زلزله ترکیه خللی در حملونقل دریایی ایجاد نمیکند
دکتر کامبیز اعتمادی
نایب رئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات
نایب رئیس کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به زلزله ترکیه تاکید کرد: «بروز این حادثه مانند حادثه انسداد کانال پاناما مشکلاتی را در حملونقل دریایی در جهان به وجود نمیآورد و صرفا بنادر ترکیه برای مدتی در حملونقل دریایی دچار وقفه خواهند شد.»
به گزارش سی نیوز، دکتر کامبیز اعتمادی، عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به زلزله اخیر و وقوع خسارتهای جانی و مالی در ترکیه گفت: «پس از سال 2002 و با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه، دولت ترکیه توانست با برنامهریزیهای جدید در سیاست و اقتصاد کلان بر مشکلات اقتصادی فائق آید و با تاسیس سازمان برنامه دولتی ترکیه برای برنامهریزیهایجامع 5 ساله اقتصادی اقدام کرد.»
تصاویر اختصاصی دریافتی از ترکیه عمق فاجعه زلزله به زیرساخت های بندری آن را نشان می دهد
اعتمادی اظهار کرد: «کشور ترکیه با نهایت توان سعی در آرامش سیاسی کرد. تهدید براندازی داخلی را با کنترل عواملی چون: فاکتورهای اقتصادی، کنترل شرایط اعتصاب عمومی و همچنین ساختارهای داخلی و سیاسی مدیریت کرد و با نزدیکی به آمریکا، پیوستن به ناتو، ایجاد روابط با کشورهای همسایه دور و نزدیک، توسعه کشاورزی، توسعه منابع و … خود را به 20 کشور صنعتی جهان تبدیل کرد.»
به گفته اعتمادی؛ جذب سرمایهگذاران ایرانی که برای خرید مسکن و تجارت از این کشور استفاده کردند از عوامل دیگری جهت پیشرفت ترکیه محسوب میشود.
او با اشاره به اینکه ترکیه پس از دبی، یکی از کشورهایی است که در مسیر حمل و نقل کالاهای ایرانی به اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی نقش مناسبی ایفا کرده است، تاکید کرد: «باید درنظرداشت با توجه به میزان حادثه و درگیری دولت وقت ترکیه به نظر نمیرسد با توجه به بنادر فعال ترکیه، خلل بزرگی چون مسدود شدن کانال پاناما برای حملونقل دریایی جهان اتفاق بیفتد.»
نایب رئیس کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: «از بنادر مهم ترکیه می توان به هوپا، سامسون، ترابزون و زونگولداک در کنار دریای سیاه، اسکندورن، مرسین و آنتالیا در کنار مدیترانه، ازمیر در کنار دریای اژه، جملیک، استانبول و ازمیت درکنار دریای مرمره اشاره کرد.»
او با اشاره به اینکه بنادر کشور ترکیه به سه دسته بنادر دولتی، بنادر شهرداری و بنادر خصوصی تقسیم میشوند، اظهار کرد: «همه بنادر استراتژیک جزء بنادر دولتی هستند. بعضی از بنادر ترکیه علاوه بر امکانات فرود هواپیمای باری و اتصال به راهآهن بهعنوان یک فاکتور مهم درباره مدیریت حملونقل به حساب میآید.»
اعتمادی تاکید کرد: «باتوجه به فاکتورهای فوقالذکر و تنوع اقلیم بنادر ترکیه، به نظر نمیرسد که بروز حادثه زلزله مانند حادثه انسداد کانال پاناما مشکلاتی را در حملونقل دریایی در جهان به وجود آورد و صرفا این بنادر برای مدتی در حملونقل دریایی دچار وقفه خواهند شد.»
گفتگو با متخصصین
کمیته تخصصی آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز
منبع تصاویر: اختصاصی ارسال شده از محل های مختلف حادثه زلزله ترکیه در بنادر مختلف این کشور
لینک کوتاه: https://seanews.ir/43812
نظرات بسته شده است.