به دیپلماسی قوی در تجارت بین‌المللی نیازمندیم

محمد نیک‌پی،عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، تجارت خارجی را منبعث از قدرت دیپلماسی سیاسی دانست و معتقد است در آن سوی مرزها برای کسب قدرت بیشتر در منطقه نیاز به مذاکرات و رفتار دیپلماتیک قوی‌تری داریم تا بتواند اقتصاد و تجارت بین‌المللی بهتری را رقم زند. البته این مهم در جلسات مختلف با مسئولان وزارت خارجه مطرح و بر آن تاکید شده است.

وی در خصوص وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل اظهار کرد: کلا ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در تمام حوزه‌ها نیاز به بازسازی فوری دارد؛ در سالیان اخیر قوانین و مقررات جدیدی در این حوزه تدوین نشده و این امر به نوعی مغفول مانده است.

رییس هیئت مدیره  انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با تاکید بر حمایت دولت در بازسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: سازمان‌‌های ذیربط باید برای واردات کامیون بدون در نظر گرفتن مقررات دست و پاگیر و عجیب وغریب که در بحث اسقاط و نحوه پلاک گذاری مطرح است، مجوز صادر کنند.

نیک‌پی افزود: دولت می‌تواند با الگو برداری از کشورهای همسایه بسته‌های تشویقی برای معافیت از مالیات را در نظر بگیرد اما این موضوع سال‌هاست که به عنوان یک موضوع کم‌اهمیت در مُحاق قرار دارد.

وی در خصوص هدف‌گذاری دولت برای ترانزیت 20 میلیون تن کالا از کشور تا پایان سال جاری اظهار داشت: هیچ اقدام زیربنایی و فعالیت خاصی بر ای تحقق این هدف صورت نگرفته است و به طور کلی مبنای این هدف گذاری، موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خاص خدادادی کشور بوده است.

عضو عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان داشت: شاید بتوان با توجه به  اتفاقاتی که در ارتباط با جنگ روسیه و اکراین در یکی دو سال اخیر افتاده است، امسال به این حجم از ترانزیت کالا از خاک کشورمان برسیم اما تحقق این امر را قطعا نباید حاصل برنامه‌ریزی و مطالعه آکادمیک و همچنین اقدامات دیپلماتیک و تجاری دانست و نباید این امر به عنوان یک کارنامه مثبت تلقی شود و در واقع باید این موضوع را پذیرفت که شرایط سیاسی و بحران‌های منطقه، کشور روسیه را ناچار به استفاده از خاک کشورمان برای ترانزیت کالا کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.