امید کرمانی‌ها برای ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام جاده‌ای

وضعیت راههای استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور باوجود قرارگرفتن در نقطه ای استراتژیک در کرویدورهای مهم کشور و منطقه، همواره دستمایه انتقاد و مطالبه عمومی مردم و کارشناسان بوده و در شرایطی که مسئولان می گویند این استان در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور و شرق به غرب کشور قرار دارد، ضعف های حوزه راه آن بیش از سایر حوزه ها نمایان است.

به نحوی که برخی شهرستان های همجوار با کرمان حتی راه مستقیم به مرکز این استان ندارند و بسیاری از محورهای موجود نیز یا فرسوده شده و در حال تخریب هستند یا غیر ایمن با آمار تلفات فراوان خوانده می شوند.

اگرچه تردد خودروهای قاچاق بر موسوم به شوتی که در کار قاچاق مواد مخدر، سوخت یا اتباع بیگانه غیرمجاز هستند به روند رو به رشد تلفات جاده ای استان کرمان نیز سرعت بخشیده اما کارشناسان معتقدند وجود محورهای سخت گذر، طولانی، فرسوده و رخ به رخ که عمده راههای ارتباطی اصلی استان را تشکیل می دهند، سبب بروز حوادث ناگوار و خطرات جانی بسیاری برای مسافران شده است.

شمار تلفات جاده ای استان کرمان به آن حد رسیده که کرمان را طی سال های گذشته در ردیف پنج استان نخست کشور از این منظر جای داده و حالا تمامی نگاه ها برای جبران چالش ها و عقب ماندگی های حوزه راه به سفر استانی رییس جمهور دوخته شده است.

امید کرمانی‌ها به رهاورد سفر دولت برای ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام جاده‌ای

فرمانده انتظامی استان کرمان در این زمینه گفت: طی سه سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ نفر براثر سوانح رانندگی استان کرمان جان باختند و حدود ۱۷ هزار نفر نیز مجروح شدند.

سردار عبدالرضا ناظری با بیان اینکه ارتقای سطح امنیت بدون ایجاد زیرساخت‌ها غیرممکن است افزود: استان کرمان در ردیف پنج استان نخست کشور در بیشترین آمار تلفات جاده‌ای و تصادفات قرار گرفته که بیش از ۱۷ درصد جانباختگان نیز مربوط به خودروهای شوتی است.

آمار پایین بزرگراه های استان به نسبت وسعت، نقاط حادثه خیز و جاده های نیازمند تاسیس یا ترمیم خود گویای ضرورت توجه و جای کار فراوان در حوزه راهسازی استان کرمان است.

از طرفی  راه و بزرگراه به عنوان کلیدی ترین زیرساخت توسعه پایدار، همواره پیش نیازی مهم برای رشد اقتصادی و اجتماعی هر منطقه محسوب می شود؛ در واقع توسعه گردشگری، صنعت، معدن و کشاورزی و حتی بازرگانی و صادرات استان معدنی و کشاورزی کرمان نیازمند تقویت شریان های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی است.

بگذریم که کرمان با هشت اثر ثبت جهانی جایگاه ممتازی در عرصه گردشگری دارد و نیازمند ایجاد توسعه زیرساخت های ارتباطی نیز از این منظر است.

سفر کاروان دولت سیزدهم به ریاست آیت الله سید ابراهیم رییسی به پهناورترین استان کشور، فرصتی مناسب است تا برای رفع چالش های تاریخی و عقب ماندگی های حوزه راه، ۶ هزار میلیارد تومان پروژه عمدتا نیمه تمام راهسازی، راهداری و راه آهن برای تخصیص اعتبار به کاروان دولت مردمی ارائه شود تا شاید این گره کور سال های دور استان کرمان به دستان دولت سیزدهم گشوده شود.

امید کرمانی‌ها به رهاورد سفر دولت برای ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام جاده‌ای

پیشنهاد ۶ هزار میلیارد تومان پروژه راه و راه آهن

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه راه و راه آهن برای تخصیص اعتبار در سفر رییس جمهور پیشنهاد شده که تمامی این طرح ها مطالبه استان بوده است.

علی حاجی زاده افزود: پروژه هایی که برای سفر رییس جمهور در حوزه راه های شمال و جنوب استان مورد توجه استان قرار گرفتند، عمدتا طرح های راهسازی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند که در این زمینه سه هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان پروژه درخواست شده که مطالبه استان است.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی شده که این اعتبارات در مدت سه سال توسط دولت به استان تخصیص یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: تکمیل کریدور شمال – جنوب استان از منوجان تا دیهوک را داریم که عمده ترین اعتبار در این حوزه پیشنهاد شده؛ این پروژه افزون بر ۱۰ سال آغاز و برخی از قطعات آن نیز اجرایی شده و بخشی نیز به صورت نیمه تمام یا جدید الاحداث است.

