آغاز مطالعه ساخت دو بندر بزرگ تجاری در استان های هرمزگان و خوزستان

علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه حمل‌ونقل دریایی، مقصد و مبنای اقتصاد و بازرگانی دریایی قلمداد می‌شود، تاکید کرد: ایران یک کشور با تجارت دریا‌پایه محسوب می‌شود که بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز، به وسیله کشتی و از طریق بنادر تجاری جا‌به‌جا می‌شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با استقبال از حضور نیروی انسانی نخبه در بخش‌های مختلف دریایی و بندری و مهندسی دریایی، تاکید کرد: همکاری و فعالیت نیروهای نخبه در سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به وظایف دولت صاحب بندر و دولت صاحب پرچم و ساحل، سبب می شود تا کشور بتواند به وظایف بین‌المللی و ملی‌اش در حوزه‌های مختلف صنعت دریایی به درستی عمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح بازارهای بین‌المللی فعال در حوزه دریا و حمل‌ونقل دریایی اظهار داشت: بازار اجاره کشتی یکی از بزرگ‌ترین بازارهاست که ۱۱ میلیارد تن کالا اعم از نفتی، عیرنفتی و کانتینری را در سطح جهانی جابه‌جا می‌کند.

به گفته وی، بازار ساخت کشتی و اسکراپ(اسقاط) کشتی دومینو سومین بازار پُر سود در جهان است و بازار اسکراپ عمدتا در سه کشور، پاکستان، هند و بنگلادش قرار دارد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که‌ خرید و فروش کشتی‌های دست دوم و بیمه بازار‌های چهارم و پنجم در حوزه دریایی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: تقریبا روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ فروند کشتی دست‌ دوم در دنیا خرید و فروش می‌شود.

صفایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت های بین‌المللی در صنعت دریانوردی گفت: سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) کلیه قوانین و مقررات بندری و دریایی را تدوین و به کشورهای عضو ابلاغ می‌کند و سازمان بنادرودریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان نماینده ثابت دارد.

به گفته وی، سازمان بنادر و دریانوردی به ۵۰ کنوانسیون و مقررات دریایی ملحق شده و یکی از موثرترین و فعال ترین اعضای آیمو قلمداد می‌شود.

صفایی با اشاره اقدامات راهبردی دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های دریایی و بندری با کشورهای همسایه، گفت: یکی از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی، ارتقای نقش دریای خزر و بنادر ایران در تجارت بین‌المللی و لجستیک دریایی است.

بنا بر این گزارش، حسن بیک محمدلو عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی نیز در این نشست، با اشاره به نگاه ویژه کشورهای صاحب دریا به ظرفیت‌های این حوزه در توسعه اقتصادی، بر ضرورت ایجاد تحول در حوزه دریایی کشور، تاکید کرد و گفت: بر اساس سند تحول در دولت مردمی، جایگاه بخش حمل‌ونقل دریایی به عنوان قلب لجستیک و زنجیره تامین کسور باید ارتقا یابد.

بیک محمدلو با بیان اینکه ایجاد تحول در سازمان بنادر و دریانوردی، همگام با توسعه اقتصاد دریامحور صورت می‌گیرد، اظهار داشت: بر اساس سند تحول در دولت سیزدهم، نظام ملی حکمرانی حوزه دریایی کشور، باز معماری می‌شود.

وی از رویکرد جدید دولت و سازمان بنادر برای ایجاد تحول ساختاری در حوزه دریایی کشور با استفاده از ظرفیت‌ های نیروهای نخبه خبر داد و گفت: به جز فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم برای توسعه متوازن و پایدار در حوزه دریایی، موتور محرکه این توسعه، بخش نرم‌افزاری و نیروی انسانی نخبه و متخصص است.

بیک‌محمدلو با اشاره به ۵۸۰۰ کیلومتر مزر دریایی و سواحل در ایران، تاکید کرد: با توجه به‌ موقعیت ژئوپلیتیک کشور، حوزه ترانزیت و لجستیکی ایران به ایده‌پردازی‌های جدید نیاز دارد.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل‌ونقل دریایی در کشور، آمادگی کامل دارد با جذب و همکاری با نیروهای نخبه و متخصص، کارهای بزرگ را در آینده به انجام برساند.

