اوراق کشتیها قادر به حل مشکل ظرفیت مازاد بازار حملونقل کانتینری نیست
به گزارش سی نیوز به نقل از مارینپرس، مؤسسه آلفالاینر با انتشار گزارشی به نقل از تحلیلگران این مؤسسه پیشبینی کرد احتمال دارد اوراق کشتیهای قدیمی بتواند به کمک بازار کانتینری بشتابد، اما این دیدگاه نیز اطمینانبخش نیست مگر اینکه اوراق کشتیها در سایز کوچکتر صورت گیرد؛ زیرا کشتیهای سایز بزرگ میانگین سنی پایینی دارند.
آلفالاینر در این تحلیل هشدار میدهد ظرفیتهای جدیدی که در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در بخش کانتینری ایجاد خواهد شد اوراق کشتیها را در سن ۲۵ و ۲۰ سالگی الزامی خواهد کرد، زیرا اوراق کشتی مسیر اصلی برای کاهش عرضه و خطرات مازاد ظرفیت است.
از دید تحلیلگران آلفالاینر مشخص نیست که چقدر از ناوگان کانتینری جهانی باید به طور مؤثر از بین برود، اما آنان اعتقاد دارند کشتیهای قابل اوراق در سایزهای کوچکتر بیشتر وجود دارند تا کشتیهایی با ظرفیت بزرگ؛ زیرا کشتیهایی که با ظرفیت ۱۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ TEU هستند استعداد اوراق شدن را ندارند و جالب اینجاست که کشتیهای سفارش داده شده جدید با تناژهایی در همین ظرفیت هستند.
بر اساس این دیدگاه قانون IMO نیز به منظور کاهش شاخص شدت کربن میتواند بر روی خروج برخی از کشتیها از ناوگان کانتینری کمک کند و آن را سرعت بخشد.
برخی تحلیلگران آلفالاینر میگویند اوراق کشتی بهترین راه برای کاهش عرضه و کم کردن خطرات مازاد ظرفیت خواهد بود، اما باید دید با توجه به میانگین سنی کمتر از ۱۴ سال در سایزهای بزرگ چه میزان از ناوگان کانتینری را میتوان از رده خارج کرد.
بر اساس دادههای آلفالاینر ناوگان جهانی کشتیهای کانتینری سلولی با ۵۶۲۷ کشتی و ظرفیت ۲۵ میلیون TEU است و میانگین سنی ۱۳.۵ سال را دارند.
بدین ترتیب میانگین قدیمیترین کشتیهای کوچک بین ۵۰۰ تا ۹۹۹ TEU ظرفیت میانگین سنی بین ۱۷ تا ۲۰ سال و بالاتر را دارند که تعداد آنها ۲۳۹ کشتی است. در سایزهای ۵۳۰۰ تا ۷۴۹۹ TEU نیز میانگین سنی بین ۱۶ تا ۲۰ سال و بالاتر را ۱۱۵ کشتی تشکیل میدهد.
در این میان تجزیه و تحلیل کارشناسان نشان میدهد میانگین سن ناوگان جهانی کانتینر کمتر از آستانه نرمال است اپراتورها قبلاً برای کاهش ظرفیت اقداماتی را انجام دادهاند برای مثال اوایل ماه اکتبر ۲۰۲۲، ۲۵ کشتی با ظرفیت بیش از ۱۱۰۰۰۰ TEU بیکار شدهاند. به طور کلی در حال حاضر ظرفیت کشتیهای غیرفعال به علت حضور در یاردهای تعمیراتی و خالی بودن آنها به یک میلیون TEU رسیده است.
هم اکنون ۴ درصد از ظرفیت کل ناوگان کشتیرانی کانتینری که ۲۶ میلیون TEU ظرفیت دارند را کشتیهای غیرفعال تشکیل میدهد که این رقم برابر با تعداد کشتیهایی است که در سال ۲۰۲۲ تحویل میشود.
در ادامه گزارش آلفالاینر آمده است هر سال حدود ۱.۱ میلیون TEU ظرفیت به ناوگان جهانی کانتینر اضافه میشود و در حال حاضر مجموع سفارشهای کشتیهای جدید به ۷.۳ میلیون TEU بالغ میگردد که نشان دهندۀ آن است که ۲۸ درصد از ظرفیت ناوگان کانتینری تا پایان سال ۲۰۲۵ افزایش مییابد.
بر اساس پیشبینیهای تحلیلگران کشتیهایی با ۲.۳ میلون TEU در سال ۲۰۲۳ و ۲.۸ میلیون TEU وارد بازار خواهند شد در این ارتباط از آن جاییکه جهان به سمت رکود اقتصادی پایداری حرکت میکند به همین جهت نمیتواند ظرفیتهای جدید را جذب کند.
در ادامه گزارش آلفالاینر تاکید شده است با تقاضای بالا و همچنین افزایش نرخهای قراردادهای کانتینری در دو سال گذشته، شرکتهای کانتینری تمامی ظرفیت کشتیها را به کار گرفتهاند و در حال حاضرعلیرغم مشکلات موجود به علت مازاد ظرفیت تمایلی به اوراق کشتی ندارند مگر آنکه انگیزهای وجود داشته باشد. همان گونه که پیش از این اشاره شد در این ارتباط درجه بندی و رتبه بندی کشتیها بر اساس سوختهای کم کربن میتواند انگیزهای برای حذف برخی از کشتیهای قدیمیتر شود.
تحلیلگران آلفالاینر معتقدند کشتیهای کانتینری که سن آنها بالای ۲۵ سال است ظرفیتی معادل ۶۵۵ هزار TEU دارند. طبیعی است که این تعداد کشتی میتواند از رده خارج شود چراکه در حال حاضر تعداد کشتیهای کانتینری بیکار به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده است.
به هر حال تحلیلگران آلفالاینر در ادامه تاکید کردهاند عدم تعادل در حملونقل کانتینری و مشکل مازاد ظرفیت با اوراق کشتیهای قدیمی حل نمیشود هرچند میتواند کمک حال این صنعت برای حل بخشی از مشکلات باشد.
در پایان این گزارش آمده است تحلیلگران نتیجه گیری کرداند در صورتیکه در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ حدود ۲.۵ میلیون TEU کشتی اوراق شود باز هم برای ایجاد تعادل در بازار حملونقل کانتینری کافی نیست.
نظرات بسته شده است.