وی ادامه داد: باند دوم محور جیرفت – بافت – سیرجان، باند دوم محور کرمان – کوهپایه، باند دوم نَرماشیر – ریگان در شرق استان، باند دوم محور بافت – کرمان، مسیر جدید احداث زرند – کوهبنان، نوق – رفسنجان و باند دوم محور زرند – سیریز – بافق(یزد) نیز برخی از دیگر پروژه های پیشنهادی شمال استان کرمان هستند.

حاجی زاده بیان کرد: تکمیل ورودی منوجان، باند دوم جیرفت – میانچیل، باند دوم محور سه راهی بهادر آباد – اسلام آباد و بهسازی محور جیرفت – فاریاب نیز به عنوان پروژه های جنوب استان کرمان به هیات دولت پیشنهاد شده است.

امید کرمانی‌ها به رهاورد سفر دولت برای ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام جاده‌ای

پنج اولویت راهداری/ راههای روستایی پایین تر از میانگین کشور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز گفت: مسائل حوزه راهداری استان کرمان در ۶ بخش تقسیم بندی شده که در این زمینه می توان به رفع نقاط حادثه خیز به عنوان یکی از مهمترین پروژه هایی که در سفر رییس جمهور نیازمند تخصیص اعتبار است، اشاره کرد.

احسان عراقی زاده تصریح کرد: همچنین تکمیل راه‌های روستایی شمال استان کرمان نیز به عنوان یکی دیگر از معضلات فعلی استان کرمان قلمداد می شود که در اعتبارات سفر رییس جمهور مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد راه‌های روستاهای بالای ۲۵ خانوار استان کرمان ساخته شده اما عمده مشکل استان در راه‌های روستایی با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار است که به علت وجود برخی مسیرهای کوهستانی اعتبار بالایی می خواهد و دسترسی به این روستاها مشکل است؛ حتی نقاطی داریم که پیمانکاران در این مناطق کار نمی کنند.

این مسئول افزود: بحث بعدی بهسازی روکش آسفالت راههای اصلی، فرعی و روستایی است که این روستاها با توجه به گرانی مصالح، طی این سال ها دچار چالش هایی در حوزه نگهداری شده اند.

امید کرمانی‌ها به رهاورد سفر دولت برای ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام جاده‌ای

امان از کمبود ماشین آلات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان همچنین گفت: اولویت بعدی ما تامین ماشین آلات راهدرای است زیرا هر ضربه ای در سیلاب ها می خوریم از کمبود این ماشین آلات است.

وی با اشاره به خودروهای مورد نیاز راهداری کرمان گفت: پمپ کشنده و دستگاه مکش در سیل اخیر نداشتیم و در شرایطی که سیلاب سطح جاده ها و پل های استان را فراگرفته باید منتظر بمانیم تا استان های دیگر مانند فارس و اصفهان به ما کمک کنند تا آب را تخلیه کنیم.

عراقی زاده ابراز داشت: بیل مکانیکی با ظرفیت بالا نداریم که جاده ها را بازگشایی و اصلاح کنیم، ضمن اینکه در بولدوزر در استان کرمان کمبود داریم.

امید کرمانی‌ها به رهاورد سفر دولت برای ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام جاده‌ای

پیشنهاد ۱۴۵۰ میلیارد تومان طرح راهدرای

وی اضافه کرد: تمامی مسائل راه‌های استان را در جلساتی با استاندار کرمان، سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان مطرح کرده ایم و موارد مطرح شده با توجه به نیازهای ضروری استان احصا شده است.

عراقی زاده ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان درخواست اعتبار بیش از یکهزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به استان کرمان داشته که امید داریم پس از سفر نیز بتوانیم بخشی از طرح ها را به اعتبارات اضافه کنیم.

به گزارش ایرنا طی یک ماه گذشته معاونان وزیر راه و شهرسازی از پروژه های راهسازی استان کرمان دیدن کردند و این درحالی است که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز خواهان توجه دولت برای ساخت محور رابر – کرمان به یاد سردار دل ها شده است.

شهرستان رابر به عنوان زادگاه سردار دل ها و شهرستان هم مرز با مرکز استان کرمان، تنها شهرستانی است که هیچ راه ارتباطی مستقیمی به مرکز استان ندارد.

استان کرمان با بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بیشترین وسعت را بین استان ها دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.