عملکرد حمل و نقل دریایی در ۴۴ سال اخیر تشریح شد
حملونقل دریایی بهدلیل ارزانقیمت بودن موجب شده است تجارت بینالمللی و جهانی شدن اقتصاد آسانتر شود و همانگونه که شاهد هستیم بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا در حملونقل دریایی جابهجا میشود . بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا و حملونقل دریایی انجام میشود و این نشان میدهد بخش عمدهای از ارزش تجارت خارجی به دریا وابسته است.
به گزارش سی نیوز به نقل از مرین پرس، معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در حوزه دریایی و بندری را تشریح کرد و گفت: طی این سالها ظرفیت عملکرد بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن رسیده است.
علیاکبر صفایی درباره وضعیت بنادر کشور، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ایام مبارک دهه فجر را تبریک میگویم. زمانی که وضعیت دریایی و بندری یا بهطور کلی حملونقل دریایی کشور را مرور میکنیم، یکی از عملکردهای شاخص جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در حوزه حملونقل دریایی بوده است.
عملکرد کل بنادر
وی با اشاره به چندین آمار مقایسهای در این راستا، افزود: عملکرد کل بنادر کشور در سال ۱۳۵۷ معادل ۱۹ میلیون تن شامل کالاهای نفتی و غیرنفتی بوده است و امروز این عدد به بیش از ۲۷۰ میلیون تن رسیده است.
ظرفیت کانتینری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت کانتینری کشور بهعنوان یکی از شاخصهای پیشرفت در حملونقل دریایی ۷۵ هزار TEU بوده و امروز این عدد به ۸.۵ میلیون TEU رسیده است.
سفرهای دریایی
صفایی ادامه داد: ظرفیت سفرهای دریایی نیز قبل از انقلاب ۵۵ هزار نفر-سفر بوده و امروز ظرفیت سفرهای دریایی بیش از ۲۵ میلیون نفر-سفر است.
ناوگان کشتیرانی
به گفته وی یکی دیگر از شاخصهای حملونقل دریایی که مربوط کل ناوگان کشتیرانی کشور اعم از کشتیهای نفتی، فلهای، کانتینری و متفرقه است در سال ۱۳۵۷ اندکی بیش از یک میلیون تن بوده و امروز این عدد بیش از ۲۵ میلیون تن است.
ظرفیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ظرفیت پهلوگیری کشتیهای غولپیکر یا اقیانوسپیما در بنادر کشور نیز، عنوان کرد: امروز بزرگترین کشتی کانتینری که در دنیا تردد میکند ظرفیتی حدود ۲۴ هزار TEU دارد و در ایام دهه فجر سال جاری ۵۰۰ متر اسکله در بندر شهید رجایی افتتاح خواهیم کرد که ظرفیت پذیرش کشتیهای کانتینری تا ۱۸ هزار و ۶۰۰ TEU در داخل کشور را خواهد داشت. پیش از این بزرگترین کشتی کانتینری که به بنادر کشور آمده است ظرفیتی حدود ۱۵ هزار TEU بوده و دستیابی به عدد ۱۸ هزار و ۶۰۰ TEU ظرفیت بسیار قابلتوجهی خواهد بود و موجب میشود بندر شهید رجایی در زمره معدود بنادری قرار بگیرد که امکان پهلوگیری چنین کشتیهایی را دارد.
وی درباره توانمندیهای داخلی بهمنظور ساخت بنادر، اظهار کرد: قبل از انقلاب بندر شاخص کشور، خرمشهر بود و در آن مقطع کشتیهایی وجود داشتند که بعضا حدود یکسال تا دو سال در نوبت تخلیه بودند و تصمیم گرفته شد بندر شهیدرجایی بهعنوان یک بندر جدید توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شود. پس از انقلاب، شرکت ایتالیایی مذکور بندر را رها کرد و در مقاطع مختلف پس از انقلاب، پیمانکاران ایرانی با حضور و مشارکت پیمانکاران خارجی فعالیتهای مربوط به ساخت اسکله را انجام میدادند.
