حلقه مفقود کریدور شمال- جنوب با عزم دولت، شتابان در مدار تکمیل

احداث مسیر ریلی رشت- کاسپین و رشت- آستارا و تکمیل باقی مانده آزاد راه رشت- قزوین حلقه مفقود کریدور شمال- جنوب در ترانزیت چند وجهی یا ترکیبی است که اکنون با عزم دولت سیزدهم پروژه های رشت- کاسپین و باقیمانده آزادراه رشت- انزلی شتابان در حال تکمیل است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، در ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی کالا از خطوط آهن موجود، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی در کنار هم و توامان استفاده می شود.

گیلان با برخورداری از مواهب طبیعی ناب به عنوان یکی از استان های مرزی با بهره گیری از ظرفیت بنادر مسیرهای ریلی، جاده ای و هوایی در شمال کشور نقش موثری در درآمدزایی و توسعه و تحول برای این منطقه و نیز کشور از طریق جذب گردشگر و ترانزیت دارد. هم اینک بسیاری از کشورها به ویژه روسیه و آذربایجان در همسایگی ایران در انتظارند تا حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب برای استفاده از آن تکمیل شود و هر گونه تعلل و تاخیر می تواند مسیرهای دیگر از کشورهای دیگر را در این شرایط خاص منطقه جایگزین نماید.

قطعه ای از حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب با احداث ریلی مسیر ۱۶۴ کیلومتری قزوین- رشت در اسفندماه سال ۹۷ تکمیل و به بهره برداری رسید و پس از آن در سال ۹۸ احداث مسیر ریلی رشت- کاسپین کلید خورد اما در همین مدت احداث ۳۵ کیلومتر مسیر ریلی رشت- کاسپین و هشت کیلومتر آزادراه رشت- قزوین با وقفه ای جدی مواجه شد ولی دولت سیزدهم با وجود همه دشواری ها و تنگناهای اعتباری، عزم خود را بر تکمیل این مسیرها جزم کرده و با تامین اعتبارات و کمک به رفع موانع می کوشد تا این پروژه های مهم و اساسی سیریعتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

اهمیت مسیر ریلی رشت- کاسپین برکسی پوشیده نیست در همین روزهای اخیر سعید جلیلی نماینده رهبرمعظم انقلاب در شورای‌ عالی امنیت ملی در دیدار با استاندار گیلان گفت: به‌طور قطع تکمیل زیرساختهای راه‌آهن و توسعه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و طرح‌های زیربنایی نه تنها به توسعه پایدار گیلان بلکه به رشد و رونق کشور کمک شایان می‌کند.

وی راه‌آهن رشت – آستارا و اتصال به کشورهای اوراسیا و بهره مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه همه جانبه استان و کشور موثر دانست.

جلیلی اظهار داشت: با توجه به توانمندی های نخبگان و دانشگاهیان گیلان و مزیت های فراوان این استان در بخش های مختلف جغرافیایی، طبیعت، جنگل، دریا و گردشگری بعنوان نقطه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر می توان ضمن حفظ منابع خدادادی زمینه افزایش سطح درآمد مردم، توسعه تولید و اشتغال را فراهم کرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور نیز در جلسه ای با استاندار گیلان به اهمیت راه آهن گیلان در رشد چشمگیر اقتصاد ناشی از صادرات اشاره کرد و گفت: تمام تلاش بر آن است که در آینده نزدیک با تامین مصالح و همیاری متولیان و مجریان، عملیات زیرساختی و ریل گذاری تا ایستگاه پیربازار و نیز اتمام پروژه راه آهن رشت بندرکاسپین در موعد مقرر به اتمام برسد.

عباس خطیبی، راه آهن گیلان را از پروژه های مهم ریلی ایران خواند و با اشاره به پیشرفت خوب آن تاکنون، افزود: دولت سیزدهم برای تکمیل راه آهن رشت – بندرکاسپین و همچنین رشت- آستارا اهتمام جدی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.