عدم معطلی شناورهای ایرانی در بنادر کویت

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: موضوعات متعددی مرتبط با حوزه دریا با مسوولان کویتی مطرح شد که خوشبختانه در قالب ۱۳ مصوبه مورد تایید و قبول واقع شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نورالله اسعدی اظهار داشت: به عنوان تنها نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در پنجمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و کویت به منظور حصول موافقت طرف کویتی در راستای رفع مشکلات فی مابین دو کشور در حوزه دریایی و بندری حضور پیدا کردم.

وی افزود: با توجه به اشراف به مسائل و مشکلات موجود در حوزه دریایی بین طرفین که در سال‌های اخیر ایجاد شده بود، موفق شدیم تقریبا تمامی موضوعات را با طرف کویتی مطرح و با مذاکره و چانه زنی ، موضوعات مدنظر را به تایید و تصویب برسانیم.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در رابطه با مصوبات این نشست گفت: موضوعات متعددی مرتبط با حوزه دریا با مسوولان کویتی مطرح شد که خوشبختانه در قالب ۱۳ مصوبه مورد تایید و قبول واقع گردید.

اسعدی با اشاره به تعهد طرفین نسبت به عدم ریختن زباله‌ها در بندر و آب‌های منطقه ای در چارچوب اجرای توافقنامه های حفاظت محیط زیست دریایی مارپل بیان کرد: رعایت توافقنامه‌های بین‌المللی امضاء شده توسط دو کشور در چارچوب سازمان جهانی دریانوردی IMO، اجازه ورود به همه شناورهای ایرانی فلزی و چوبی دارای تجهیزات ایمنی به بنادر کویت، پرهیز از معطلی بی‌مورد شناورهای ایرانی در ۲۰ مایلی کویت و عدم ممانعت از ورود این شناورها در صورت رعایت الزامات ایمنی گوشه‌ای از مصوبات این نشست بود.

وی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد طرف ایرانی در مورد نصب دستگاه AIS (به منظور رفع دغدغه‌های طرف کویتی) برای الزام شناورهای ایرانی به نصب تجهیزات ایمنی و شناسایی به منظور پرهیز از معطلی شناورها، مهلت ۴ ماهه برای اجرایی شدن این مصوبه اتخاذ شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: برای جلوگیری از معطلی زیاد شناورهای ایرانی، مقرر شد تمام شناورها قبل از حرکت به کویت اطلاعات ورود خود را به ایجنت مربوطه در کویت اعلام کنند تا بدون معطلی و در اسرع وقت اجازه ورود به بندر داده شود، البته در این رابطه بر ورود سریع کالاهای یخچالی و فاسد شدنی تاکید ویژه داشتیم که طرف کویتی برای انجام آن متعهد شد.

اسعدی با اشاره به اعتراض شناورهای ایرانی و صاحبان کالا از انحصار نمایندگی کشتیرانی در کویت توسط یک شرکت، تصریح کرد: از طرف کویتی درخواست شد که بالغ بر ۱۰ نمایندگی جدید کشتیرانی را طی لیستی به طرف ایرانی اعلام کنند تا این موضوع انحصاری برطرف شود که این امر مورد قبول طرف کویتی قرار گرفت.

وی یکی از مشکلات را سردرگمی شناورهای ایرانی در اثر وضع و اجرای مقررات جدید در حوزه دریایی و بندری کشور کویت دانست و بیان کرد: مقرر شد طرف کویتی یک ماه قبل از اجرا، مقررات جدید را جهت اطلاع‌رسانی به مقامات بندری ایران منعکس کنند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به توافق مبنی بر تامین سوخت کافی کشتی ها برای مسیر رفت و برگشت گفت: به منظور برقراری خط ارتباطی بین بنادر ایران و کویت در راستای پیگیری و رفع مشکلات شناورها، پیشنهاد شد تا ایجاد مرکز ارتباطی بین ۳ بندر ایرانی طرف تردد یعنی بندر خرمشهر، بندر امام خمینی و بندر بوشهر با بنادر کویتی دوحه، الشویخ و الشعبیه برقرار شود که مورد تایید و تصویب طرف کویتی قرار گرفت.

اسعدی بیان کرد: افزایش تردد مسافری با تسهیل روند کشتی‌های مسافری بیشتر در خطوط ایران و کویت، صدور shore pass برای دریانوردان ایرانی، تسهیل در روند sign off شدن و تعویض پرسنل‌ شناورها، عدم تاخیر در بازرسی و ورود کانتینر از موضوعات دیگر این نشست بود که مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

گفتنی است در این نشست دو روزه علیرضا محمودی، مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه، ابراهیم مشعل المضف، سرپرست معاونت امور کنسولی وزارت خارجه کشورکویت ، نورالله اسعدی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر حضور داشتند، روسای کنسولی دو کشور بر پایبندی تهران و کویته بر توافقنامه های امضاشده در چارچوب سازمان بین المللی دریانوردی دریایی(IMO) تاکید کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.