طراحی و ساخت مدرنترین اسکله کانتینری دنیا توسط ایرانیها
صفایی با بیان اینکه با توان مهندسان داخلی بهویژه در حوزه سازههای دریایی، اسکله جدید که از مدرنترین اسکلههای کانتینری دنیا است با طراحی و اجرای پیمانکاران و مشاوران ایرانی به بهرهبرداری میرسد، گفت: سازههای دریایی اسکله ۴۰ متر زیر بستر دریا ایجاد میشود و برای اولین بار سیستم پایش اتوماتیک درون اسکله طراحی شده تا هرگونه ضربه و فشاری که ممکن است از طرف کشتی وارد شود یا وقایعی نظیر زلزله رخ دهد و روی اسکله تاثیر داشته باشد، مشخص شود.
همکاریهای چند جانبه با کشورهای همسایه
وی در مورد همکاریهای چند جانبه با کشورهای همسایه در حوزه دریایی و بندری، عنوان کرد: با توجه به موقعیت بندر شهید رجایی که در منطقه بهعنوان یک بندر جدید شناخته میشود در بازدیدهای مختلف خارجی بهویژه کشورهایی که در حوزه حملونقل دریایی از ما عقب هستند، درخواست همکاریهایی مطرح شده است و باید به صراحت بگوییم در حوزه بنادر پیشرفته دنیا هر زمان بنادر شهید رجایی و امام خمینی(ره) از سوی خارجیها مورد بازدید قرار گرفته، آنها را تحتتاثیر قرار داده و حتی تصورش را هم نمیکردند که روزی جمهوری اسلامی ایران بتواند چنین بنادری را طراحی کرده و بسازد.
تعداد بنادر کشور قبل و بعد از انقلاب
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد تعداد بنادر کشور قبل و بعد انقلاب اسلامی، اعلام کرد: حملونقل دریایی بهدلیل ارزان قیمت بودن موجب شده است تجارت بینالمللی و جهانی شدن اقتصاد آسانتر شود و همانگونه که شاهد هستیم بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا در حملونقل دریایی جابهجا میشود. بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا و حملونقل دریایی انجام میشود و این نشان میدهد بخش عمدهای از ارزش تجارت خارجی به دریا وابسته است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بنادر مهم جنوبی کشور قبل از انقلاب، بندر خرمشهر بود و بندر امام خمینی(ره) تحت عنوان بندر شاپور، فعالیت خود را تازه آغاز کرده بود و ظرفیت چندانی نداشت، خاطرنشان کرد: بندر رجایی نیز آن زمان کار خود را برای ساخت اسکلهها تازه آغاز کرده بود و ظرفیت چندانی نداشت و بندر نوشهر نیز بهعنوان یک بندر تفریحی و بندر انزلی نیز بهعنوان یک بندر قدیمی به شمار میرفت، اما امروزه بندر شهید رجایی بهعنوان یک بندر بسیار بزرگ با ظرفیت ۵۰ درصد عملکرد صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ کشور، فعالیت میکند و بندر امام خمینی(ره) نیز بهعنوان بندر اصلی کالاهای اساسی که ۳۰ درصد ظرفیت حملونقل دریایی کشور را به خود اختصاص داده در حال فعالیت است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: امروزه امیرآباد در حال حاضر بهعنوان یک بندر جدید و بندر حقانی نیز در حوزه مسافری فعالیت میکنند.
صفایی با بیان اینکه در حال حضار ۱۱ بندر اصلی داریم که در شمال و جنوب کشور قرار گرفتهاند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ بندر مختلف تجاری، صنعتی ، صیادی و نظامی در طول سواحل شمال و جنوب کشور پراکنده هستند و بیش از ۸۰۰ سازه دریایی نیز در شمال و جنوب کشور وجود دارد که مجوز بخش عمده آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صادر شده و در حوزه دریایی مشغول فعالیت هستند.
