پایان حمایت چین از بازار ال‌ان‌جی جهان

حمایت ناخواسته چین از بازار گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) جهان، با اقدام دومین خریدار بزرگ این سوخت برای کاهش فروش مجدد محموله‌های اضافی، احتمالا به پایان می‌رسد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، اروپا منفعت اصلی را از کاهش واردات ال‌ان‌جی به چین در سال ۲۰۲۲ برد چرا که موفق شد محموله‌های تکی که چین خریداری نکرد و همچنین بخشی از محموله‌های قراردادی چین را دریافت کند.

اما اکنون چین از واردکنندگان ال‌ان‌جی دولتی خواسته است فروش مجدد محموله‌ها به اروپا و آسیا را متوقف کنند تا تامین کافی تقاضای داخلی در پیک تقاضای زمستانی تضمین شود. چنین اقدامی احتمالا باعث خواهد شد واردات ال‌ان‌جی چین در ماه‌های آینده رشد کند اما احتمالا کمتر از سطح زمستان گذشته خواهد بود. زیرا اگرچه اکنون چین حجم قراردادی را دریافت می‌کند اما به احتمال زیاد به دلیل گرانی قیمت‌ها و ذخایر کافی، از بازار محموله تک بیرون می‌ماند. این به معنای آن است که بازار ال‌ان‌جی، اندکی محدود خواهد شد اما احتمالا همچنان محموله‌های کافی وجود خواهد داشت تا تقاضا در اروپا و آسیا را تامین کند.

چین در سال ۲۰۲۱ از ژاپن سبقت گرفت و بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی جهان شد اما امسال که جهش قیمت‌ها، این کشور را از خرید دلسرد کرده، این عنوان را از دست خواهد داد. طبق آمار گمرکی، واردات چین در هشت ماه نخست امسال، ۴۰.۶۴ میلیون تن بود که ۲۸.۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است. ورود محموله‌ها در سپتامبر احتمالا به اوج رسیده و شرکت مشاوره کپلر برآورد کرده که میزان واردات چین، ۴.۹۶ میلیون تن بود که بالاتر از آمار رسمی ۴.۷۲ میلیون تن واردات اوت بود. پیش بینی می‌شود واردات اکتبر هم افزایش پیدا کند و ۵.۷۸ میلیون تن وارد شود.

با این حال، حتی اگر حجم واردات اکتبر به اندازه پیش بینی کپلر بالا شد، همچنان کمتر از ۶.۰۵ میلیون تن واردات اکتبر سال گذشته خواهد بود. چین در سالهای گذشته با پیشنهاد قیمت خرید بالاتر برای محموله‌های تک، واردات ال‌ان‌جی را در هنگام زمستان افزایش داده است؛ به طوری که کپلر واردات ۷.۰۱ میلیون تن در نوامبر، ۸.۲۱ میلیون تن در دسامبر و ۷.۱۸ میلیون تن در ژانویه را برای این کشور گزارش کرد.

چین قیمت عمده فروشی ثابتی برای گاز طبیعی دارد که سقف آن حدود ۲۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) است.

هر چند قیمت ال‌ان‌جی در بازار محموله‌های تک، طی هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اما همچنان بیش از ۵۰ درصد بالاتر از سطح مذکور است. یعنی واردات محموله‌های تک به منزله ضرر سنگین خواهد بود.

قیمت هفتگی محموله‌های ال‌ان‌جی در شمال آسیا در هفت روز منتهی به ۱۴ اکتبر، به ۳۲.۵۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu رسید که کمتر از ۳۴ دلار در هفته پیش از آن و حدود ۵۲ درصد پایین‌تر از رکورد ۷۲.۵۰ دلار در هفته منتهی به ۲۶ اوت است.

قیمت بازار محموله‌های تک در آسیا در حال حاضر پایین‌تر از قیمت گاز طبیعی هلند – قیمت پایه اروپایی- است که دوشنبه گذشته ۱۳۰ یورو (۱۲۷.۹۲ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت بود که معادل حدود ۳۷.۴۸ دلار به ازای هر واحد mmBtu است. بنابراین همچنان مشوق قیمت وجود دارد تا محموله‌های تک ال‌ان‌جی از آسیا به اروپا بروند؛ هر چند که اروپا در حال حاضر ذخایر گازی کافی دارد و بنادر این منطقه با ترافیک کشتی‌های ال‌ان‌جی روبرو هستند که برای تخلیه محموله خود معطل شده‌اند. بیش از ۳۵ کشتی ال‌ان‌جی منتظر تخلیه محموله در بنادر اروپایی هستند که نشان می‌دهد ظرفیت گاز شدن مجدد این قاره تحت فشار قرار دارد.

در زمستان آینده ممکن است اروپا نیاز شدیدی به بازار محموله‌های تک نداشته باشد که به معنای موجود بودن محموله‌های بیشتر در آسیاست.

ژاپن و کره جنوبی که سومین واردکننده بزرگ ال‌ان‌جی آسیاست، ممکن است در این بازار چندان فعال نباشند زیرا ذخایر هر دو کشور در سطح نسبتا بالایی قرار دارد.

بر اساس گزارش رویترز، عوامل متعددی وجود دارند که همچنان ممکن است باعث افزایش تقاضا برای محموله‌های تک ال‌ان‌جی شوند از جمله هوای سردتر از حد معمول در نیمکره شمالی یا محدودیت بیشتر عرضه خط لوله‌ای گاز روسیه به اروپا. اما فعلا وضعیت در واردکنندگان بزرگ ال‌ان‌جی از نقطه نظر ذخایر و تقاضا، مطلوب به نظر می‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.