افزایش ترانزیت کالا از کریدور شمال-جنوب تا سال ۲۰۳۰
جریان عبور محمولات تجاری از طریق کریدور شمال-جنوب با بهره گیری از شیوه های مختلف حمل و نقل تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ با ۱۳۵ درصد رشد به حدود ۳۲.۵ میلیون تن، در مسیر آزوف – دریای سیاه با ۷۰ درصد رشد تا ۳۰۰ میلیون تن، در مسیر شرقی با ۲۵ درصد رشد به ۳۵۰ میلیون تن خواهد رسید.
به گزارش سی نیوز به نقل از تین نیوز، میخائیل میشوستین می گوید که دولت روسیه در بحبوحه تحریم هایی که بر علیه مسکو وضع شده، با ایجاد مسیرهای حمل و نقلی جدید و استفاده از کریدورهایی که در مناطق شرقی، دریای آزوف-دریای سیاه و همچنین کریدور شمال-جنوب (نوستراک – INSTC) هستند از روند تجارت خود با سایر کشورها حمایت می کند.
اعتبارات تخصیص یافته به زیرساخت های حمل و نقل روسیه تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۴.۵ تریلیون روبل خواهد بود که ۳۰۰ میلیارد روبل آن از محل بودجه فدرال تامین می شود.
به گفته نخست وزیر روسیه، ظرفیت سالانه حوزه عملیاتی شرق در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶۰ میلیون تن و در حوزه بنادر آزوف-دریای سیاه بیش از ۱۲۵ میلیون تن برای عبور کالا است.
وی همچنین به وظیفه تعیین شده از سوی رئیس جمهور روسیه برای افزایش ظرفیت ریل بایکال – آمور به ۱۸۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۴ اشاره کرد.
میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه هنگام سخنرانی در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی خزر در اوایل اکتبر ۲۰۲۲ گفته بود که کریدور شمال-جنوب این پتانسیل را دارد که تا سال ۲۰۳۰ ترافیک بار عبوری را تا دو برابر افزایش دهد.
کریدور شمال-جنوب یک مسیر حمل ونقلی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر بین بندر سن پترزبورگ روسیه و بنادر ایران و هند است. این کریدور دارای شاخه غربی، مرکزی و شرقی است که هر سه از ایران می گذرند:
• در بخش غربی حمل بار از طریق جاده از جمهوری آذربایجان و ایران می گذرد.
• در بخش مرکزی حمل بار از طریق دریای خزر و بنادر شمالی ایران (امیرآباد، انزلی و آستارا) انجام می شود.
• در بخش شرقی حمل بار از طریق ریل و با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و ایران پیش بینی شده است.
نقطه آغازین و پایانی در ایران، بندرعباس است که از آنجا می توان محمولات را از طریق دریا به هند و کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا تحویل داد.
نظرات بسته شده است.