سیاستها و راهبردهای آتی وزارت راه و سازمان بنادر در حوزه دریایی
وی در ادامه به سیاستهای وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی با تکیه بر منویات مقام معظم رهبری و راهبردهای دولت مردمی، عنوان کرد: در حوزه اقتصاد دریامحور اعم از حملونقل دریایی، خدمات دریایی، بازرگانی دریایی، منابع آبزی در حوزه دریا، منابع بستر دریا اعم از معادن و نفت و گاز، گردشگری و مسافری دریایی در ساحل و دریا، انرژیها و تکنولوژیهای حوزه دریایی، سوخترسانی و صنایع نوین دریایی بهعنوان متولی حملونقل دریایی کشور را احصاء کرده تا این موارد بهعنوان محورهای جدی و مهم در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرند تا کشور ما نیز در حوزه اقتصاد دریامحور همانند کشورهای توسعهیافته که وابستگی بالایی به مقوله دریا دارند، عمل کنیم و بتوانیم سهم اقتصاد دریا در رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه صادرات، واردات و تراز تجارت خارجی کشور مبتنی بر رشد اقتصادی کشور است، گفت: همین موضوع ارتباط مستقیمی با میزان حملونقل و صادرات و واردات کشور دارد و این یک ظرفیت است، بنابراین هر چه رشد اقتصادی بیشتر داشته باشیم تجارت خارجی بیشتری نیز خواهیم داشت.
صفایی با اشاره به اینکه چه در بعد ترانزیت که مربوط به کالاهای عبوری از داخل کشور و چه در بعد ترانشیپ که مربوط به کالاهای انتقالی در محور شمال جنوب و غرب شرق است، رایزنیهای بسیار خوبی صورت گرفته، اظهار کرد: عمدتا با کشورهای شمالی، جنوبی و شرقی مذاکرات خوبی صورت گرفته و توافقنامههایی مدنظر قرار دادهایم تا سقف ترانزیت را افزایش دهیم و باید بدانیم هر چه سقف ترانزیت افزایش یابد، ظرفیت و عملکرد بنادر نیز افزایش مییابد.
هدفگذاری بلندمدت و میانمدت در حوزه ترانزیت کالا
وی افزود: هدفگذاری و برنامهریزی میانمدت کشور در حوزه ترانزیت، ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن و برنامه بلندمدت نیز در حوزه ترانزیت بیش از ۵۰ میلیون تن است که نیازمند توسعه ریل هستیم. در حوزه بنادر این ظرفیت را داریم تا ۵۰ میلیون تن کالاهای ترانزیتی را در بنادر شمالی و جنوبی جابهجا کنیم، اما ظرفیت ریلی کشور باید در این زمینه افزایش یابد، هر چند در مورد ترانزیت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تنی ظرفیت ریلی کشور پاسخگو است.
صفایی با اشاره به اینکه در طول ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، عملکرد بنادر کشور ۱۸۳ میلیون تن بوده است که نسبت به سال گذشته رشد داشتهایم ، اعلام کرد: در بخش کانتینری نیز عملکرد بنادر کشور ۲ میلیون و ۱۵۰ میلیون TEU بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشتهایم.
پروژههای تا پایان سال در حوزه دریایی
وی افزود: طی یکسال گذشته با حمایتهای وزیر محترم و سایر ارگانهای مرتبط ۱۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه را تا پایان سال یا به بهرهبرداری میرسانیم یا شروع عملیات اجرایی را خواهیم داشت و این میزات در حوزه دریایی عدد قابلتوجهی است.
سرمایهگذاری دولتی و خصوصی در بنادر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کل پروژههایی که دولت در حوزه حملونقل دریایی در بخش زیربنا سرمایهگذاری آن را آغاز کرده بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان است که در افق ۳ ساله تمام خواهد شد، گفت: این به جز برنامهریزیهای صورت گرفته برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای روبنایی همچون ترمینال ها، مراکز لجستیکی، تجهیزات بندری و دریایی است که عدد قابلتوجهی را شامل میشود؛ بهطور مثال در پروژههایی که به مناسبت ایام دهه فجر تا پایان سال افتتاح خواهد شد بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال، سهم بخش خصوصی است.
بازنشر: سی نیوز
منبع: https://marinepress.ir/news/10358
لینک کوتاه: https://seanews.ir/43531
نظرات بسته شده است.