لزوم اصلاح بنیان حقوقی کریدور شمال- جنوب

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه‌وشهرسازی گفت: «برای تجاری شدن کریدور شمال- جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود،‌ به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم»

به گزارش سی نیوز به نقل از  پایگاه خبری ترابران به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برگزاری جلسه کارشناسی کریدور شمال- جنوب در روزهای نهم و دهم اسفندماه سال جاری با حضور نمایندگان کشورهای عضو این کریدور به صورت مجازی اظهار کرد: «کریدور شمال- جنوب سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و امروز با توجه به گذشت ۲۳ سال از تاسیس آن و تحولات سیاسی و جغرافیایی، ساختار اصلی حقوقی این کریدور باید متناسب با نیاز روز اصلاح شود.»

وی ادامه داد: «کریدور شمال- جنوب به لحاظ اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات در جغرافیای پیرامون این کریدور اهمیت آن را دو چندان کرده است.»

ترفع خاطرنشان کرد: «برای تجاری شدن یا فعال‌تر شدن کریدور شمال- جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود،‌ به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم و در مرحله بعد به تدریج همه فرایندهای کریدور اعم از فرایندهای حمل و نقلی، تجاری، اقتصادی و … کنترل و مدیریت شود.»

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه‌ شهرسازی گفت: «به این ترتیب با کنترل مستمر کلیه فرایندهای تجاری و حمل و نقلی و ایجاد مکانیزم گزارش گیری از همه ابعاد کریدور، علاوه بر روانسازی جریان ترانزیت و تجارت در منطقه، مشکلات احتمالی در مسیر کریدور فورا احصا و برطرف خواهد شد.»

به گفته ترفع از آنجایی که باید تجدید ساختار جدیدی برای کریدور شمال- جنوب در نظر گرفته شود، از چند ماه قبل محتوای این ساختار جدید آماده شده و طی جلسات منظم کارشناسی با کشورهای عضو مراتب بررسی می شود. در این راستا در جلسات نهم و دهم کارشناسی، برای متدولوژی‌های مسیر شناسی و حمل‌ونقل چندوجهی در کریدور مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ۱۳ کشور عضو اصلی کریدور شمال- جنوب بوده و کشور بلغارستان هم عضو ناظر این کریدور است که ظرفیت بالایی برای توسعه ترانزیت در جهت‌های مختلف فراهم می شود.»

او بیان کرد: «پیش از این، برای کریدور شمال- جنوب برخی مسیرهای سنتی تعریف شده بود اما لازم است همه مسیرهای شبکه کریدور در مسیرها و جهت های گوناگون با لحاظ مسافت، زمان و هزینه مشخص شود؛ بنابراین در اولین گام کل شبکه مسیرها باید شناسایی شود و در گام بعدی متدولوژی حمل‌ونقل ترکیبی و مدیریت کریدور ایجاد خواهد شد.»

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه‌وشهرسازی اظهار کرد: «ماه آینده جلساتی با موضوع ایجاد سازمان کریدور شمال- جنوب برگزار می شود تا پس از تصویب، این کریدور را با شمایل جدید و متناسب با درخواست‌ها و نیازهای حمل‌ونقلی امروز بازطراحی کنیم.»

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://tarabaran.com/?p=29576

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44644

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.