومی است؛ هم برای کسانی که آماتور هستند ارزش دارد و منشاء و مرجع است و هم برای کسانی که تاثیرگذار هستند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران خاطرنشان ساخت: به اعتقاد من اگر کسی می خواهد شناخت عامیانه پیدا بکند، اگر کسی به دنبال شغل در بندر و دریاست، اگر کسی به دنبال سرمایه گذاری در بندر و دریاست و اگر کسی به دنبال تقنین و تصمیم سازی است، این کتاب واقعا موثر است.

کتاب «توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» به زبان بسیار شیوا و به قلم بسیار روان به نگارش درآمده و واقعیت هایی که تمام شقوق لجستیکی دریایی کشور را مو به مو درج کرده است.

وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم توسعه و اقتصاد کشور به دریا گره خورده است.به جناب آقای راستاد بابت انتشار نسخه بعدی این کتاب پیشنهاد و خواهش می کنم بیش از آنچه که به محوریت توسعه و اقتصاد دریا درکتاب پرداخته شده، به مرجعیت بخش خصوصی برای اجرای توسعه و اقتصاد دریایی بپردازید. چه بسا کسانی این کتاب را مطالعه و وقوف پیدا کنند که اگر دریا قرار است دریا بماند و از مواهب الهی که در کلام الله مجید بارها نسبت به دریا بیان و ذکر شده و مغفول است و فقط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از یک جهت خوشبختانه متوجه شده، بخش خصوصی است که می تواند اقتصاد و توسعه دریایی کشور را رقم زده و به تمام بخش ها و شقوق اقتصادی کشور گره بزند.

پل مه با اشاره به بخشی از کتاب«توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» در خصوص نیاز به فرهنگ سازی اظهار داشت: از آقای راستاد تشکر می کنم که در دوره ای که ایشان مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی را داشتند سرمایه گذاری بسیارخوب و پسندیده ای برای فرهنگ سازی در حوزه دریا کردند.

 

تولید و انتشار اختصاصی خبر و عکس: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47056

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.