موج‌سواری BBC برای ناامن نشان‌دادن آسمان ایران

حسن رضایی‌فر، اظهار کرد: حادثه جدی بین دو پرواز عبوری شرکت هواپیمایی پاکستانی به‌شماره 211 در مسیر پنجاب پاکستان به شهر دبی امارات و پرواز شماره 286 این شرکت در مسیر دوحه قطر به پیشاور پاکستان در ساعت 05:23 به‌وقت محلی روز یکشنبه 1401.05.02 در فضای ایران نزدیکی شهر بندرعباس به‌وقوع پیوسته است.

وی افزود: پس از دریافت مکالمات هر دو پرواز با مرکز کنترل فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و همچنین گزارش خلبانان پرواز، بررسی‌های لازم توسط کمیته بررسی حوادث ترافیک هوایی انجام و مشخص شد خلبان پرواز شماره 211 در ارتفاع 36هزارپایی آماده کاهش ارتفاع برای تحویل به مرکز کنترل فضای کشور امارات بوده و از کنترلر درخواست اعلام محدودیت فضا کرده است.

وی ادامه داد: کنترلر به وی اعلام کرده است آماده کاهش ارتفاع برای 20هزارپایی در موقعیت 20مایلی قبل از نقطه خاص PATAT باشد تا مجوز کاهش ارتفاع صادر شود که این موضوع توسط خلبان به‌اشتباه فهمیده شده است و خلبان بدون اطلاع کنترلر و دریافت مجوز، شروع به کاهش ارتفاع می‌کند.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این زمان پرواز دیگر پاکستانی به‌شماره 286 در ارتفاع 35هزارپایی در حال پرواز بوده است، دریافت هشدار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر اعلام می‌شود و نسبت به کاهش ارتفاع (دستور دستگاه هشداردهنده) به‌منظور جلوگیری از برخورد اقدام می‌شود و 2 پرواز به‌سلامت از روی همدیگر عبور می‌کنند.

رضایی‌فر تصریح کرد: طبق استانداردهای بین‌المللی کمترین فاصله استاندارد عمودی دو پرواز در نقطه 1000 پا تعریف شده که در این حادثه به 700 پا کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: اظهارنظر در خصوص نتیجه همجواری از سوی سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی توسط BBC، قبل از بررسی مدارک امری غیرحرفه‌ای بوده است که می‌تواند با هدف غیرایمن اعلام کردن فضای کشور جمهوری اسلامی ایران باشد که واقعیت ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.