ایران در جایگاهی بالاتر از فرانسه و کانادا: بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان شد

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) اعلام کرد که ایران بیست و دومین قدرت تجارت دریایی جهان و بالاتر از سه کشور عضو گروه ۷ و کشورهای صنعتی است.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در آخرین گزارش خود از وضعیت صنعت حمل و نقل دریایی جهان اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، ایران جایگاه خود را به عنوان بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان حفظ کرد.

بر اساس این گزارش، ایران از نظر ظرفیت محموله های دریایی در رتبه بیست و دوم جهان قرار دارد و چندین سال است که این جایگاه را حفظ کرده است.

این سازمان بین المللی تعداد کل کشتی های ایرانی را ۲۵۵ فروند اعلام کرده است که از این تعداد در سال ۲۰۲۲ یک فروند کشتی و در سال ۲۰۲۱ نیز ۸ فروند کشتی به ناوگان تجاری ایران اضافه شده است.

بر اساس برآوردهای این سازمان بین المللی، حجم محموله کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۹ میلیون تن ۴۱۱ هزار تن رسیده است.

همچنین ایران ۰.۸۹ درصد از کل ظرفیت حمل و نقل دریایی جهان را به خود اختصاص داده است.

* ناوگان کشتیرانی ایران بزرگ‌تر از فرانسه، کانادا و ایتالیا

طبق پیش بینی های آنکتاد، گنجایش تجارت دریایی فرانسه، ایتالیا و کانادا که عضو گروه ۷ و کشورهای صنعتی هستند و همچنین کشورهایی نظیر: عربستان سعودی، برزیل، قطر و مالزی کمتر از ایران است.

ضمن اینکه ظرفیت ناوگان کشتیرانی تجاری آمریکا ۳ برابر ایران است.

* کاهش رشد تجارت دریایی جهان

مطابق این گزارش، تجارت جهانی دریایی در سال ۲۰۲۲ میلادی تنها ۱.۴ درصد رشد داشته است. این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۳.۲ درصد بود.

به گزارش آنکتاد، تعداد کل کشتی‌های تجاری جهان شامل نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و فله‌بر تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۵۰۳۷ فروند رسید که نسبت به سال قبل از آن ۱۰۶۴ فروند افزایش داشته است.

این کشتی ها ظرفیت حمل بار بالغ بر دو میلیارد و ۱۸۰ میلیون تن را دارند. گنجایش حمل بار ناوگان کشتیرانی جهان در سال گذشته دو میلیارد و ۱۳۴ میلیون تن گزارش شده است.

* بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی جهان برای یونان

این نهاد بین المللی اعلام کرد: یونان بزرگترین ناوگان دریایی جهان را از نظر ظرفیت حمل بار دارد. کشتی های یونانی به تعداد ۴۸۷۰ فروند، در کل دارای ظرفیت حمل بار ۳۸۴۴۳۰۰۰۰ تن هستند.

چین در رتبه دوم و ژاپن در جایگاه سوم هستند. سنگاپور، هنگ کنگ، کره جنوبی و آلمان در رده های بعدی قرار دارند.

انگلیس، آمریکا، سوئیس، ترکیه، اندونزی، هند و روسیه به ترتیب در رتبه های یازدهم، پانزدهم، شانزدهم، هجدهم، بیستم و بیست و یکم قرار دارند.

بازنویسی و بازنشر خبر: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/42656

منبع خبر: https://mana.ir/fa/news/94788

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.