حضور شرکتهای ایرانی در مناقصه لایروبی ولگا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای حضور در طرحهای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار درخواستهایی داشتند که مذاکرات جدی هم با طرفهای چینی انجام دادهایم.
به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیاکبر صفایی درباره درخواست شرکتهای خارجی برای اپراتوری در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: برای اپراتوری جدید در بندر چابهار با چند کشور در حال مذاکره هستیم و اما فرایند مذاکره طولانی است چراکه اساسا معمولا مذاکرات برای سرمایه گذاری زمانبر است و نکته مهم این است که ما علاقهمند هستیم که بخش خصوصی این کشورها وارد بنادر ایران شوند. در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای ورود به بندر شهید بهشتی چابهار درخواستهایی داشتند که مذاکرات جدی هم با طرف چینی انجام دادهایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره گلایه صاحبان بار و تجار درباره طولانی بودن تردد کشتیها بین بنادر شمالی و بنادر روسیه بطوریکه طبق گفته دبیر انجمن کشتیرانی یک کشتی ایرانی حداکثر ۱,۵ سرویس در ماه میتواند در این مسیر انجام دهد، اظهار داشت: معطلی در این مسیر وجود ندارد و خط لاینر در خزر فعال هستند و تمام ترددهای باری در این مسیر در حال انجام هستند به طوریکه تردد کشتی باری درمسیر رفت در ۵ روز به انجام میرسد و البته عملیات بندری به آن اضافه میشود.
وی در پاسخ به این سوال که مدت زمان عملیات بندری در بندر آستاراخان روسیه چقدر است؟ ادامه داد: برنامه زمانبندی کشتی لاینر تعریف شده و وجود دارد و مدت زمان تردد بسیار کمتر از آنچه که گفته شده، بوده است و مسیر تردد از بنادر شمالی تا بندر قزاقستان با احتساب اینکه در طول مسیر در دو بندر هم توقف داشته باشند تنها ۶ روز زمان میبرد و اگر کشتی از بندرانزلی به طور مستقیم به آستارا خان روسیه حرکت کند مدت زمان سیر بیشتر از ۵ روزه بیشتر نیست اما مدت زمان پهلوگیری و عملیات بندری به میزان تخلیه و بارگیری بستگی دارد و در برخی مواقع کشتی در لنگرگاه بنادر به دلایل متعدد متوقف میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرمایه گذاری روسها در بنادر شمالی ایران گفت: روسها وارد سرمایهگذاری در بخش لجستیک ایران شدند و برای سرمایهگذاری در حوزه به دلیل مشکلات ایجاد شده پس از جنگ با اوکراین، جدی هستند. به طوریکه تا به امروز ۱۲ جلسه بررسی موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری در بنادر ایران را با روسها پشت سرگذاشتهایم اما هنوز ارزش قرارداد و جزییات آن مشخص نیست.
صفایی درباره ضرورت لایروبی ولگا تاکید کرد: در حال حاضر مشکل تردد به روسیه و بنادر روسی لایروبی ولگا است و این باره جلسات و مذاکراتی با روسها داشتیم و روسها بر مناقصه لایروبی ولگا کار میکنند و شرکتهای ایرانی هم در مناقصه لایروبی ولگا حضور دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید عمق مناسب در خزر برای تردد کشتیها ایجاد شود، ادامه داد: تراز آب دریای خزر به ۱,۵ متر کاهش پیدا کرده که این کاهش عمق بر عملکرد بنادر شمالی موثر بوده به ویژه بنادر شمالی دریای خزر که عمق آنها کمتر است، از این رو روسها لایروبی ولگا را در دستور کار دارند.
وی با اشاره به اثرگذاری حمل و نقل دریایی در رونق کریدور شمال- جنوب اظهار داشت: برای فعال شدن کریدور شمال- جنوب باید ظرفیت ناوگان دریایی خزر به ویژه کشتی رو-رو افزایش یابد. البته در حال حاضر ظرفیت ناوگان دریایی کشورمان به بیش از ۳۰ میلیون رسیده و برای نوسازی ناوگان به ساخت و خرید ۱۵۰ فروند کشتی نیاز داریم.
نظرات بسته شده است.