آغاز بهره‌برداری از بندر چند منظوره خمیر با حضور وزیر راه و‌ شهرسازی

بندر چند منظوره خمیر واقع در ۹۰ کیلومتری غرب بندرعباس با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و‌دریانوردی ، مهدی دوستی استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این مراسم توضیح داد: در راستای تسهیل تجارت، صادرات و واردات و رونق بخشی به اشتغال مردم بومی که معیشتشان با دریا گره خرده است احداث بندرگاه خمیر به عنوان یک طرح مهم و راهبردی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح راهبردی که نقش موثری در بازده اقتصادی منطقه داراست از دولت نهم و در برهه زمانی که مدیرعامل فعلی سازمان بنادر مسئولیت مدیر کلی بنادر هرمزگان را عهده دار بود آغاز و پس از مدتی که از آغاز عملیات اجرایی آن می گذشت به شیوه های مختلف دچار وقفه شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص مشخصات فیزیکی این طرح بیان کرد: این بندرگاه دارای چهار پست اسکله به صورت شمع، عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله ها است که در مرحله نخست این طرح، مسیر دسترسی دریایی شامل دیواره سنگی به طول ۶۱۷ متر اجرا و در مرحله دوم این طرح نیز اجرای لایه های روسازی دایک (دیواره) دسترسی، احداث پل دسترسی به صورت شمع و عرشه از انتهای دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی به انجام رسیده است.

عباس نژاد با بیان اینکه شناور طرح شامل بارج تا ظرفیت پنج هزار تن پیش بینی شده است، اظهار کرد: از آنجایی که بهره بردار اصلی این بندرگاه مردم هستند بنا بر درخواست های مکرر تجار و بازرگانان مبنی بر امکان پهلودهی لنج های تجاری تا ظرفیت ۴۰۰ تن توسط سازمان بنادر و دریا نوردی با احترام به مطالبه عموم با تغییر در طراحی ساختار اسکله های شناور فراهم می کند.

این مقام مسئول با تاکید بر انجام آزمون های زیست محیطی دوران ساخت با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، تصریح کرد: تمامی فرآیندهای مربوطه در این طرح به انجام رسیده و جهت صدور مجوز زیست محیطی در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر اقدامات سازمان بنادر در شهرستان بندر خمیر به لایروبی اسکه قدیم این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: به دنبال کاهش چشمگیر عمق اسکله گمرک بندر خمیر که در گذشته نقش مهمی در تجارت دریایی منطقه داشته، این سازمان لایروبی اسکله را مورد توجه قرار داده است.

عباس نژاد خاطر نشان کرد: با مشارکت دیگر ارگانها جهت تسریع در روند احداث جاده دسترسی، بهره برداری از بندر چندمنظوره خمیر که در دهه فجر امسال صورت می گیرد، فصل جدیدی از رونق تجارت دریایی در منطقه آغاز و شاهد تنوع بیشتر فعالیت ها و افزایش حجم تردد و نیز رونق معیشت ساحل نشینانی که از دریا این خوان گسترده الهی ارتزاق می کنند، خواهد شد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، امروز در مجموع ۱۰ طرح حوزه بندری و دریایی نیز شامل ۶ پروژه بهره‌برداری به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲ میلیارد ریال، سه پروژه آغاز عملیات اجرایی به ارزش ۲۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال و یک پروژه بهره‌برداری از تجهیزات به ارزش ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی می شود.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/62049/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44942

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.