نفت ایران، پرچم پاناما
- دکتر کامبیز اعتمادی
- نایب رئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، تحقیقات و مطالعات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
در ابتدای شروع تحریم ها علیه شرکت های کشتیرانی ایرانی، یکی از راه های دور زدن و کمرنگ نمودن تحریمها تعویض پرچم کشتی ها بود ولی این حربه نیز تا زمانی مناسب بود و به مرور زمان این کار، توجه آمریکا را به خود جلب نمود. شاید تا زمانی دولت آمریکا تا حدی از تحریمها چشم پوشی می نمود و در برخی مواقع، نفت ایران را به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه های بین المللی خریداری می کرد ولی با توجه به مسائل مربوط به امنیت داخلی، فضا را برای اعمال فشار بر ایران مناسب تشخیص داد و اداره دریانوردی پاناما را تحت فشار قرار داده تا حق استفاده پرچم خود را از کشتی های نفتکش شرکت ملی نفتکش ایران متوقف متوقف سازد.
همزمانی منع استفاده از پرچم پاناما با بعضی از اخبار نشان دهنده شرایط نامناسبی است. بروز مشکلات امنیتی در داخل ایران، تحت فشار قرار دادن پاناما جهت جلوگیری از تردد ناوگان شرکت ملی نفتکش با پرچم این کشور، اعمال فشار و کنترل بر دولت و بانک های عراق جهت کنترل مبادلات ارزی با ایران، برنامهریزی برای حضور در تنگه پاناما و افزایش نرخ دلار دال بر برنامه ریزی دقیق علیه فشار بیشتر بر ایران می باشد.
همانطور که در بودجه سال آینده برنامهریزی شده، حدود ۴۷ درصد از درآمد کشور بر مبنای فروش نفت پیش بینی شده است. با یک تحلیل بسیار ساده متوجه میشویم که علاوه بر اعمال قطعنامه های پیاپی علیه ایران، این بار فشار مضاعفی بر صادرات نفت ایران اعمال گردیده است. در ماههای پایانی سال ۲۰۲۲ حمل محمولات نفت خام ایران به بالاترین حد خود رسیده بود و در شروع سال نو میلادی این روند رو به بهبود بود.
بعضی از آمارها نشان دهنده صادرات نفت و میعانات گازی به میزان 3/1 تا 4/1 میلیون بشکه در ماه های نوامبر و دسامبر می باشد. به طور متوسط صادرات نفت ایران نسبت به سال ۲۰۲۱ یک سوم رشد داشته است ولی با توجه به اینکه منابع آماری از نظر ایران و چه آمریکا به صورت دقیق مشخص نیست، لذا دقیقا معلوم نمی باشد این تصمیم دولت پاناما چه میزان از صادرات نفت ایران را کاهش خواهد داد.
البته باید در نظر داشت که دولت پاناما قبلا نیز اقدام به حذف پرچم کشورش از بعضی از نفتکش های سوریه نیز نموده بود ولی باید در نظر داشت که با تعویض پرچم مشکلاتی از قبیل: تعویض بیمه و P&I Club (بیمه مسئولیت مالکان کشتی در برابر اشخاص ثالث) نیز برای کشتی پیش خواهد آمد. به طور قطع دولتمردان از پرچم های دیگر کشورها نیز برای جابجایی محمولات نفتی ایران استفاده خواهند کرد؛ زیرا تجربیات سال های تحریم ما را آنقدر هوشیار نموده که صرفاً از یک مسیر برای دور زدن تحریمها استفاده نماییم.
اکنون زمان آن رسیده است که هوشیارتر از گذشته نسبت به اجماع جهانی علیه ایران رفتار نماییم تا دچار مشکلات و مصائب جدیدی نگردیم. باید توجه داشت عواملی مانند: افزایش نرخ دلار، تورم، بیکاری، نبود مدیریت و برنامه ریزی با فشارهای خارجی علیه کشور نیازمند تصمیم های دقیق و هوشمندانه تر از قبل می باشد.
باید در شرایط کنونی منتظر اقدامات ناگهانی و غافلگیرکننده از طرف کردستان عراق و بازار هرات که از محل های مرتبط با قیمت دلار ایران است باشیم. همچنین بایستی در نظر داشت علاوه بر فشارهای اقتصادی، شوک های روانی نیز میتواند اثر مخربی بر کشور داشته باشد؛ شوک هایی مانند: تصویب قطعنامه های علیه ایران، اعمال تحریمهای جدید، ترویج شایعات، همه و همه باعث فشار مضاعف بر کشور خواهد گردید.
یادداشت دریافتی متخصصین
کمیته تخصصی آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز
لینک کوتاه: https://seanews.ir/44112
نظرات بسته شده است.