تخلیه و بارگیری بیش از ۴۳ میلیون تن انواع کالا در بندر امام خمینی(ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: پارسال بیش از ۴۳ میلیون تن انواع کالا در بندر امام خمینی(ره) تخلیه و بارگیری شد که از این میزان، ۱۷ میلیون تن کالای صادراتی پتروشیمی بود.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، بهروز آقائی در نشست هم‌اندیشی با مدیران شرکت‌های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و اروند با بیان اینکه ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور از طریق بندرامام خمینی‌(ره) تامین می‌شود، افزود: زیرساخت‌های موجود در این منطقه در راستای توسعه اقتصاد دریا محور از فرآیندهای کاربردی برخوردار است که صنعت پتروشیمی کشور از این ظرفیت ها می‌تواند بیش از پیش بهره مند شود.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) ۱۱ هزار هکتار اراضی دارد و این آمادگی وجود دارد که بخشی از این اراضی به منظور تکمیل زنجیره تولید و احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شود.

آقائی ادامه داد: این منطقه به اندازه کافی از اراضی مسطح و دارای زیرساخت برای واگذاری به سرمایه‌گذاران صنایع پایین دست پتروشیمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این اراضی، مجوزهای زیست محیطی با کاربری مورد نیاز در این صنایع را داراست گفت: با هماهنگی‌ صورت گرفته، فرآیند اخذ مجوزها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در کمترین محدوده زمانی ممکن انجام می‌شود.

آقائی با اشاره به اینکه پسکرانه‌های این منطقه در قالب قراردادهای مختلف به سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری واگذار می‌شود، افزود: به منظور افزایش تولید محصولات مختلف صنایع پایین دست، فرآیندهای واگذاری اراضی در شرایطی پایدار و مطمئن انجام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، همجواری صنایع پتروشیمی با بندر امام خمینی(ره) را یک مزیت کاربردی و رقابت پذیر بیان کرد و ادامه داد: در این راستا از پارسال، برنامه‌ریزی‌ لازم برای فعالیت خطوط منظم کشتیرانی به منظور تسریع در حمل کالاهای صادراتی پتروشیمی ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: هم اکنون، ماندگاری محصولات تولیدی صنایع پتروشیمی در بندر امام خمینی(ره) نسبت به دیگر بنادر کشور از مدت زمان کمتری برخوردار است اما برابر با نظام بهره‌وری، مدت زمان این ماندگاری با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، بازهم کاهش می‌یابد.

آقائی یکی از مزیت‌های برجسته منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) را برخورداری از مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی بیان کرد و اضافه کرد: ظرفیت اسمی این مخازن ۳۵۰ هزار مترمکعب بوده که پیشرفته‌ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی در آنها به کار گرفته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: به منظور ایجاد ارزش افزوده در عملکرد تولید محصولات پتروشیمی، امکان نگهداری مواد اولیه مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی در برخی از این مخازن فراهم است.

گفتنی است ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر امام خمینی(ره) در جنوب خوزستان، ۶۰ میلیون تُن در سال است.حدود ۸۰درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق مجتمع بندری امام خمینی(ره) وارد کشور می‌شود. این بندر در ۱۲۰ کیلومتری جنوب اهواز و در خور موسی در آب‌های شمال غرب خلیج فارس واقع شده است.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjM9fh

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45887

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.