مسیر ایران زمان ترانزیت را برای برخی از اعضای بریکس نصف می‌کند/ عبور از ایران یارانه‌ای است

امین ترفع، دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره پیشنهاد رییس جمهوری به اعضای بریکس برای استفاده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ترانزیتی ایران اظهار داشت:‌ ایران یک شبکه ترانزیتی است که کشورهایی که در شرق، غرب، شمال و جنوب این شبکه ترانزیتی قرار دارند می‌توانند از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران استفاده کنند و به جغرافیای پیرامونی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به فعالیت کریدور شمال – جنوب بین ایران، هند و روسیه از اعضای بریکس و سایر کشورهای قابل دسترسی در ادامه این مسیر گفت: ایران در شبکه ترانزیتی چه در کریدور شمال به جنوب به سمت آسیای مرکزی و قفقاز و چه در مسیر ترانزیتی شرقی- غربی دارای زیرساخت‌های با کیفیت است و عبور از ایران برای صاحبان کالا امن و ایمن محسوب می‌شود و از آنجایی که هزینه قابل رقابت است، پس برای تجار مطلوب خواهد بود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از سوی دیگر ظرفیت مسیرهای شرقی و غربی در شمال ایران که رقیب کشورمان محسوب می‌شوند، تکمیل و اشباع شده پس لاجرم حجمی از کالا باید از مسیرهای ایران استفاده کنند و با توجه به اینکه مسیر ایران مقرون به صرفه است، تجار به دنبال جمع آوری اطلاعات از مسیر ایران برای استفاده از آن هستند. البته مزیت ترانزیتی مربوط به امروز نیست و در تاریخ ایران مرکز تجارت و مرکز عبور مال‌التجاره بوده و هنوز هم این مزیت در کشورمان وجود دارد.

ترفع افزود: کشورهای محصور در خشکی به ایران دسترسی دارند و می‌توانیم خدمات متقابل داشته باشیم از این رو بسیار مهم است که زنجیره لجستیک ایجاد شود. بنادر ایران با زیرساخت‌های موجود از حلقه‌های مهم این زنجیره هستند که به زیرساخت‌های لجستیکی کشورهای محصور در خشکی کشورهای همسایه متصل می‌شوند و اساسا هدف ما این است که حمل ترانزیت یکسره در ایران را جا بیندازیم و موانع آن را برطرف کنیم.

دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت درباره توان شبکه ترانزیتی ایران برای ارایه خدمات به اعضای بریکس اظهار داشت: مطلوبیت ایران برای ترانزیت این است که از یک طرف به دریا و آب‌های آزاد و از سوی دیگر به کشورهایی که به آب دسترسی ندارند، متصل است و این کشورها با تمام کشورهای حوزه بریکس ارتباط تجاری دارند. ارتباط تجاری آنها به این معنا است که ما هم می‌توانیم از مزیت‌های ترانزیتی جهت منافع ملی استفاده کنیم و هر چه ارتباط تجاری این کشورها بیشتر شود پتانسیل ایران برای ترانزیت کالا بالفعل می‌شوند.

وی تاکید کرد: مسیر ایران در کریدور شمال – جنوب می‌تواند زمان سیر کالا برای مبادی و مقاصد هند- روسیه از 26 روز را به حداکثر  10 الی 12 روز کاهش بدهد و مسیر عبور کالا از ایران نصف می‌شود و با توجه کاهش زمان حمل، قدرت برابری ارزها، نرخ سوخت و … عبور کالا از ایران گران نیست.

ترفع با بیان اینکه عبور کالا از ایران، عبور و حمل یارانه‌ای است، گفت: سوخت در ایران با نرخ یارانه‌ای عرضه می‌شود و از این رو ایران عبور ارزانی دارد و هزینه‌ها را برای صاحب کالا کاهش می‌دهد و حمل کالا از مسیر ایران برای روسیه و آسیای مرکزی نسبت به مسیر طولانی دریایی طولانی، به کمتر از 10 روز می‌رسد.

مدیر کریدورهای ترانزیتی وزارت راه‌و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود چنین مزیت‌هایی هند اخیر مسیرهای پاکستان و گرجستان را به ایران ترجیح داده‌ است، گفت: نباید نگاه سیاه و سفید به این موضوع داشته باشیم، اینکه فرواردر باری مسیر دیگری جز ایران را انتخاب می‌کند به معنای اتمام همکاری‌های هند با ایران نیست. هند با ایران همکاری‌های مشترک متعدد دارد و دو کشور تعلقات زیادی در زمینه‌های مختلف و پیوستگی اقتصادی از جمله حمل و نقل دارند. اما به هر حال هر تاجری می‌تواند مسیرهای متعددی را برای حمل بار خود استفاده کند.

وی با اشاره به محدودیت‌های حمل و نقلی بین ایران و برزیل که از اعضای بریکس محسوب می‌شود، اظهار داشت‌: در حال حاضر  کالاهای فله به طور مستقیم از بزریل وارد بنادر کشور می‌شود و انتقال بار به بنادر دوبی از این کشور تنها مربوط به کالاهای  کانتینری می‌شود. اما در بحث ترانزیت غلات از بزریل از مسیر ایران به سایر کشورها درگیر مسائل قرنطینه‌ای هستیم که موانعی را ایجاد کرده و اجازه عبور غلات ترانزیتی را نمی‌دهد.

ترفع تاکید کرد: برای ترانزیت کالاهای گیاهی این مسائل قرنطینه بسیار سختگیرانه هستند برای مثال برای ترانزیت آرد؛ ایران استاندارد قرنطینه‌ای برخی از کشورها را قبول ندارد از این رو امکان ترانزیت آرد از این کشورها به افغانستان را نداریم و همین محدودیت‌ها موانع جدی ایجاد کرده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.