دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم محقق شد

عضو اتاق ایران و روسیه گفت: در دولت سیزدهم مداخله جدی دیپلماسی اقتصادی در حوزه‌های گمرکی و حمل و نقل و استاندارد با تلاش‌های مدیریت سازمان توسعه تجارت اقدامات جدی برای حل مشکلات انجام شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، «جلیل جلالی‌فر» اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی در زمینه صادرات با وجود ۱۵ کشور همسایه و مقاصدی نزدیک و قابل دسترس به قلمرو جمهوری اسلامی مانند کشورهای حوزه آفریقا و آسیای شرقی میزان سهمی از تجارت است که می‌توانیم به داشته باشیم اما تاکنون به آن دست نیافته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم این دغدغه بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در این دوره دولت و سازمان توسعه تجارت یکی از استراتژی‌های مهم اقتصادی خود را، همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه تدوین کرد که متناسب با این استراتژی باید اقدامات و راهبردها و ماموریت‌هایی تعریف شود.

جلالی‌فر تاکید کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت در گذشته، ناهماهنگی بین سازمان‌های مرتبط بوده و در دولت سیزدهم با مدیریت سازمان توسعه تجارت سعی شد که نقش وحدت فرماندهی در حوزه توسعه عملکرد صادراتی کشور به وجود بیاید، زیرا اگر قرار باشد که در بازاری موفق عمل کنیم باید در یک نکته اقداماتی تعریف کنیم که آن شرایط ورود به بازارهای کشورهای هدف را در نظر می‌گیرد که از وظایف دولت است؛ به عنوان مثال مداخله جدی دیپلماسی اقتصادی در حوزه‌های گمرکی و حمل و نقل و استاندارد که توافقنامه تجارت آزاد در اوراسیا از مصادیق موفق آن است که با تلاش‌های مدیریت سازمان توسعه تجارت اقدامات جدی برای حل مشکلات انجام شد.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: اگر بخواهیم یک توسعه عملکرد صادرات مناسب داشته باشیم باید بر ایجاد هماهنگی بین سازمانی در داخل کشور مانند کشتیرانی، سازمان استاندارد و سازمان بنادر، راه آهن تمرکز کنیم، البته مجری و حامی تمام استراتژی‌های مذکور باید سازمان توسعه تجارت باشد.

وی تاکید کرد: در حوزه شرایط دسترسی بازار، تحلیل رفتار رقبا و نوع و تنوع کالایی که به کشور هدف صادر می‌شود و سلیقه و ذائقه مشتریان که تحقیق و پژوهش آن بر عهده بخش خصوصی است که متولی آن اتاق بازرگانی و اتاق‌های مشترک است. یکی از کارهای بسیار خوب دولت سیزدهم انتخاب دبیر قدرتمند و پاک دستی مانند علیرضا پیمان پاک است که در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی شاهد تحول در ارکان تشکیل دهنده و سازنده باشیم تا نیروهای جدید و خوش فکر در آن مستقر شوند.

جلالی‌فر گفت: یکی از اتفاقات خوب در توسعه عملکرد صادرات تنوع محصولات صادراتی است که طبق بند ۲ ماده ۱۰ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی یکی از اهداف تعیین شده توسعه تنوع صادراتی است.

وی با بیان اینکه یکی از گام‌های مثبت سازمان توسعه تجارت این بود که برای در دست گرفتن بازار کشور هدف باید اشراف کامل به بازار مقصد داشته باشیم، اظهار داشت: به عنوان مثال در روسیه سه تشکل قوی مانند اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان با ۱۳۰ عضو وجود دارد که رییس آن وزیر اقتصاد اسبق روسیه بوده و همچنین در بخش خدمات توزیع، سازمان مراکز تجاری را شناسایی کردیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در گذشته ۸۵ درصد صادرات ایران محصولات کشاورزی بوده اما امروز با توجه به شاخص‌ها نسبت آن به ۵۷ درصد رسیده که جای امیدواری است. بازار روسیه که ظرفیت واردات ۲۹۴ میلیارد دلاری را از جهان دارد عمدتاً در بخش لجستیک است که چالش ما در این زمینه عدم هماهنگی سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه است که بهتر است این‌ها نیز زیر لوای سازمان توسعه تجارت به ایفای نقش بپردازند.

وی با بیان اینکه ضعف‌هایی مربوط به تجهیزات بارگیری و تخلیه بندری در حوزه لجستیک داریم که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، تاکید کرد: طبق آمار موجود در بندر انزلی در حدود دهه ۷۰ رکورد بارگیری ۷.۵ میلیون تن را با ۴ ۵ اسکله اما امروزه ۱۳ پست اسکله داریم که فقط ۲ میلیون تن بارگیری صورت دارد اما گنجایشی معادل ۱۳ میلیون تن تخلیه و بارگیری داریم.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: رویه غلطی در سازمان بنادر وجود دارد که یکی از آنها سخت‌گیری بیش از حد در موارد مختلف نسبت به کشتیرانی خزر است در حالی که مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، نباید سازمان بنادر به دنبال افرایش درآمد خود باشد؛ بلکه باید درآمد کلی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز چالش بزرگ ما رود ولگا است که باید لایروبی شود که به دیپلماسی اقتصادی و وزارت راه مربوط می‌شود که ما شرکت‌های خوبی در این زمینه داریم. هر گاه بتوانیم بین ایران و روسیه یا سایر کشورها بجای صادرات کالای آماده روی پیوند صنعتی تمرکز کنیم این کار موجب جذب جوانان دانش بنیانی نیز می‌شود و مانع مهاجرات شان و ما در این حوزه در منطقه سرآمد هستیم و نقدینگی‌های سرگردان هم صرف این حوزه می‌شود و بالطبع امنیت سیاسی و اقتصادی مناسبی خواهیم داشت.

جلالی‌فر گفت: موضوع بعدی حوزه آفریقا است که قبلاً کمتر بدان توجه شد؛ همچنین بهترین و امن‌ترین مسیر برای صادرات روسیه به آفریقا نیز ایران است که این فرصت مناسبی است و به همت سیاست‌های راهبردی سازمان توسعه تجارت و رویکرد مثبت مان امیدواریم از فرصت بزرگ آفریقا بهره‌مند شویم.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjLXGP

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45143

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.