اختراع اولین بادبان بادی با افزایش 20 درصدی بازده سوخت کشتی
به گزارش سی نیوز به نقل از تین نیوز، یک شرکت دریانوردی با نصب اولین فناوری بادبان باد شونده و جمع شونده خودکار روی یک کشتی تجاری ، به یک نقطه عطف دست یافته است.
بنا بر گفته شرکت میشلن(Michelin)، شرکت فرانسوی تامین کننده تجهیزات صنعتی، نمونه اولیه این بادبان بادی به مساحت ۱۰۰ متر مربع روی کشتی کانتینری موسوم به MN Pélican متعلق به شرکت Compagnie Maritime Nantaise نصب شده است.
این شرکت می گوید: این گام جدید یک تجربه چندفرهنگی عالی برای کمک به یک هدف مهم در جهت کربن زدایی از حمل و نقل دریایی است.
این پروژه موسوم به WISAMO بر روی این کشتی تجاری که در سال ۱۹۹۹ ساخته شده نصب شده است. این کشتی در حال حاضر در بندر El Astillero در اسپانیا لنگر انداخته است.
شرکت سازنده ادعا می کند که نمونه اولیه این بادبان بادی را می توان بر روی کشتی های تجاری و تفریحی سوار کرد. اعتقاد بر این است که این فناوری با استفاده از انرژی باد می تواند مصرف سوخت را تا ۲۰ درصد برای هر کشتی کاهش دهد.
این سیستم بادبان بادی را می توان در مرحله طراحی کشتی به عنوان تجهیزات اصلی اضافه کرد یا در یک کشتی در حال فعالیت به عنوان یک افزودنی نصب کرد. این سیستم برای کشتی های باری، کشتی های فله بر ، حامل های LNG و تانکرها مناسب است.
به گفته شرکت سازنده، این سیستم برای عبور ساده از زیر پل ها و با نزدیک شدن به بنادر جمع می شود.
کشتی MN Pélican از سال ۲۰۱۶ دو بار در هفته بین پول(Poole) در بریتانیا و بیلبائو در اسپانیا سفر می کند.
اکنون با نصب این سیستم روی آن، شرکت میشلن به عنوان بخشی از مرحله توسعه صنعتی فناوری جدید خود قادر خواهد بود بادبان WISAMO را در شرایط ناوبری دریایی تجاری واقعی آزمایش کند.
میشلن می گوید: اگر آزمایش ها نتیجه بخش باشند، می تواند راه را برای آزمایش بادبان های بزرگ تر هموار کند و گامی بزرگ به سمت کربن زدایی حمل و نقل دریایی باشد.
کشتیرانی سبزتر
بخش دریایی توجه فزاینده ای به نیروی محرکه بادی به عنوان یکی از جایگزین هایی دارد که می تواند به کشتی ها اجازه دهد کارایی خود را افزایش دهند و در مصرف سوخت صرفه جویی کنند و در عین حال دوستدار محیط زیست نیز باشند.
به گفته گاوین آل رایت، دبیر کل انجمن بین المللی IWSA، راه اندازی پیشرانه بادی در سراسر ناوگان دریایی تا سال ۲۰۵۰ می تواند منجر به صرفه جویی یک تریلیون دلاری در مصرف سوخت شود.
با نصب فناوری جدید نیروی محرکه بادی بر روی کشتی های بزرگ تجاری، ظرفیت بار جهانی کشتی هایی که از باد به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر استفاده می کنند، از نقطه عطف یک میلیون تناژ وزن مرده(dwt) فراتر رفته است.
تناژ وزن مرده به مقدار جرم قابل حمل توسط یک کشتی که حمل آن برای ایمنی کشتی خطرساز نباشد، گفته می شود. وزن مرده شامل وزن خود کشتی نمی شود و مجموع وزن محموله، سوخت، آب شیرین، آب توازن، آذوقه، مسافران و خدمه است. وزن مرده اغلب برای مشخص کردن حداکثر وزن مجاز کشتی استفاده می شود، یعنی زمانی که کشتی کاملاً بار زده شده است به طوری که خط آبخور آن روی سطح آب قرار گرفته باشد. هر چند ممکن است به معنی وزن مرده کنونی کشتی و نه حداکثر آن نیز استفاده شود.
در حال حاضر ۲۱ کشتی تجاری قابل توجه دارای سیستم نیروی محرکه بادی هستند. IWSA پیش بینی می کند که تا پایان سال جاری، ۲۵ کشتی تجاری بزرگ با مجموع ۱.۲ میلیون تناژ وزن مرده، سیستم های پیشران بادی را نصب خواهند کرد.
فرآیند جهانی شدن سود زیادی را به صنعت دریایی رسانده است. حمل و نقل آبی ۹۰ درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می دهد، اما از طرفی، هزینه زیست محیطی قابل توجهی دارد.
هر ساله کشتی های کانتینری که در آبراه های جهان حرکت می کنند، حدود یک میلیارد تن کربن دی اکسید (CO۲) معادل سه درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای را در جو زمین منتشر می کنند.
نظرات بسته شده است.