از برقراری خط دریایی بین خرمشهر و عراق و کویت تا سرمایه گذاری ۷۱۶ میلیاردی بخش خصوصی

 بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنادر ایران با سابقه طولانی در امر تجارت دریایی حلقه طلایی ارتباط تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می شود، بندری که ظرفیت های حمل و نقل دریایی آن گام به گام در حال افزایش است.

به گزارش سی نیوز به نقل از پرتال اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازیف بندر خرمشهر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری ایران در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

این بندر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس شناخته می شود.

بندر خرمشهر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته که ساخت و بهره برداری از اسکله های ویژه پذیرش کشتی های اقیانوس پیما در آن به سال ۱۳۰۰ شمسی بر می‌گردد.

هر چند با آغاز جنگ تحمیلی بخش زیادی از زیرساخت‌ها و تاسیسات این بندر آسیب دید، اما پس از جنگ روند بازسازی در این بندر مهم تجاری با شتاب آغاز شد و کلیه زیرساخت‌های آن از جمله اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد.

بندر خرمشهر که در دوران جنگ تحمیلی به دلیل آسیب دیدن زیر ساخت ها امکان فعالیت تجارت دریایی نداشت با پایان جنگ تحمیلی با شتاب مسیر بازسازی را طی کرد اما آنچه که فعالیت های این بندر تجاری را بیشتر برجسته می کند، روند شتاب آمیز تامین و توسعه زیر ساخت های بندری و تجاری همچنین جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در طول سال‌های اخیر در این بندر است، به طوریکه با نیم نگاهی به اخبار منتشر شده از فعالیت های اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ماه‌های اخیر می‌توان فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در بندر خرمشهر را ارزیابی کرد.

آغاز عملیات اجرایی ۱۰ طرح عمرانی در بندر خرمشهر، آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ۷۱۶ میلیارد ریالی در این بندر، برقراری سفر دریایی بین بندر خرمشهر و کویت، افزایش شش درصدی بارگیری کالای فله در بندر خرمشهر در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، تخلیه و بارگیری بیش از سه میلیون تن کالا در بندر خرمشهر در سال ۱۴۰۰ و اعلام آمادگی بندر خرمشهر برای تردد دریایی هواداران فوتبال جام جهانی قطر تنها بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این بندر تجاری در ماه های اخیر بوده که اطلاع رسانی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.