مراسم روز جهانی دریانوردی برگزار شد + عکس

به مناسبت روز جهانی دریانوردی، شامگاه روز دوشنبه 11 مهرماه مراسم باشکوهی در سالن همایش‌های سازمان بنادر و کشتیرانی با حضور وزیر راه و شهرسازی( جناب آقای مهندس رستم قاسمی)، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی (جناب آقای دکتر علی اکبر صفایی)، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی( جناب آقای دکتر مجید علی نازی)، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور(جناب آقای مهندس حسینی)، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی(جناب آقای دکتر رضایی کوچی)، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی(دریادار ایرانی) و دریادار حبیب الله سیاری(معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران) و تقدیر از دریاییان نمونه برگزار شد.

به گزارش سی نیوز در ابتدای این مراسم پس از تلاوتی چند از آیات قرآن کریم، جناب آقای دکتر مجید علی نازی، و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  با بیان اینکه ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران هرگز حرکت رو به عقب نداشته است، تاکید کرد: آوازه ناوگان جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی در راستای جابه‌جایی کالاهای نفتی و غیر نفتی به بنادر تمام دنیا، نشان دهنده اقتدار ایران در حمل‌ونقل و لجستیک دریایی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به شعار «بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید برای کشتیرانی‌های سبزتر» توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی تاکید کرد: در همین راستا، تولید و استفاده از سوخت کم‌سولفور و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نسل پنجم دریایی و بندری در دستورکار جدی ارگان های دریایی کشور قرار گرفته است.

سخنران بعدی مراسم، جناب آقای مهندس حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور  با بیان اینکه قدرت و اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد، تصریح کرد: امروزه امنیت غذایی کشورها به امنیت دریاها گره خورده است.

حسینی در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی ضمن تبریک روز جهانی دریانوردی به دریاییان کشور و تقدیر از سازمان بنادر به منظور توجه ویژه به مقوله دریا، اظهار داشت: صنعت شیلات با ۱۲ هزار شناور و ۳۸ اسکله مردمی دارای ناوگان بسیار بزرگی است و امیدواریم بتوانیم سهم صید خود را نسبت به گذشته افزایش دهیم.

سپس امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

دریادار ایرانی با تاکید بر ضروت توجه و حمایت ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی به مقوله دریا، گفت: اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است. متاسفانه آنگونه که باید و شاید به مقوله دریا در کشور توجه نشده است و از دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم بیش از پیش حمایت از دریا را مدنظر قرار دهند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه سواحل جاسک در فقر کامل در حوزه دریا به سر می برند و اگر بنادر راهبردی در این منطقه ایجاد شود، شاهد خروج سواحل جاسک از محرومیت خواهیم بود، گفت: باید روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز شود.

سخنران بعدی مراسم روز جهانی دریانوردی دکتر رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به رغم ظرفیت مناسب دریایی در کشور، نتوانستیم از اقتصاد دریاپایه برای توسعه کشور سود ببریم، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران درصدد است نقش دریا و اقتصاد دریامحور را در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ پررنگ‌تر کند.

رضایی کوچی، ایجاد زمینه‌های توسعه پایدار برای مسائل اقتصادی و اجتماعی در شهرهای ساحلی، توسعه ناوگان تجاری دریایی در منطقه، احداث زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه اقتصاد دریامحور و هماهنگ کردن نهادها و سازمان‌های مختلف برای تغییر نگرش از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریایی را از دیگر اقدامات و برنامه‌های مجلس در برنامه هفتم توسعه برشمرد.

پس از سخنان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای اعزام نیرو به خارج از کشور با محدودیت‌های قانون خدمات کشوری مواجه هستیم در حالی که باید نیروهای دریایی دانش روز دنیا را بیاموزند و از مسئولان می‌خواهیم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای تأمین نیروی سازمان بنادر کمک کنند.

دکتر علی اکبر صفایی در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه وضعیت دریایی کشور با قانون خدمات کشوری طی ۱۰ سال گذشته منجمد شده است، تصریح کرد: قانون مدیریت خدمات کشوری در رابطه با مسائل عمومی است اما متاسفانه برای حوزه تخصصی دریایی نیز مدنظر قرار گرفته است!

وی افزود: ۵ دانشگاه دریایی تاسیس شده در حوزه دریایی برای شرکت های دولتی و خصوصی تامین نیرو می کردند و در زمینه اخذ لیسانس علوم دریایی و از آنجایی که آن‌ها باید سال پایانی را در دریا پشت سر گذارند که این مسئله ۱۰ هزار دلار هزینه در پی خواهد داشت، پرسش اصلی این است که کدام خانواده ایرانی چنین توانایی مالی دارد و فرزند خود را برای اخذ لیسانس علوم دریایی فرستاده است؟

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رویه موجود که هزینه مالی سنگینی برای اخذ لیسانس علوم دریایی به دنبال دارد، اظهار داشت: این عدم تامین مالی به معنای نابودی صنعت دریایی طی ۲۰ سال آینده است و باید بگوییم که در ۱۵ سال آینده دریانورد نخواهیم داشت.

آخرین سخنران این مراسم مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بود.

مهندس قاسمی گفت: ۲۰ میلیارد دلار در پروژه‌های ریلی و بندری در چهار سال آینده سرمایه‌گذاری می‌شود. بعد از نفت درآمدی که پایدار و تمام نشدنی باشد و امنیت کشور را تضمین کند درآمدهای ترانزیتی است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه نشست وزاری عشق آباد در ترکمنستان برگزار شد بر تقویت نقش ترانزیتی ایران تاکید کرد و توضیح داد: در این اجلاس همه کشورهای عضو اذعان داشتند که ایران می‌تواند مهم‌ترین نقش ترانزیتی جهان به لحاظ ژئوپلیتیک را داشته باشد. بنابراین باید بتوانیم با تقویت این نقش سهم ایران را در ترانزیت تقویت کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: موقعیت ایران در جهان و ظرفیت ۲۰۰ میلیون تن بار در منطقه است. به زودی یک تحول بسیار بزرگ  در بخش حمل‌‌ونقل کشور در سه حوزه دریایی، هوایی و ریلی اتفاق خواهد افتاد وتوسعه اقتصاد دریامحور می‌تواند پایه اقتصاد کشور باشد که به درستی از آن استفاده نکرده‌ایم.

لازم به ذکر است که در پایان مراسم روز جهانی دریانوردی که با شعار« فناوری های جدید برای کشتیرانی سبزتر» و با حضور مدیران و فعالان دریایی و دریانوردی کشور به میزبانی سازمان بنادر برگزار شد، از ۴۲ دریایی نمونه کشور در سال ۱۴۰۱ تقدیر به عمل آمد.

آقایان: دکتر فرخ طراح زادگان(شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) و کریم خمیسی(شرکت کشتیرانی پارس دریا سریع) از اعضای انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته ایران نیز به عنوان شرکت های نمونه کشتیرانی در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.