تامین نیاز‌های ارزی صادرکنندگان در حوزه تجارت

سخنگوی ارزی بانک مرکزی گفت: عمده صادرکنندگان با رغبت نسبت به عرضه ارز اقدام می‌کنند و آن طرف نیز نیاز‌های ارزی تجاری تامین می‌شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، سهیل نظری تصریح کرد: بانک مرکزی برای تامین نیاز‌های تجاری کشور که تامین کالا و خدمات است، بستر‌هایی را فراهم کرده تا نیاز‌های ارزی وارد کنندگان از طریق فروش صادرکنندگان تامین شود. قیمت گذاری بر اساس قدرت خرید مردم است و کشش قیمت‌ها نیز بر مبنای شرایط اقتصادی تعیین می‌شود.

وی افزود: این فرآیند از سال ۱۳۹۷ در حال انجام بوده و مشوق‌هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته می‌شد. به عنوان مثال بحث تعهد ارز حاصل از صادرات است که صادر کنندگان موظف هستند بر اساس قوانین و مقررات از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این ارز را به چرخه اقتصاد برگردانند.

سخنگوی ارزی بانک مرکزی بیان کرد: وارد کنندگان ما موظفند از طریق بانک و صرافی از سامانه‌ی نیما خرید کنند و عمده نیاز‌های تجاری کشور در حال انجام است به ویژه با تغییراتی که اخیرا در نحوه نرخ گذاری در سامانی نیما انجام شد، عمده صادر کنندگان با رغبت نسبت به عرضه ارز اقدام می‌کنند و آن طرف نیز نیاز‌های تجاری ما بر همین اساس تامین می‌شود.

نظری تصریح کرد: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای واردات کالا‌های اساسی است که بهای تمام شده این کالا برای تجار به شکل معقول و قابل قبولی است تا کالا با قیمت مناسبی در دسترس مردم قرار بگیرد.وی افزود: علاوه بر کالا‌های اساسی سایر کالا‌ها نیز با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شدند، که دلیل آن این است که مدیریت سبد ارزی و دارایی‌های بانک مرکزی به شکلی است که این نیاز‌ها به طور کامل برآورد شود.

 

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://eghtesadsaramad.ir/Newspaper/item/110281

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46351

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.