گمرک در جایگاه خود نیست

ناظر گمرکات خراسان رضوی به وضعیت حال حاضر مدیریت مرزها انتقاد دارد و از نادیده گرفته شدن وظایف گمرک در بخشنامه‌های جدید که باعث کندی انجام امور است، گلایه می‌کند: طبق قانون اساسی مدیریت مرزها با گمرک است اما با توجه به بخشنامه‌هایی که صادر شده، هماهنگی‌ها و بحث‌های فیزیکی و ساختمانی در این حوزه به سازمان پایانه‌ها واگذار شده و برای تصمیم‌گیری‌های مختلف باید هماهنگی‌های بین بخشی انجام دهند و این موضوع گمرک را از نظر تخصصی دچار مشکل کرده است. در این بخشنامه‌ها، خواسته‌ها و وظایف اصلی گمرک با توجه به دید تخصصی این بخش به مسائل ترانزیتی حمل‌ونقل و مباحث صادراتی نادیده گرفته شده و این خود باعث نابسامانی و کندی‌هایی در مسیر ورود و خروج کالا در گمرکات شده است. این در حالی است که ما به عنوان گمرک یک سازمان تخصصی در صادرات و واردات هستیم و به الزامات این حوزه اشراف بیشتری داریم.

جواد جعفری در ادامه عنوان کرد: این الزامات شاید توسط قسمت‌های دیگر آن‌طور که باید و شاید لحاظ نشود و این موضوع نابسامانی‌هایی را در مباحث حمل‌و‌نقلی و گمرکی ایجاد می‌کند، بنابراین امیدواریم در مدیریت واحدهای مرزی، طوری تعیین‌تکلیف شود که نفع آن در نهایت به حال اقتصاد و مبادلات تجاری باشد.

جعفری ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای مثال در برخی از جانمایی‌هایی‌ها در مبادی مرزی نظر تخصصی گمرک لحاظ نمی‌شود و بدون هماهنگی با ما ساختاری ایجاد می‌شود که در نهایت به کندی فعالیت‌ها می‌انجامد، این در حالی است که اگر این ساختارسازی با نظارت گمرک اتفاق بیفتد، تبادلات مرزی بسیار روان‌تری خواهیم داشت اما متاسفانه در حال حاضر در برخی از موارد این اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل گمرک مشهد می‌گوید: ما بحث تخصصی خودمان را در ارتباط با رویه‌های گمرکی داریم و مشکلی در این حوزه وجود ندارد، اما وقتی می‌خواهیم تشریفات گمرکی را در محیطی انجام دهیم که با خواسته‌های گمرک هماهنگ نیست؛ در مرزها باعث کندی کار می‌شود. برای مثال زمانی که قرار است یک دستگاه ایکس‌ری در مبادی مرزی مستقر شود اگر این موضوع با نظر گمرک در مسیر مورد نظر قرار نگیرد، باعث پیچیدگی کار صاحبان کالا، رانندگان و در نهایت کندی کار می‌شود. باید در این مسائل نظر تخصصی گمرک لحاظ شود که بتوانیم روال تجاری عادی، پویایی حمل‌ونقل و تبادل کالای مناسب را در مرزها داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر پایانه‌ها در فضاهای مرزی ساخت‌وسازها را مدیریت می‌کنند، می‌گوید: من به عنوان یک گمرکی می‌گویم اگر قرار است توسعه در بخش دیگری انجام شود، دست کم نظرات گمرک نیز باید لحاظ شود. اما در خیلی از موارد از نظرات این بخش استفاده نمی‌شود که باعث دوباره‌کاری و اتلاف وقت در خصوص حمل‌ونقل جاده‌ای و کندی تبادل کالا می‌شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در ادامه تصریح می‌کند: در خصوص چالش‌هایی مانند تبادل کالا با کشورهای همسایه شاید همیشه موضوع مستقیما به گمرک کشور ما مربوط نشود و به دلیل کمبود امکانات در کشورهای دیگر نیز باشد. مثلا در گمرک دوغارون که با افغانستان هم‌مرز است و یکی از مهم‌ترین گمرکات در خصوص ترانزیت است، در طرف دوغارون امکانات خوبی فراهم شده اما کشور مقابل امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تبادلات را ندارد و این مشکل باید از آن طرف پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی با حدود ۵۰ کشور از گمرک استان تبادلات کالایی دارد، می‌گوید: خروجی کالا در نهایت ممکن است از مرزهای متعددی صورت گیرد، اما تشریفات گمرکی از استان انجام شده و از مبادی مرتبط با مرز ترانزیت می‌شود. امیدواریم بین سازمان‌های دخیل در تجارت هماهنگی به وجود بیاید و مدیریتی حاکم شود تا همه موضوعات ترانزیتی حول یک مدیریت واحد مشخص و تصمیم‌گیرنده نهایی بررسی و رفع و رجوع شود و در نهایت یک اقتصاد و تجارت مناسب با کشورهای همسایه داشته باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.