سرمایه گذاری دو سر سود بخش خصوصی خارجی و داخلی در حمل ونقل و ترانزیت ایران

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی ایران را پل ارتباطی روسیه و آسیای میانه به آب های آزاد دنیا دانست و گفت: فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی روسیه در ایران در حوزه های حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک می تواند مزایای خوبی برای دو طرف در بر داشته باشد.

 

به گزارش سی نیوز به نقل از تین نیوز، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی درباره دستاوردهای «همایش تجاری مشترک مسئولین شرکت های حمل ونقل و لجستیکی و خدمات بازرگانی بخش خصوصی با هیات روسی» اظهار کرد: دو کشور ایران و روسیه در ماه های گذشته نشست های کاری بسیاری را در خصوص توسعه روابط حمل ونقلی و ترانزیت برگزار کرده اند و در آوریل امسال نیز کمیته های حمل ونقل ایران و روسیه در مسکو هدف گذاری ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیت را تا پایان سال ۲۰۲۰ در برنامه قرار داده اند.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف، نیاز است همه مسیرهای حمل ونقل جاده ای، ریلی و ترکیبی برای ترانزیت کالا به اقیانوس هند فعال شوند و فعالان اقتصادی می توانند در بخش سرمایه گذاری و تبادلات تجاری در کنار دولت ها موثر باشند.

افندی زاده با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان در منطقه گفت: ایران به عنوان پل ارتباطی روسیه و آسیای میانه به آب های آزاد دنیا شناخته می شود، به همین دلیل فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی روسیه در ایران در حوزه های حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک می تواند مزایای خوبی برای دو طرف در بر داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشور ایران در چند سال اخیر تلاش کرده ظرفیت های ترانزیتی خود را گسترش دهد، افزود: در حال حاضر بنادر شمالی و جنوبی ایران در حال توسعه هستند تا جایی که ظرفیت بنادر کشورمان در شمال و جنوب، ۲۷۰ میلیون تن در سال است و آمادگی برای سرمایه گذاری کشورهای دیگر در بنادر ایران فراهم شده است.

به گفته افندی زاده، ایجاد مراکز لجستیک می تواند در توسعه اقتصادی در منطقه تاثیر گذار باشد.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: ایران دارای حدود ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال بهره برداری بوده و ۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال احداث نیز در برنامه قرار دارد.

وی افزود: همچنین کشورمان دارای چهار خط ریلی سرخس تا بندرعباس، اینچه برون تا بندر عباس، رشت – بندرعباس و چابهار – زاهدان است که می تواند چابهار را به شبکه داخلی ایران متصل کند و همه آنها می توانند در کریدور شمال – جنوب فعال شوند.

افندی زاده ادامه داد: این در حالی است که ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی جاده ای در کشور وجود دارد که موجب دسترسی مناسب و اتصال بنادر و مرزهای شمالی ایران به سمت آب های آزاد جهان شده است.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بندر چابهار آینده خوبی برای کشورهای منطقه دارد و پیشنهاد می شود فعالان اقتصادی روسیه بسته های پیشنهادی خود را به دولت ایران برای بررسی ارسال کنند.

وی ادامه داد: در زمینه خرید ناوگان ریلی ، واگن های باری و مسافری و کامیون های ترانزیتی نیز از بسته های پیشنهادی فعالان اقتصادی داخل و خارج استقبال می شود.

افندی زاد ه تاکید کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را بر اساس تقویت همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت های حمل ونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورهای منطقه هدف گذاری کرده و آمادگی کامل جهت همکاری با کشورهای منطقه و فعالان اقتصادی آن کشورها در همه زمینه های حمل ونقلی و ترانزیت را دارد.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: طی یک هدف گذاری کلی سه جانبه با آذربایجان و روسیه تا سال ۲۰۳۰ حجم ترانزیت کالا میان ایران با این کشورها به ۱۵ میلیون تن می رسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین هدف گذاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالاست، بنابراین بهترین فرصت برای فعالان اقتصادی فراهم شده تا از شرایط ایجاد شده در جهت افزایش تبادلات تجاری بین کشورهای منطقه استفاده بهینه را داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.