روند کلی صادرات کشور در سال جاری مثبت بوده است

دکتر کامبیز اعتمادی

نایب رئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات

روند مثبت صادرات در شش‌ماهه امسال

برآوردهای بانک مرکزی از بهبود وضعیت صادراتی کشور خبر می‌دهد. طبق این داده‌ها، صادرات نفتی کشور در شش‌ماهه امسال ۳/۲۹ میلیارد دلار بوده که تقریبا ۵/۱ برابر مدت مشابه سال قبل است. این رقم در شش‌ماهه نخست سال گذشته برابر با ۶/۱۸ میلیارد دلار بوده است.

در عین حال میزان صادرات غیرنفتی نیز در شش‌ماهه امسال برابر با ۲/۲۱ میلیارد دلار بوده که تقریبا ۲/۱ برابر مدت مشابه پارسال است. جزئیات آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که روند کلی صادرات کشور در سال جاری مثبت بوده است، به طوری که در سه ماهه اول امسال میزان کل صادرات نفتی و غیرنفتی ۶/۲۵ میلیارد دلار بوده که تا پایان نیمه اول سال به ۶/۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

هرچند بهبود وضعیت صادراتی کشور در آمارهای اعلامی مشهود است با این وجود کماکان فاصله زیادی با میزان صادرات در سال‌های ۹۶ و ۹۷ داریم که بالای ۹۰ میلیارد دلار بوده است. نکته قابل توجه این است که سهم نفت نیز در تولید ناخالص داخلی کشور بالاست.

آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، در سه ماهه دوم امسال، رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت به ترتیب برابر با ۶/۳ و ۱/۳ درصد بوده است. این اعداد در سه ماهه دوم سال گذشته به ترتیب ۱ و ۷/۰ درصد بوده است.

در این بین، سهم نفت و صنعت در رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال قابل توجه و به ترتیب برابر با ۴/۱۰ و ۵/۸ درصد است. سهم بالای نفت در رشد اقتصادی نشان می‌دهد که زمینه‌های صادرات و فروش نفت برای دولت کماکان وجود دارد و محدودیت‌ها در این خصوص نسبت به گذشته کمتر شده است.

با این حساب نباید فراموش کرد که درصد تحقق درآمدهای نفتی در شش‌ماهه امسال حدودا ۵۲ درصد اعلام شده بود. این مساله به این معناست که تحریم را همچنان می‌توان مانعی جدی در مسیر صادرات نفت قلمداد کرد.

 

یادداشت دریافتی متخصصین

 کمیته تخصصی آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43876

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.