تأثیر خط‌آهن رشت-آستارا و رشت-کاسپین در حمل ترکیبی ایران و روسیه

عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت پروژه‌ راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شمال – جنوب که مقام معظم رهبری اخیراً در دیدار پوتین با ایشان مورد تأکید قرار دادند، اظهار داشت: تکمیل کریدورهای ریلی ترانزیتی از اولویت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است، اجرای پروژه‌ةای ریلی بر اساس اولویت در حال انجام است در این راستا اولویت‌دارترین پروژه‌‌های ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در گام اول 2 پروژه است.

عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تکمیل ‌راه‌آهن چابهار – زاهدان – مشهد که کریدور ریلی ترانزیتی شرق کشور محسوب می‌شود و مسیر ریلی قزوین – رشت-آستارا و راه‌‌‌آهن قزوین – رشت-کاسپین‌ که حلقه مفقوده مرتبط‌کننده کریدور ریلی شمال – جنوب است را اولویت‌دارترین پروژه‌ةای ریلی کشور عنوان کرد.

* پیشرفت فیزیکی 70 درصدی راه‌‌آهن 35 کیلومتری رشت-آستارا

وی درباره راه‌آهن رشت-آستارا اظهار داشت: در گذشته مسیر 185 کیلومتری ریلی قزوین تا رشت تکمیل شد، بعد از آن مشغول فعالیت هستیم که رشت در یک شاخه از طریق ریل به بندر انزلی و کاسپین متصل شود؛ در حال حاضر راه‌آهن رشت-کاسپین ‌حدود 80 درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت کل پروژه 70 درصد است؛ طول این مسیر ریلی 35 کیلومتر است.

* راه‌آهن رشت-آستارا کماکان در گام‌های آغازین اجرا

عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: شاخه دیگر ریلی از رشت، مسیر راه‌آهن رشت – آستارا است که ‌بسیار با اهمیت و مهم است؛ پس از افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت طی تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پروژه راه‌آهن رشت-آستارا آغاز شد.

وی ادامه داد:‌ این پروژه هنوز پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای ندارد، دلیل آن این است که به دلیل اینکه این پروژه 160 کیلومتر طول دارد و در اقلیمی واقع شده که از نظر تملک اراضی و تأمین مصالح و همچنین از نظر تأمین منابع مالی نیازمند برنامه‌ریزی خاص است تا پروژه به صورت یکپارچه کار شود. مسائل زیست محیطی پروژه، بسیار ویژه است که باید مورد توجه خاص باشد.

خطیبی افزود: مواردی که ذکر شد ‌موجب شده است که کار ما در 15 تا 16 کیلومتر مسیر آغاز شود اما هنوز در کل 160 کیلومتر مسیر نتوانسته‌ایم کارگاه‌ها را فعال کنیم‌.

* احداث راه‌‌آهن رشت-آستارا از محل بودجه و تهاتر نفت

عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره نحوه تأمین منابع مالی این پروژه، به فارس گفت: امیدواریم با اخذ مجوزها از سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم این پروژه را در راستای تفاهم‌نامه سال 97 به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار کنیم؛ برنامه‌ریزی تأمین منابع مالی راه‌آهن رشت-آستارا‌ ‌از ظرفیت‌های بودجه و خصوصاً تهاتر نفت انجام شده است، که امیدوارم به نتیجه برسد و در صورت قطعی شدن کل 160 کیلومتر آن کارگاه عمرانی خواهد شد.

* راه‌آهن رشت-کاسپین مسیر ترکیبی در کریدور شمال-جنوب

وی درباره نحوه دوشاخه شدن خط‌‌آهن از رشت به سمت بندر کاسپین و آستارا، اظهار داشت: از رشت تا کاسپین مصوبه هیأت دولت داشتیم که به جای انزلی، مسیر کاسپین را بسازیم این یک خط ریلی جداگانه‌ است که عملاً ظرفیت حمل و نقل ترکیبی را با استفاده از دریای خزر برای ما به وجود می‌آورد و عملاً یک کریدور ریلی در خاک کشور داریم که به صورت شمال – ‌جنوب عمل می‌کند.

خطیبی اضافه‌ کرد: بندر کاسپین می‌تواند به صورت حمل و نقل ترکیبی بار را به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر منتقل کند.

* نحوه اتصال راه‌آهن رشت-آستارا به روسیه

وی اظهار کرد: شاخه دوم از رشت، مسیر ‌آستارا که مسیر مجزای ریلی است و عملیات اجرایی آن هم همانگونه که اعلام شد در کیلومترهای اولیه آغاز شده است، تلاش می‌کنیم شرایط لازم فراهم شود تا همه این 160 کیلومتر مسیر ریلی فعال شود ‌تا بدین ترتیب این حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب که مزیت‌های بسیاری برای ایران و روسیه دارد، تکمیل شود.

عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سؤال که در ادامه، این خط ریلی به آستارای آذربایجان متصل می‌شود؟ گفت: بله. از طریق آستارای ایران و باراندازی که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طبق قراردادی که با طرف آذربایجانی داشته، ساخته است، این راه‌آهن از طریق این پایانه به آستارای آذربایجان متصل می‌شود و از آن طریق به روسیه متصل خواهیم شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments