هشدار مؤسسه بیمکو نسبت به افزایش سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری

سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری در طول ۲.۵ سال گذشته به ۸.۶۱ میلیون teu رسیده که با مدت زمان ۷.۵ سال گذشته برابری می‌کند. این کار ممکن است در آینده موازنه عرضه و تقاضا را در این صنعت بر هم بزند.

به گزارش سی نیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه بیمکو با انتشار گزارشی به نقل از «نلز راسموسن» تحلیلگر ارشد این مؤسسه هشدار داد سفارش کشتی در فصل‌های مختلف گذشته علی‌رغم کاهش شاخص‌های کانتینری در یک سال گذشته رکورد جدیدی را به ثبت رسانده که در حال حاضر حدود ۲۸.۹ درصد از ناوگان کانتینری جهان به عنوان کشتی‌های در دست ساخت قرار دارند. این درحالی است که نیاز به چنین افزایش تناژ به هیچ عنوان احساس نمی‌شود.

وی گفت: بر این اساس تحویل برنامه‌ریزی شده کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی به ۵.۳ میلیون teu خواهد رسید که با توجه به احتمال اعزام حدود یک میلیون teu کشتی کانتینری به یارد‌های اوراق، تناژ کشتی‌های کانتینری از ۳۰ میلیون teu تجاوز خواهد کرد که این رقم در نوع خود قابل توجه و بررسی است.

«راسموسن» با اشاره به اینکه سفارش کشتی ها‌ی جدید بیشتر به خاطر سوخت‌های سبز جریان دارد، خاطر نشان ساخت: با تحویل کشتی‌های جدید ۵۷ درصد ظرفیت ناوگان کانتینری با سوخت‌های جدید خواهد بود که شامل LNG، متانول و آمونیاک خواهد بود.

«راسموسن» عقیده دارد با توجه به تقاضای فزاینده‌ای که کشتی‌های کوچکتر در حال حاضر دارند، اما کشتی‌های سایز بزرگ بیشتر سفارش داده می‌شود که این کار تعادل در ناوگان کانتینری را برهم خواهد زد.

«راسموسن» از قول سایر کارشناسان و تحلیلگران مؤسسه بیمکو یاد‌آور می‌شود: ثبت سفارش بیشتر کشتی‌ها تغییرات اساسی را در ناوگان کانتینری در سال‌های آینده ایجاد خواهد کرد و در صورتیکه صنعت کانتینری با کاهش تقاضا مواجه شود معلوم نیست تکلیف کشتی‌های سفارش داده شده چه خواهد شد.

وی در پایان می‌گوید: به نظر می‌رسد یکی از بهترین و مناسب‌ترین کار‌هایی که مالکان کشتی باید در سال‌های اخیر انجام دهند خروج برخی کشتی‌های فرسوده و از رده خارج با سنین بالاست که در ایجاد تعادل و ظرفیت‌سازی صنعت کانتینری نقش اساسی دارد.

 

 

بازنشر گزارش: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95617

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46218

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.