توصیه بانک جهانی به سرمایه گذاری در کریدور رقیب ایران

به دنبال تحریم روسیه و خارج شدن کریدور شمالی از مسیرهای ترانزیت، مدتی است که نقش کریدور میانی که از آسیای مرکزی و قفقاز  می گذرد و به دنبال آن موقعیت جغرافیایی آذربایجان که در مسیر تجاری اروپا به چین قرار دارد، بسیار پررنگ شده است. بر همین اساس بانک جهانی با توصیه به سرمایه گذاری در این کشور، مسیر راه توسعه آن را ترسیم و اعلام کرده است.

توصیه به سرمایه گذاری در کریدور میانی در حالی صورت میگیرد که ایران پتانسیل های بسیار بیشتری برای تبدیل شدن به حلقه وصل چین به اروپا دارد؛ اما به دلیل شرایط تحریم تقریبا نادیده گرفته شده است.

مدیر بخش اقتصاد کلان، تجارت و سرمایه گذاری در منطقه اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی اخیرا به رسانه های آذربایجان گفته است که کریدور میانی هنوز فاقد برخی از زیرساخت ها است و برخی از بخش ها هنوز توسعه نیافته اند، اما سرمایه گذاری در این  کریدور می تواند سودآور باشد. او توضیح داده که به دلیل مشکلات کریدور میانی، در گذشته بیشتر تجارت بین چین و اروپا از طریق کریدور شمالی انجام می شد که از روسیه می گذرد، اما اکنون با توجه به جنگ در اوکراین و تحریم روسیه، بخش قابل توجهی از این تجارت به سمت کریدور میانی که از آسیای مرکزی و قفقاز می گذرد و کریدور چین را به اروپا متصل می کند، منتقل شده است.

از منظر وی، موقعیت جغرافیایی آذربایجان در مسیر تجاری شرق به غرب که اروپا و چین را به هم متصل می کند، فرصت های زیادی را برای این کشور ایجاد می کند. موقعیت استراتژیک درکریدور میانه همچنین آذربایجان را قادر می سازد تا برای زنجیره های ارزش جهانی جذاب تر شده و بتواند بهتر در زنجیره های ارزش جهانی ادغام شود.

از نظر این مقام بانک جهانی، در دنیای جهانی شده، شرکت هایی پیشرو هستند که درکشورهای دیگر سرمایه گذاری و از آنها به عنوان مرکز تولید برای دسترسی به بازارهای جهانی استفاده می کنند، بنابراین با تغییر مسیر کریدور چین -اروپا به آذربایجان، ممکن است برخی از سرمایه گذاران بزرگ خارجی برای استفاده از ارتباط این کشور با بازارهای جهانی، چین و اروپا، تشویق شوند که به آذربایجان بیایند.

البته این کارشناس تاکید کرده که کریدور میانی در حال حاضر به خوبی کار نمی کند و هنوز فاقد برخی از زیرساخت ها است یا برخی از بخش های آن توسعه نیافته است، بنابراین برای کاهش هزینه های استفاده از کریدور میانی برای تجارت، آذربایجان باید با کشورهای شریک اصلی مانند گرجستان و قزاقستان هماهنگ شود تا در زیرساخت های مورد نیاز برای عملیاتی کردن این کریدور سرمایه گذاری کند.

 آذربایجان همچنین باید با دقت برای کاهش موانع تجارت از نظر رویه های مرزی، به ویژه برای حمل ونقل ترانزیتی برنامه ریزی نماید. این اقدامات در واقع بخشی از یک مدل رشد جدید مبتنی بر بخش خصوصی پویا است، زیرا برای دستیابی به آن نیاز است که آذربایجان حداقل در سه حوزه اقدامات اساسی صورت دهد: اولاً، ایجاد محیطی برای شکوفایی بخش خصوصی، به گونه ای که استانداردهای جهانی کنش در محیط رقابتی ایجاد شود؛ دوم ایجاد شرایط محیطی جذاب تر برای سرمایه گذاری (البته آذربایجان در زمینه جذب سرمایه گذار در بخش انرژی، سابقه طولانی دارد) و سوم، ادغام در بازارهای جهانی.

این مقام بانک جهانی تصریح کرده، هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بدون ادغام در بازارهای جهانی به درآمد سرانه بالایی دست یافته باشد. برای آذربایجان به عنوان یک کشورکوچک، یک بازار داخلی کوچک با جمعیت نسبتا محدود، دسترسی به بازارهای جهانی برای فروش در مقیاس بسیار بزرگتر امری اساسی است، بنابراین برای توسعه جهانی، کشورهای کوچکتر نیاز به ادغام در بازارهای جهانی دارند که به مثابه موتور رشد آنان عمل کند.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: ماهنامه ترابران، شماره 205، اسفندماه 1401

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44201

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.