این گزارش می افزاید؛ جلیل اسلامی عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این نشست، با اشاره به ماموریت ها و وظایف معاونت بندری این سازمان، ظرفیت‌های منطقه‌ای کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب و راهگذر نوستارک در عبور از دریاها و بنادر ایران و ضرورت فعال‌سازی این مسیرهای ترانزیتی، تاکید کرد: با توسعه تجهیزاتی و ظرفیتی بنادر کشور، هم‌اکنون هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی و کالا در بنادر ایران وجود ندارد.

به گفته اسلامی، ظرفیت بنادر تجاری ایران در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۱، از تخلیه و بارگیری سالانه ۱۲۰ میلیون تن به ۲۳۰ میلیون تن در سال ارتقا پیدا کرده است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، ظرفیت فعلی بنادر بازرگانی کشور را بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن در سال اعلام کرد و با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌ها در بنادر شامل مولفه‌هایی چون ساخت اسکله، خرید تجهیزات، توسعه نرم‌افزاری و به کارگیری نیروی انسانی متخصص و نخبه است، خاطر نشان کرد: ساخت بندر دو بندر بزرگ تجاری در استان‌های هرمزگان و خوزستان، بر اساس سند تحول در دولت یازدهم، در دست انجام مطالعات و اقدمات اجرایی قرار دارد.

مجید علی نازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این نشست، ساختار و ماموریت ها، تکالیف و اقدامات انجام شده در این معاونت را معرفی کرد .

وی از کاهش متخصصان و کارشناسان حوزه دریایی در این اداره کل اظهار نگرانی کرد و با تاکید بر کمبود جدی نیروی انسانی مختصص در این سازمان و شرکت ها و ارگان های دریایی کشور ، از تشکیل کارگروه های تخصصی پیگیری این موضوع در مجلس و دولت خبر داد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر به نگرانی های این معاونت از فرسودگی ناوگان دریایی نیز اشاره کرد و گفت: بایستی با برنامه ریزی دقیق تر و منسجم تر نسبت به حل این مشکل اقدام کنیم.

وی با اشاره به لزوم اجرای خط مشی های معاونت دریایی در سازمان بنادر ادامه داد: افزایش سطح ایمنی در ناوگان آبراهه ها و بنادر، توسعه ناوگان تحت پرچم ایران ، توسعه بخش غیردولتی در خدمات دریایی، عملیات دریایی در حداقل زمان ممکن در بستر ایمن، هوشندسازی فرآیندها در جهت توسعه سیستم های یکپارچه، ساماندهی و توسعه حمل و نقل مسافری و مدرن سازی زیرساخت ها و تجهیزات از جمله این خط مشی ها است.

در این نشست همچنین، علی فتحی عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان تنها مرجع تدوین و ابلاغ ضوابط تخصصی بومی طراحی، ساخت و نگاه­داشت زیرساخت ها و روبناهای بنادر و سواحل در کشور است، تاکید کرد: طرح یکپارچه مدیریت سواحل، بنادر و سازه های دریایی( ICZM) از سال ۸۲ در کشور کلید خورده و هم اکنون به عنوان سند بالا دستی، مبنای تصمی­گیری های جدید در حوزه های سواحل و بنادر محسوب می شود.

به گفته فتحی، در حوزه زیرساخت­های بندری، تمامی مراحل طراحی و ساخت اسکله ها توسط مهندسان ایرانی اجرا می شود و در این حوزه قطع کامل وابستکی به خارج صورت گرفته است.

به گفته معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر، هم اکنون ۳۲۳ اسکله بندری به طول ۴۱ کیلومتر، هزار و ۷۹۲ هکتار حوضچه ، و ۲۵۰ هکتار یارد کانتینری در کشور ساخته شده و در حال بهره برداری است.

شهلا اسماعیل‌پور مدیرکل توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست آشنایی نخبگان با موضوعات، چالش‌ها حیطه های فعالیت و روندهای دستگاه های اجرایی را به منظور ارزیابی و قرارگیری آنان در فرایند جذب عنوان کرد.

وی سپس ساختار و تشکیلات سازمان بنادر و دریانوردی را تشریح کرد و با اشاره به کمبود جدی نیروی متخصص در این حوزه ابراز امیدواری کرد مشکل نیروی انسانی سازمان بنادر و حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه ۱۴۰۲ مرتفع شود.

بر اساس این گزارش، در پایان این نشست، نخبگان حاضر از سیمیلاتور (شبیه ساز ) کشتی و پل فرماندهی مرکز آموزش این سازمان دیدن کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.