مروری بر تجارت كالايی ايران از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی سال ۱۴۰۱

به گزارش سی نیوز  بر اساس آخرین آمار دریافتی از معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صادرات کالا بدون احتساب نفت خام، از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی سال ۱۴۰۱، بالغ بر 97.8 میلیون تن به ارزش 43.1 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، نکته قابل توجه در آخرین آمار گمرک که بر خلاف رویه های قبل تا دهه اول دی ماه ارائه شده، در این است که از این میزان حدود ۱۷.۵ میلیون تن به ارزش 6.7میلیارد دلار مربوط به صادرات (بدون احتساب نفت خام) طی 10روزه نخست دی ماه ۱۴۰۱ است و بیش از ۸۵ درصد از ارزش آن را گاز طبیعی مایع شده تشکیل می دهد.

افزایش صادرات گاز طبیعی روند نزولی صادرات را معکوس و کاهش وزن صادرات را به افزایش صادرات تبدیل کرد.

از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی سال ۱۴۰۱، رقم محصولات و کالاهای وارداتی هم 28.2 میلیون تن و ارزش آن 44.3 میلیارد دلار محاسبه شده است. از این میزان، ۱.۰۵ میلیون تن به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار مربوط به ۱۰ روز نخست دی ۱4۰۱ بوده که بیشترین ارزش آن مربوط به واردات ذرت دامی با سهم ۱۱.۵ درصد از کل ارزش واردات است.

روند ماهانه مقدار تجارت کالای بدون نفت خام- میلیون تن

بر اساس آمار منتشر شده گزارش اخیر معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در مقایسه با 10روزه نخست دی ماه ۱۴۰۱، روند ماهانه مقدار ارزش واردات تجارت کالای بدون نفت خام- میلیون تن افزایش 15.5 درصدی در آذر۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل همین سال داشته و همچنین روند ارزش ماهانه مقدار صادرات تجارت کالای بدون نفت خام- میلیون تن حکایت از افزایش 3.2 درصدی در آذر 1401 نسبت به ماه قبل همین سال دارد.

روند ماهانه ارزش تجارت کالای بدون نفت خام- میلیارد دلار

همچنین آمار نشانگر این است که در مقایسه با 10روزه نخست دی ماه 14۰۱، روند ماهانه ارزش واردات تجارت کالای بدون نفت خام-میلیارد دلار با افزایش 15.5درصد ارزش واردات در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل همین سال مواجه بوده است و از سویی دیگر روند ماهانه ارزش صادرات تجارت کالای بدون نفت خام-میلیارد دلار، افزایش 3.2درصدی آن را در آذر1401 نسبت به ماه قبل همین سال نشان می دهد.

شرکای عمده تجاری ایران از ابتدای فروردین تا 10دی 1401

در ادامه گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، شرکای عمده تجاری ایران از ابتدای فروردین تا 10دی ۱۴۰۱ در بخش واردات: امارات با رقم 13.6میلیارد دلار در رتبه نخست شرکای تجاری ایران در واردات کالاهای بدون نفت خام قرار دارد.

همچنین کشورهای: چین با رقم 11.5میلیارد دلار، ترکیه با رقم 4.6میلیارد دلار، هند با رقم  2.4میلیارد دلار و  آلمان با رقم 1.4میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه های دوم، سوم، چهارم وپنجم شرکای تجاری ایران در واردات کالاهای بدون نفت خام قرار دارند.

شرکای عمده تجاری ایران از ابتدای فروردین تا 10دی ۱۴۰۱ در بخش صادرات نیز: چین با رقم 11.8میلیارد دلار در رتبه نخست شرکای تجاری ایران در صادرات کالاهای بدون نفت خام قرار دارد.

از سوی دیگر کشورهای: عراق با رقم 8.6میلیارد دلار، ترکیه با رقم 6.4میلیارد دلار، امارات با رقم  4.6میلیارد دلار و  هند با رقم 1.5میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه های دوم، سوم، چهارم وپنجم شرکای تجاری ایران در صادرات کالاهای بدون نفت خام هستند.

 

تولید و تهیه گزارش: سی نیوز

منبع اطلاعات و آمار: معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

لینک کوتاه:https://seanews.ir/42527

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.